PDA

View Full Version : Regulacja zaworów


7Greg
25.03.2008, 19:53
Z lewej strony AT, należy odkręcić 2 śruby.

http://tarcu.com/Inne/At/AT00022.jpg

Mniejsza, tam są znaczniki cylindrów, punkty kontrolne

Większa, służy do obracania krbowodu. Należy obracać PRZECIWNIE do wskazówek zegara !!!

Znacznik przedniego cylindra "|FT" wygląda tak

http://tarcu.com/Inne/At/AT00023.jpg

WAŻNE. Na kole są jeszcze inne znaki "F". Prawidlowy to "|FT"

Dla tylnego cylindra jest "R" czyli "|RT" :dizzy:

Na kole od łańcuszka 2 kreski powinny być równoległe do krawędzi cylindra

http://tarcu.com/Inne/At/AT00024.jpg

a na zewnętrznej stronie wałka od góry będzie znak w postaci pionowej linii.

http://tarcu.com/Inne/At/AT00043.jpg

Zgrywając wszystkie punkty kontrolne można sprawdzać zaworki.

Dodatkowo w celach tylko informacyjnych koła są oznaczone "F' i "R"

http://tarcu.com/Inne/At/AT00025.jpg


Następnie należy poluzować śruby kontrujące i za pomocą np. kombinerek wyregulować zawór. Wystarczy dokręcić śrubę kontrującą i gotowe.


http://tarcu.com/Inne/At/AT00018.jpg

Zawory ssące 0,13 - 0,17 (4szt)
Zawory wydechowe 0,18 - 0,22 (2 szt)

================================================== =
NIESTETY PISZAC TE SłOWA MAM JUZ ZALOZONE POKRYWY ZAWOROWE. JAK KTOS DYSPONUJE ZDJECIAMI ZAWOROW TO POPROSZE. ZAZNACZE WLASCIWE MIEJSCA I WSTAWIE DO POSTA
================================================== =

hubert
28.03.2008, 07:59
Tak z waszego doświadczenia - czy wystarczą znaki na kole zamachowym ? Bo ja osobiście nie zrzucam pokrywy zaworów tylko reguluję przez "otwory techniczne" ...

7Greg
28.03.2008, 08:40
A po co to wszystko rozkrecac zaraz, lepiej najpierw sprawdzic luz bo z reguly jest w tolerancji i go nie trza regulowac.

No to wiadomo, że pierw się sprawdza. Jak dobrze to skręcamy do kupy i ok.
Ale jeszcze nie zdarzyło mi się, jak przyszedł czas regulacji aby choć jeden nie był rozregulowany

Tak z waszego doświadczenia - czy wystarczą znaki na kole zamachowym ? Bo ja osobiście nie zrzucam pokrywy zaworów tylko reguluję przez "otwory techniczne" ...

Jak masz trochę wyczucia to wystarczy, ale trzeba wiedzieć, że znaki pojawiają się raz w prawidłowej pozycji a raz nie :cool:

Ja zdejmuję pokrywę i zerknę jeszcze na łańcuszek

Babel
28.03.2008, 08:42
Moim zdaniem wystarczą znaki na kole (chyba że ktos rozrząd zle załozył - ale to by nie działa afri dobrze).
Ja u siebie w RD03 zdjąłem te dwa dekielki przy kole zamachowym i pokrywki do regulacji na deklach. Po ustawieniu na znak jeszcze sprawdziłem czy obie dzigienki mają luz i nie wciskają zaworów i wtedy sprawdziełm luzy.
Ja zdjąłem prawą chłodnicę ale są tacy którzy to robią bez jej zdejmowania.

wieczny
28.03.2008, 10:32
Ja u siebie reguluję przez okienka. Nie zdejmuję air-boxu, gaźników ani chłodnic. Warto benzynką obmyć dekielki okien i okolice, żeby piach się nie dostał do głowicy. Jak już pisałem kiedyś - każdy ginekolog-amator se w tej ciasnocie poradzi :rolleyes:. Od 11kkm zawory nie wymagają regulacji, sprawdzam jak mnie najdzie - co 4-5kkm.

Stolek
28.03.2008, 15:42
Ale jeszcze nie zdarzyło mi się, jak przyszedł czas regulacji aby choć jeden nie był rozregulowany
a ja od 25.000 musialem regulować tylko 1 zaworek.

rambo
29.03.2008, 14:26
50 000km bez regulacji. inspekcja co 10/12 000km. :oldman:

hubert
14.04.2008, 17:29
23 Nm jest na stronie 1.2 Haynesa: rocker arm adjusting screw locknut

A można to zrobić w ten sposób że ustawiamy trochę większy luz, dokręcamy lekko płaskim kluczem trzymając śrubę regulacyjną żeby się nie kręciłą, a potem dociągamy dynamometrycznym i sprawdzamy czy luz jest w normie. Jeśli nie to powtórka z rozrywki. Wiem że to jest upierdliwe ale jak się ma za dużo pary w łapach i człowiek się boi że bez klucza dynamometrycznego coś urwie to można się tak pomęczyć :)

wuja
14.04.2008, 19:34
Dzieki, rzeczywiscie stoi jak byk na 1.2 :)
Zawsze mnie ta czynnosc stresowala, szczegolnie jak regulowalem tak 16 zaworow w GSXFie i dokrecalem na oko. Pozniej 10 krpm i modly aby ktoras nie puscila. Warto w to wlozyc troche zachodu IMHO.

7Greg
14.04.2008, 23:15
He he, gapilem sie tam i nie zauwazyłem... Jest tam dojscie? kto wogole to robi i czemu nie robi zdjęć!!!!

Cholera. ja robilem, ale akurat nie mialem aparatu. Widać jak ja nie zrobię fotek to ich nie będzie :cool:

A co do samej regulacji. Luzowałem nakrętkę tak aby ten pierdolnik do wkręcania ciasno się obracał, regulowalem go i potem dokręcałem kluczem. Nie musialem jednocześnie go trzymać i dokręcać.

Pawel
16.04.2008, 14:12
Wracajac do tych znakow. Nie trzeba na nie patrzec aby wiedziec kiedy mozna regulowac. Wystarczy obserwowac ruchy zaworow. Jak na pierwszym cylindrze zawory sie mijaja to znaczy ze na drugim sa zamkniete i odwrotnie.

Poprawcie mnie jesli sie myle

podos
17.04.2008, 09:04
Na znaki na kolach nie trzeba patrzyć. przeciez zawory mozna regulowac przez dekielki serwisowe bez sciagania calych dekli. Patrzymy na znaki przez inspekcyjne okienka (jak na zdjeciu) i po ustawieniu sprawdzmay czy zawory sa zamkniete. Bo nie muszą (w koncu to 4 sów) jesli nie sa zamkniete to robimy jeszcze jeden obrót walem - i juz sa zamkniete. Wtedy dokonujemy regulacji.

wieczny
17.04.2008, 20:41
Jeśli się nie sprawdza znaków na kole warto kilka razy sprawdzić luz wykonując przed każdym z pomiarów co najmniej jeden obrót wałkiem. Krzywka ma tak jakby trzy sekcje na swym obwodzie: ta, która nie styka się z dźwignią, wznios - który otwiera zawór oraz część pośrednią - wstępnie kasującą zadany przez nas luz (jest między dwiema wyżej wspomnianymi). Taki kilkukrotny pomiar upewni was, ze ustawialiście luz na części odpowiedniej, a nie tej, która kasuje luz. Nie wiem, czy jasno napisałem...

podos
21.04.2008, 10:14
Bład poprawiony :)
Chodzilo mi o te znaki ktore mozna podejrzeć pod ta sruba na imbus (2 gie zdjecie z pierwszej strony). Greg pokazywal też metode knotroli znaków na kolach rozrzadu. Nigdy tak nie robilem.
Ale na pewno w kazdej metodzie po zakonczeniu regulacji trzeba 2-3 razy obrocic wałem i zmierzyc kontrolnie jeszcze raz.

petrosbike
02.12.2008, 16:25
Szczelinomierzem dokonujemy pomiaru luzu. Nie powinien być: mniejszy niż 0,13 a większy niż 0,17 na zaworach ssących (2szt.) mniejszy niż 0,18 a większy niż 0,22 na zaworze wydechowym (1 szt.)
zdaje sie że powinienes odwrotnie zapisac te luzy np >0,13 i <0,17 lub 0,13::0,17

Czy tez te Twoje rozmiary sa w stanie surowym przy ogledzinach?

podos
03.12.2008, 10:00
poprawione na:

Na zaworach ssących (2szt.) luz powinien mieścić się między 0,13 a 0,17mm
Na zaworach wydechowych(1szt) luz powinien mieścić się między 0,18 a 0,22mm

7Greg
09.03.2009, 16:03
Hej z jaka sila dokrecacie pokrywe zaworowa bo ja ostatnio okreciłem jedna sróbe :mur:

10 Nm

Vooytas
22.04.2009, 07:08
Pamiętaj że luz musi być tylko w pewnej "fazie".
Na zdjęciu z lewej strony to nie jest sytuacja normalna (brak osi zaworu i śruby która na niego naciska). Zanim pokręcisz śrubą musisz delikatnie poluzować kontre, po ustawieniu prawidłowego luzu ( na zimnym silniku) trzymasz za śrube i zaciągasz kontre i sprawdzasz czy sie luz nie zmienił.
Ja po wyregulowaniu wszystkich zaworów robie kilka obrotów silnika (manualnie lub rozrusznikiem lub styl dowolny;) i sprawdzam ponownie.

Dzieju
03.05.2009, 20:45
Dziś przeprowadziłem inspekcję zaworów i okazało się że po przejechaniu 30.000km od ostatniej kontroli ( podregulowane były wtedy 2 zawory) luzy nadal utrzymują się w środku tolerancji.
To samo dotyczyło synchronizacji po 20.000km i obecnie po 30.000km od ostatniej regulacji nadal wakuometr wskazywał równo.
Dlatego chyba można zdementować poglady o konieczności częstych regulacji zaworów i synchronizacjach.

dj.1
03.05.2009, 21:09
Ja juz to dawno mowilem a nikt mi nie wierzyl.:oldman:
robilem tylko co 30.000km i starczylo zawsze.
kiedys na drce testowalem : jak jest za duzy luz to slychac klepanie a jak za maly to moto ma na zimnam silniku o 50% mniej mocy ,wiec kazdy zara zauwazy i silnika nie zepsuje. co do synchra - jak strzela przy zwolnieniu to wiadomo ze trzeba podregulowac.

wieczny
04.05.2009, 12:54
Ja dwa dni temu sprawdzałem już piaty albo szósty raz na przestrzeni 25kkm i wsjo normalna, nie kryminalna.

mrdracul
08.06.2009, 12:25
Bo nie ma. Zreszta chyba nie da sie tego chyba zrobic - ani podejscia ani metody. Przeciez musisz trzymac koncowke sruby (kwardrat, w zestawie fabrycznym)) i kątwować plaskim kluczem. Nie spodziewam sie ze masz klucz dyno z plaskimi koncowkami?
Witam!
takie cos znalazlem:
http://www.norbar.com/Products/tabid/54/view/range/category_multid/1/range_multid/2/language/en-GB/Default.aspx
Jest to wymienna plaska koncowka do klucza dynamometrycznego (odpowiedniego).
Ja uzywam normalnego klucza dyn. tyle, ze trzeba sie cofac kilka razy, zeby dobrze to wyregulowac.
szerokosci!

Poncki
08.02.2010, 00:45
No to zabrałem się za przegląd zaworów i napotkałem przeszkody.

Warto dodać, że cała operacja odbyła się z nudów i traktowałem ją jako akcję zapoznawczą.

Na początku nie mogłem ściungnąć dekla od tylnego cylindra (RD04). Blokuje rama i rura od chłodzenia. Da rade to wyciągnąć?

Potem problem z zaślepką śruby od wału. Kręciłem więc kołem ale znaki mi uciekały. Tu pytanie czy jeśli będzie odrobinkę za daleko to mogę cofnąć czy trzeba robić następny obrót?

Kolejny problem to słabo się przygotowałem teoretycznie i prawdopodobnie źle ustawiałem wał. Powierzchnie między którymi mierzy się luz nie były równoległe, wyglądały tak:

10075

Pytanie brzmi: źle ustawiłem czy mam coś nie tak z zaworkami.

Znalazłem też jakąś rurkie która wychodzi z dwóch gaźników. Dokąd to ma iść?!

10076

I na koniec tak już przy okazji, pytanie o kolor świec. U mnie są czarne. Tzn nie smoła i tona nagaru ale czarne. Jak być powinno?

Z góry dzięki za pomoc!

Vooytas
08.02.2010, 06:24
Elo...
Nie pamiętam jak jest z deklem, wydaje mi się że udawało mi się zdjąć... głowy nie dam.

Co do kręcenia kołem to wykręć po 1 świecy, bez sprężania nie ma tych upierdliwych skoków i lżej kręcić (jeszcze możesz się upewnić w jakiej pozycji jest tłok).
Nie widzę przeciwwskazań żeby ciut cofnąć wał.
Co do konika w przy zamkniętym zaworze jest ok. pełną płaszczyzną będą się stykać w połowie "drogi".

Świece powinny mieć kolor ceglany, jak masz dużo nagaru i smoły (tak jak ja :mur: ) to pewnie pali już olej, no chyba że coś z regulacjami (jeżeli nie jest to tłusty nalot).

Jak coś kręcę to proszę o weryfikację bardziej doświadczonych ;)

mrdracul
08.02.2010, 07:54
Na moje oko nie powinno się cofać koła, jeżeli przeleciales znak na kole zamachowym. Jezeli krecisz kolem w przeciwna strone, lancuch rozrzadu bedzie naciagany od strony naciagacza i ten lekki obrot moze byc widoczny na kole zamachowym, ale walek rozrzadu moze sie nie cofnac (napinacz lancucha go skompensuje. Troche to pokretne, ale mam nadzieje, że w miar czytelne. (to tak jakby w rowerze z przerzutkami krecic pedalami do tylu, wtedy naciag przerzutek lekko pracuje i tak precyzyjnie nie przeniesie obrotu).
To wszystko teoretycznie oczywiscie.
szerokosci!

Poncki
08.02.2010, 10:21
Chłopacy dzięki za info!

Większość już wiem ale dopytam:

- czy ktoś wie na 100% że można zdjąć pokrywę zaworów? Ja nie dałem rady, blokuje się szmata.

- Konik ma być mniej więcej w takiej pozycji jak na fotce czyli >
a luz mierzymy po prawej stronie tam gdzie szczelina jest najmniejsza.

- Jak to jest z tymi rurkami od gaźników (2 fota) gdzie to ma być podłączone?

- Jeśli chodzi o świece to nie ma na nich nic tłustego i jest tylko nagar powierzchniowo. Tzn nie zalega tam gruba warstwa czarnego szitu.

rambo
08.02.2010, 10:44
Poncki, a przez okna zaworowe nie da rady..? :)

Poncki
08.02.2010, 11:10
Wietszny ustawiał więc się da...

... ale ja rozumisz byłem ciekawy i odkręciłem pokrywkie. A jak mi się jej nie udało wyjąć to się zdenerwowałem i teraz muszę wiedzieć czy to ona mie pokonała, czy walka była ustawiona i nie mogłem wygrać:Sarcastic:

No i sobie nierząd chciałem sprawdzić, bo co prawda mam tylko 60 tysi na liczniku :D ale sprzedający był Włochem z rosyjskim akcentem i sprawiał wrażenie miłego dlatego zweryfikuje czy przypadkiem nie dokręcił na liczniku dodatkowych kilometrów, na wypadek ukrytych wad. Być może moja RD04 ma przejechane tylko 15 tysięcy mil morskich:dizzy:

mrdracul
08.02.2010, 11:27
Chłopacy dzięki za info!

Większość już wiem ale dopytam:

- Jeśli chodzi o świece to nie ma na nich nic tłustego i jest tylko nagar powierzchniowo. Tzn nie zalega tam gruba warstwa czarnego szitu.

chyba za bogato masz mieszankę, dobry kolor świecy to kawa z mlekiem. Pokręć śrubami od mieszanki tak jak pan Haynes karze na początek.

Poncki
08.02.2010, 11:55
Panie Drakul, orientujesz się czy jest gdzieś wątek dotyczący ustawienia gaźniorów?

Znalazłem tylko synchro i czyszczenie ultradźwiękami.:Sarcastic:

podos
08.02.2010, 11:59
chyba za bogato masz mieszankę, dobry kolor świecy to kawa z mlekiem. Pokręć śrubami od mieszanki tak jak pan Haynes karze na początek.

albo linki ssania podwieszone lyb brudne.

Poncki
08.02.2010, 12:10
Dzięki Podos, spojrzę na to:Thumbs_Up:

greton
08.02.2010, 18:55
to jak tam pany z tą pokrywką, da się ściągnąć czy nie, bo uszczelkę pod deklem chcę wymienić przy okazji

wieczny
08.02.2010, 19:36
Mnie się nie udało ani razu.

rambo
08.02.2010, 21:02
w siódemce schodzi, ale czwórka ma rame jak transalp wiec pewnie nihuja :D

Poncki
08.02.2010, 21:28
Spokojnie można ją unieść i możliwe że uda ci się założyć nową uszczelkę. Zaworki tez spoko ustawisz i można nawet rozrząd sprawdzić.

Ale żeby zdjąć to cinżko Panie.

SzymonBBI
08.02.2010, 21:51
Koledze się ostatnio jednak to udało. Może czwórka czwórce nie równa ;)

MaRP
09.02.2010, 17:14
Koledze się ostatnio jednak to udało. Może czwórka czwórce nie równa ;)

Niech zdradzi, jak to zrobił. Wiedza pilnie potrzebna:)

SzymonBBI
09.02.2010, 22:27
Byłem u niego i pytałem dokładnie. Trza niestety wyjąć gaziory i rurki od chłodzenia powykręcać.

rambo
09.02.2010, 23:55
Eeee tak to i ja mogie :D i chłodziwo zlać z reaktora

fazi
02.03.2010, 14:25
Witam,panowie a jak powinien chodzic ten listek szczelinomierza wsadzony pomiedzy zawór a młoteczek,z duzym oporem czy w miare swobodnie.No i oczywiscie wiem ze kazdy lubi jak jest ciasniej:)

wieczny
02.03.2010, 14:36
Musisz czuć lepki poślizg. Jakkolwiek to zabrzmiało ;) piszę poważnie, Nie za luźno, nie za ciasno. Wtedy się wstrzelasz w te seryjne +/- 0.02mm.

fazi
02.03.2010, 19:06
W mojej AT zawory sa tak ciasno ze mam problem wcisnac tam listek 0,20 na wydechu i 0,15 na ssaniu,jak na moje oko to sa za ciasno,czy to moze sie przekładac na wieksze spalanie i na gorsze uruchomienie kiedy jest zimny,czy po rozgrzaniu silnika moze byc tak ze zawory lub jeden z nich nie domyka sie powodujac wieksze spalanie nie wspominajac juz o wypaleniu gniazda/zaworu?

dj.1
02.03.2010, 20:08
to ryzyko ! lepiej wiekszy luz bo wam sie wypala zawory. jest tak jak moto zimne ma slaba sila to zawory maja za maly luz ! Robilem testy w suzuki gn.

wieczny
02.03.2010, 20:22
Za mały luz to problemy z odpaleniem ciepłego silnika. Ale to już jest o wiele za mały luz. Za duży luz też jest niezdrowy. Problem z odpaleniem zimnego silnika może mieć wiele przyczyn.

Za mało jeszcze przejechałem po remoncie, ale moja z powypalanymi gniazdami i zaworami paliła 7,5 w trasie, ile bym nie ustawiał gaźników. U mnie luzy były zawsze w normie, ale zawory się powypalał prawdopodobnie od nagaru z oleju, który ściekał po trzonkach przez uszczelniacze zaworowe nadające się do natychmiastowej wymiany.

fazi
04.03.2010, 16:20
No i po regulacji zaworów,moto pali od kopa,wczesniej były z tym problemy,stanowczo były za ciasno,mam nadzieje ze spalanie tez spadnie,przed regulacja sprawdzałem cisnienie w cylindrach i wykazało 8 na dwóch cylindrach.Moze teraz bedzie lepiej jak zawory sa luzniej,sprawdze i dam znac,dzieki chłopy za wskazówki:)

wieczny
05.03.2010, 22:14
Ja tam Cię nie chcę martwić, ale głowice to masz już na 90% do remontu.

Wlej po 5ml oleju do cylindrów i zmierz kompresję. Jak wzrośnie o pół lub jedną atmosferę to znaczy że głowice masz do roboty. Moja miała 9 na sucho i 9,5 z olejem. Wszystkie zawory były nieszczelne.

rambo
06.03.2010, 00:02
U mnie skacze z 9 na 11,5atm. Co to może znaczyć..?

gaz cały czas opór i bez filtra powietrza

wieczny
06.03.2010, 00:30
Popsuty miernik.

Babel
15.03.2010, 21:25
Ustawienie zaworów w 03 w przednim cylindrze bez zdjęcia prawej chłodnicy to moim zdaniem mission impossible :( - albo mam paluszki za grube i za krótkie:haha2:.

MaRP
15.03.2010, 23:14
Babel, nie zdejmujesz a odkręcasz, potem obracasz ją o 90 st. w jedynym możliwym kierunku. Przewody też możesz zdjąć z chłodnicy, żeby było wygodniej (łączące prawą z lewą). :)

Babel
16.03.2010, 19:31
Babel, nie zdejmujesz a odkręcasz, potem obracasz ją o 90 st. w jedynym możliwym kierunku. Przewody też możesz zdjąć z chłodnicy, żeby było wygodniej (łączące prawą z lewą). :)
A dzięki - super pomysł, udało się z odchyleniem chłodnicy :)

bouli
11.09.2010, 07:12
Mam zamiar ustawic zawory bo zaczęlo mi trochę cykać czyli za duży luz lecz pogubiłem się w tych postach nie wiem czy w rd04 trzeba ściągać pokrywy czy da się ustawić przez okienka techniczne w pokrywach. trzeba ściągać lub odkręcać chłodnicę czy nie, no i wydechowy przedniego cylindra kiepskie dojćcie przez okienko techniczne bo rama blisko. Czy kluczem do ustawiania zaworów w PF 126p podejdzie czy nie. Wielkie dzięki za podpowiedź.

wieczny
11.09.2010, 11:39
Jedni zrobią zawory przez okienka rewizyjne bez ściągania gaźników a drudzy będą musieli zdjąć całe pokrywy zaworów. To zależy od umiejętności manualnych i zwinności dłoni.

Przednią chłodnicę z prawej strony trzeba odkręcić i odgiąć o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara żeby uzyskać dobry dostęp do okienka rewizyjnego.

Nie mam pojęcia jak wygląda klucz do regulacji luzu zaworowego w Maluchu. Robię szczelinomierzem, kombinerkami i kluczem oczkowym 10. No i potrzebuję do tego trochę paznokci, jak wiem że czeka mnie regulacja luzu to nie obcinam ich przez 2 tygodnie po prostu.
;)

Bonjour
11.09.2010, 16:37
Ja tam Cię nie chcę martwić, ale głowice to masz już na 90% do remontu.

Wlej po 5ml oleju do cylindrów i zmierz kompresję. Jak wzrośnie o pół lub jedną atmosferę to znaczy że głowice masz do roboty. Moja miała 9 na sucho i 9,5 z olejem. Wszystkie zawory były nieszczelne.

Wieczny a próba olejowa to nie wskazuje raczej na zużyte pierścienie tłokowe?
Szczelności zaworów i gniazd to się chyba nafta sprawdza po zdemontowaniu głowicy.

wieczny
11.09.2010, 17:07
Jak ciśnienie wzrośnie nieznacznie to znaczy, że raczej kompresja ucieka głowicą. Jak wzrośnie o 2 bary to faktycznie gorzej jest z pierścieniami. Natomiast mogę powiedzieć, że życie tak się potoczyło że miałem okazję obcować z 3-4 silnikami od TA/AT i tam najpierw padały głowice (w sensie uszczelniacze zaworowe i nadpalone zawory).

Dzieju
11.09.2010, 18:48
u mnie 12 atm a z olejem 14 ( dla porównania nominalne fabryczne to 11.4atm)

wieczny
11.09.2010, 19:08
Nominalne fabryczne 11.4atm? Skąd masz tę informację? Ile powinno być dla RD04? Haynes podaje 11-15atm i jakoś nie chce mi się wierzyć.

diverek
11.09.2010, 19:30
Wieczny a próba olejowa to nie wskazuje raczej na zużyte pierścienie tłokowe?
Szczelności zaworów i gniazd to się chyba nafta sprawdza po zdemontowaniu głowicy.
Dokładnie tak jak mówisz. Próba olejowa jest na szczelność na granicy, tłok, pierścień, cylinder. Szczelność zaworów sprawdza się na ściągniętej głowicy, ropą albo naftą.

wieczny
11.09.2010, 19:39
Owszem, ale zdjęcie głowic to rozwiązanie ostateczne. Pisząc to miałem na myśli diagnostykę nieinwazyjną.

Tak czy siak byłem świadkiem próby podczas której wlano za dużo oleju, zalepił on pierścienie ale również zawory i ciśnienie skoczyło o 4 bary. Właściciel został poinformowany, że konieczna będzie wymiana pierścieni a po rozebraniu i pomierzeniu tłoków, luzów na zamkach pierścieni oraz owalizacji cylindrów okazało się, że winne były tylko zawory (a nafta wtedy lała się dużymi kroplami).

Dzieju
11.09.2010, 20:09
Nominalne fabryczne 11.4atm? Skąd masz tę informację? Ile powinno być dla RD04? Haynes podaje 11-15atm i jakoś nie chce mi się wierzyć.
Poprawka dla 03 - 11.28 dla 04 i 07 - 10.4
Stopień sprężania x współczynnik.
Oczywiście ciśnienia mogą być większe a te są wyjściowe nominalne.
Wartości poniżej świadczą o zużyciu silnika ( nieżaleznie czy to cylindry czy zawory).

Bonjour
11.09.2010, 21:43
Jak ciśnienie wzrośnie nieznacznie to znaczy, że raczej kompresja ucieka głowicą. Jak wzrośnie o 2 bary to faktycznie gorzej jest z pierścieniami. Natomiast mogę powiedzieć, że życie tak się potoczyło że miałem okazję obcować z 3-4 silnikami od TA/AT i tam najpierw padały głowice (w sensie uszczelniacze zaworowe i nadpalone zawory).
Eee coś naciągana ta teoria. Jak nalany na denko tłoka zimny lepki olej miałby się dostać na grzybki i gniazda zaworowe. obroty wału na rozruszniku są za małe żeby stworzyć mgłę olejową,która mogłaby się tam dostać i doszczelnić połączenie. I to jest chyba istota próby olejowej.

Dzieju
11.09.2010, 22:38
olej wstrzyknięty do cylindra uszczelnia tylko pierścienie

bouli
12.09.2010, 06:53
Jedni zrobią zawory przez okienka rewizyjne bez ściągania gaźników a drudzy będą musieli zdjąć całe pokrywy zaworów. To zależy od umiejętności manualnych i zwinności dłoni.

Przednią chłodnicę z prawej strony trzeba odkręcić i odgiąć o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara żeby uzyskać dobry dostęp do okienka rewizyjnego.

Nie mam pojęcia jak wygląda klucz do regulacji luzu zaworowego w Maluchu. Robię szczelinomierzem, kombinerkami i kluczem oczkowym 10. No i potrzebuję do tego trochę paznokci, jak wiem że czeka mnie regulacja luzu to nie obcinam ich przez 2 tygodnie po prostu.
;)

Dzięki wieczny za odp. Klucz do regulacji zaworów PF 126p nie bedzie pasował bo jak na zdjeciach przyglądnąłem się koncówki śrób w AT są kwadratowe a nie prostokątne jak w maluchu, chyba, że się ten klucz da jakoś przerobić.

rambo
12.09.2010, 10:40
używam do tego klucza od szprych rowerowych

daniel_87
12.09.2010, 11:36
a ja uzywam palcow, szczypiec i klucza 10 nie lepiej nie kombinowac?

wieczny
13.09.2010, 00:01
Stopień sprężania x współczynnik.
Chodzi o współczynnik o wartości 1,2-1,3 dla silników ZI?

olej wstrzyknięty do cylindra uszczelnia tylko pierścienie
To tylko częściowo prawda. Zbyt duża ilość oleju zalepi również zawory.

matata
13.09.2010, 10:46
Mam pytanie : czy po zdjęciu pokryw zaworowych można zakładać starą uszczelkę czy trzeba zaopatrzyć się wcześniej w nówkę?? Bo jak przypuszczam jest tam jakaś uszczelka??

podos
13.09.2010, 11:04
Wypadałoby, jesli są stare i np ciekły. Ja sie nie zdecydujesz - posmaruj cienko silikonem.

Dzieju
13.09.2010, 14:08
Chodzi o współczynnik o wartości 1,2-1,3 dla silników ZI?


To tylko częściowo prawda. Zbyt duża ilość oleju zalepi również zawory.

To ten współczynnik.
Żeby zakleić olejem zwory to trzeba by ,jak wspomniałeś, wlać go dużo, ( a i to było by dość umowne zaklejanie) a tymczasem leje się tylko ok 3cm3.
wiadomo że jak napompujemy jakiegoś bardzo gęstego oleju to i ze 3 atm podniesiemy ciśnienie , ale to nie o to chodzi w tym pomiarze.

Transglobal
13.09.2010, 14:54
Mam pytanie : czy po zdjęciu pokryw zaworowych można zakładać starą uszczelkę czy trzeba zaopatrzyć się wcześniej w nówkę?? Bo jak przypuszczam jest tam jakaś uszczelka??
Uszczelka jest i siedzi sobie w specjalnie stworzonym dla niej miejscu .Zostaw starą ,powinno być dobrze :Thumbs_Up:

bouli
22.12.2010, 00:21
I oto moi drodzy po długich wahaniach zabrałem się za regulacje zaworów. Po przeczytaniu kilku postów zwariowałem ale stwierdziłem, ze jak nie dotkne to nie będę się wypowiadał. Stwierdzam nie taki diabeł straszny. Wrzucam kilka fotek jak to wyglądało i opis: po zdjęciu zbiornika upusciłem trochę płynu chłodzącego około litr po prawej stronie wężem zaznaczone na zdjęciu , następnie odkręciłem chłodnicę prawą i odgiąłem ją aby dostac się do okienek kontrolnych. Myślałem, ze bedzie problem z regulacją a tu ku mojemu zdziwieniu poszło jak po maśle dostęp ok wg mnie miejsca wystarczająco choc cienkich palcow nie mam. Uzyłem dwóch kluczy płaski 5.5 lekko sklepany (myslę, ze 4 była by ok) i oczkową 10 do kontry. Aby wyregulowc pozostałe zawory musiałem ściągnąc airboxa i poluzowac gaznik na króccach ale tylko aby go lekko podniesc tak aby mozna bylo dojsc szczelinomierzem i kluczami do zaworow po sciągnieciu dekli okienek.

daniel_87
22.12.2010, 09:27
dodam iż nie jest niezbędnym rozłączanie układu chłodzenia. wystarczy odchylić chłodnicę i albo ktoś ja przytrzyma, albo po prostu przywiązać ja aby nie przeszkadzała. (wydechowy przedni) oraz mozna zrobić to bez luzowania gaźników airboxa niestety trzeba sie pozbywać. Powielam mysl wielu ale tak tylko przypominam bo rezygnujemy z wielu niepotrzebnych czynnosci ,oszczedzamy na czasie

Rychu72
23.12.2010, 09:31
Sprawdzałem wczoraj zawory i na wlotowych nie wchodziła mi 0,15, a 0,10 miała luzik. Na wydechowym nie wchodziła 0,2 a 0,15 miało luzik.
Zamówiłem dokładniejszy szczelinomierz i pytnie, czy łączycie listki żeby mieć dokładniejszy pomiar np. 0,15 z 0,01?
Czy jest opcja, że dwie blaszki mogą dać mniej dokładny pomiar?

rambo
23.12.2010, 09:56
No to chyba luzy masz OK. Wielu z nas ma 0,1 0,5 0,2 i tak sprawdza luzy jak ty

Rychu72
23.12.2010, 10:03
No to chyba luzy masz OK. Wielu z nas ma 0,1 0,5 0,2 i tak sprawdza luzy jak ty

Fiu fiu to macie big luzy jak wam wchodzi 0,5 :D:D:D

Na alegro znalazłem szczelinomierz z 0,13 i 0,18, czyli dolne granice wdechu i wydechu.

Transglobal
23.12.2010, 10:17
Na zaworach ssących (2szt.) luz powinien mieścić się między 0,13 a 0,17mm
Na zaworach wydechowych(1szt) luz powinien mieścić się między 0,18 a 0,22mm
Tolerancja dajmy na to na ssących wnosi 0,13-0,17 i w tych granicach luz uważna się z poprawny powyżej jak i poniżej tych wartości będzie już nie właściwy ,tolerancja ta zakłada tez niedokładność wykonania szczelinomierza . Skoro nie wchodziła 0,15 to luz jest za mały a zrozumiałe jest ze wchodziła 0,10 , 08 mm też by wlazło . Żeby poprawnie to zrobić wystarczą dwie blaszki
dla ssących 0,,15 mm
dla wydechowych 0,20 mm
poluzować kontrę wsadzić blaszkę i regulować do momentu kiedy blaszka będzie wchodziła i wychodziła z lekkim oporem , (ani za luźno ani za ciasno ma być wyczuwalny lekki opór) Zawory regulujemy przy około 21 C temperatury otoczenia

Pozdrawiam

Transglobal
23.12.2010, 10:33
Ja zawsze celuje w sam środek tolerancji .Zawory zrobiłem przed sezonem jak śniegi zejdą to zobaczę jak trzymają . Choć jestem ciekawy czy zawory w firce trzymają dłużnej niż te serwisowe 12 tys. Jak jest z tym u was ?

rambo
23.12.2010, 11:05
90 000km tylko sprawdzane luzy. Zero regulacji :Thumbs_Up:

Rychu72
23.12.2010, 12:15
Na zaworach ssących (2szt.) luz powinien mieścić się między 0,13 a 0,17mm
Na zaworach wydechowych(1szt) luz powinien mieścić się między 0,18 a 0,22mm
Tolerancja dajmy na to na ssących wnosi 0,13-0,17 i w tych granicach luz uważna się z poprawny powyżej jak i poniżej tych wartości będzie już nie właściwy ,tolerancja ta zakłada tez niedokładność wykonania szczelinomierza . Skoro nie wchodziła 0,15 to luz jest za mały a zrozumiałe jest ze wchodziła 0,10 , 08 mm też by wlazło . Żeby poprawnie to zrobić wystarczą dwie blaszki
dla ssących 0,,15 mm
dla wydechowych 0,20 mm
poluzować kontrę wsadzić blaszkę i regulować do momentu kiedy blaszka będzie wchodziła i wychodziła z lekkim oporem , (ani za luźno ani za ciasno ma być wyczuwalny lekki opór) Zawory regulujemy przy około 21 C temperatury otoczenia

Pozdrawiam

Rambo możesz się odnieść do powyższego, bo wychodzi, że Ci co sprawdzają takim samym sposobem jak Ty mają za małe luzy.

bouli
23.12.2010, 17:38
Do wczesniejszego postu dodaję, że dalem przed wyjazdem do Białej regulować do "SPECA" i co sie okazalo, ze przedni znowu zaczął znowu strasznie cykać, a że kiedys bawiłem sie w mechanikę postanowiłem sam sprawdzić. Okazało się, że przedni wydechowy miał 0.25 tylny 0.15; ssace przednie 0.15 czyli ok i tylne 0.10. Moi drodzy ustawienia moje są nastepujace czyli granice środkowe wydech 0.20 ssace 0.15. Nie ustawialem na znaki FT i RT robiłem stara i sprawdzona metodą kreciłem kołem na 5-ce tak aż zawory za każdym razem bedą w górnym polożeniu czyli zamkniete i wszystko poszlo OK. Po odpaleniu nic juz nie cyka. Rychu72 tak jak pisał Transglobal listek musi miec lekki opór i bdzie wszystko OK. Daniel 87 po zdjeciu przewodów wydaje mi się, że jest lepszy dostep i nie meczą się przewody gumowe. Nastepnym razem bedę robił tę czynność sam wiem, że będzie dokladnie. Na koniec dla zainteresowanych zestaw narzedzi (ala Bouli) do regulacji zaworów

Transglobal
23.12.2010, 17:50
do dopełnienia tematu znalazłem coś takiego


Często właściciele motocykli zadają pytanie, jaki zakres ustawień w ramach dopuszczalnej normy (w niektórych silnikach wynosi to prawie 0,1 mm) jest najkorzystniejszy podczas regulacji. Wszystko zależy od konkretnego motocykla. Wiele silników Kawasaki ma tendencje do skracania luzów. Odbywa się to na zasadzie ubijania przylgni zaworu w jego gnieździe. Dlatego w tych motocyklach rozsądne może być ustawianie bliżej górnej granicy. W innych przypadkach najlepiej celować w sam środek. Mamy wtedy pewność, że wraz ze zwiększaniem przebiegu po przeglądzie wartości powinny się zmieścić w normie niezależnie od kierunku zmian. Ze względu na osiągi najkorzystniejszy jest minimalny luz, a zatem najdłuższe czasy otwarcia zaworów i lepsze napełnianie i opróżnianie komory spalania. Niby kilka setnych milimetra to niedużo, ale po przeliczeniu tego na wartości kątowe różnice robią się znaczne. Nie można jednak przesadzić, bo podparcie zaworów może doprowadzić do ich nadpalenia w wyniku przegrzania (nie ma możliwości oddania ciepła w chwili kontaktu przylgni z gniazdem). Pierwszym objawem jest słabnięcie ciepłego silnika lub/i jego nierównomierna praca (zjawisko zbliżone objawami do przerw w zapłonie). Za duży luz powoduje z kolei stukanie. Nie zawsze jest to jednak regułą. Czasami nawet zbyt duże luzy nie powodują słyszalnych objawów, w innych przypadkach nawet poprawne wartości mogą wywoływać pozornie niepokojące dźwięki. Przykładem mogą być Yamahy serii XJ postukujące zaworami przy bardzo rozgrzanym silniku. Dlatego też ocena ustawień na słuch w większości przypadków jest bardzo myląca, a jedynym słusznym posunięciem jest dokonanie kontroli i regulacji luzów.

daniel_87
23.12.2010, 21:52
nie łączy sie listków przy pomiarze luzów zaworowych. Luz zaworowy w silnikach afri jest od chyba 0,13-0,17 na ssacych oraz 0,18-0,22 wystarczy ze umiejętnie wyregulujesz zawory na 0,15 i 0,2 mm

Rychu72
24.12.2010, 06:53
Wczoraj dorwałem szczelinomierz z 0,13 i 0,18 i obydwa przechodzą z lekkim oporem więc nie będę już nic grzebał skoro mieści się w granicach. Afri na ciepło jeździ bez widocznego spadku mocy i nie ma problemu z odpalaniem (też na ciepło) więc za ciasno raczej nie będzie.

majo
20.02.2011, 12:28
Właśnie ustawiam zawory i patrze na oznaczenia przerozne doszukujac sie analogii:)
Zmieniałem przy okazji pierscienie i kilka innych pierdół, wiec pytam czy to właściwie złożyłem do kupy:)
W załączonych fotkach widac GMP pierwszego cylindra ustawionego na Ft na znakach. Czy literka F (oznaczajac wałek pierwszego cylinder) na wałku rozrządu powinna być na górze czy nie ma znaczenia??
Czy widoczne na 2 zdjeciu oznaczenia koła zębatego IN powinny znajdować sie w GMP na dole czy oznaczają kierunek zalozenia koła do zaworów??

Poncki
04.03.2013, 11:36
Pytanie już było ale chciałbym się upewnić.
Czy przy poprawnie ustawionych znakach przed regulacją, zawór powinien wyglądać tak:

38210

Chodzi o to, że powierzchnie nie są równoległe tylko wyglądają tak >
Jeśli wszystko jest ok, to rozumiem, że mierzymy po prawej stronie, tam gdzie szczelina jest mniejsza?!

I jeszcze jedno: kluczyk 4 do zaworów będzie ok?

rambo
04.03.2013, 11:54
Przy maksymalnym wychyleniu krzywki jest równo :)
Przekręć sobie jeszcze wałem raz o 360 stopni dla pewności że masz albo nie masz luzu :Thumbs_Up:

Poncki
04.03.2013, 12:15
Tłok jest w górze i znaki się zgadzają.
Spodziewałem się tylko, że powierzchnie będą równolegle.

Czyli zakładając, że nie pokręciłem znaków wszystko jest git?

szynszyll
04.03.2013, 13:14
tlok bedzie w gorze i znaki beda sie zgadzac w 2 sytuacjach:

- po zakonczeniu suwu wydechu
- po zakonczeniu suwu sprezania - i to w tym momencie regulujemy zawory

krecisz walem i ustawiasz znaki - sprawdzasz reka czy wszystkie krzywki maja wyczuwalny luz - jezeli maja przekrecasz wal o 360 stopni - sprawdzasz luz reka - powinien zniknac, ponownie krecisz o 360 stopni, luz ponownie sie pojawia i dopiero wtedy regulujesz

tak najprosciej piszac

kozik
04.03.2013, 13:27
I jeszcze jedno: kluczyk 4 do zaworów będzie ok?
Tak, 4 będzie git. Dwa dni temu używałem :) powodzenia

Poncki
04.03.2013, 13:43
krecisz walem i ustawiasz znaki - sprawdzasz reka czy wszystkie krzywki maja wyczuwalny luz - jezeli maja przekrecasz wal o 360 stopni - sprawdzasz luz reka - powinien zniknac, ponownie krecisz o 360 stopni, luz ponownie sie pojawia i dopiero wtedy regulujesz

Szynszyl dzięki, tego nie wiedziałem. A powiesz mi jeszcze czy podczas regulacji powierzchnie są równolegle, czy tak jak na zdjęciu?

Tak, 4 będzie git. Dwa dni temu używałem powodzenia

Kozik, kupiłeś gdzieś czy dorobiłeś? Podobno ciężko dostać taki mały rozmiar...

kuntakinte
04.03.2013, 13:46
Czytalem gdzies ze fajnie nadaja sie tez niektore kluczyki do odpowietrzania kaloryferow.
http://www.co2saver.de/wp-content/uploads/2010/11/heizungsschluessel.jpg

Poncki
04.03.2013, 13:51
Dokładnie czegoś takiego szukam.
Wydaje mi się dużo wygodniejsze niż zwykły klucz.

kozik
04.03.2013, 14:26
Używałem zwykłego kluczyka. Co do dostępności to nie wiem jak to wygląda, ale powinny być w sprzedaży - tak mi się wydaje. Mój był w zestawie, bo kupiłem kiedyś set nasadek, kluczy itp.

Poncki
04.03.2013, 14:40
Skoczę dzisiaj do sklepu i zobaczę co tam mają.
Rambo pisał, że używa klucza rowerowego do szprych.

szynszyll
04.03.2013, 15:03
ma byc tak jak jest na zdjeciu - sruba jest rownolegle do grzybka w momencie calkowitego otwarcia zaworu - tak jak napisal Pan inż. Tszodowski Maryian powyzej.

ja uzywam takiego kluczyka jak jest dostep:

http://www.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzIwMTQzNA==&t=4mm

albo takiego jak nie ma:

http://sklep.motocykle.pl/index.php?products=product&prod_id=13645

Poncki
04.03.2013, 15:12
No to chwilowo nie mam więcej pytań.
Dzięki za pomoc :Thumbs_Up:

dajmos19952
23.02.2015, 17:55
Pany głupie pytanie od zielonego czy listek do regulacji zaworów ma wchodzić pomiędzy jedno a drugie w sensie cały czy ja mam tylko taką małą dziurę na zaworach i ta dziura ma być w rozmiarze listka.


Dobra mam już odpowiedź
https://www.youtube.com/watch?v=-WkqcWzgo0A

simon1977
23.02.2015, 23:02
Pany głupie pytanie od zielonego czy listek do regulacji zaworów ma wchodzić pomiędzy jedno a drugie w sensie cały czy ja mam tylko taką małą dziurę na zaworach i ta dziura ma być w rozmiarze listka.


Dobra mam już odpowiedź
https://www.youtube.com/watch?v=-WkqcWzgo0A

Szkoda, że nie pokazuje jak montuje airboxa :D

ozeh
25.04.2015, 22:12
Panowie,

Pewnie głupie pytanie, ale przy takich sprawach wolę być pewien. Wyregulowałem sobie dobrze luz, ale mam na tyle mało miejsca tam i niedobór narzędzi (wiem, nie zabieraj się jak nie masz odpowiednich), że ciężko jest trzymać śrubę regulacyjną i zakontrować.

Czy to duże "fopa" jeśli wyreguluję nieco luźniej niż powinno być i zwyczajnie dociągnę kontrę nasadowym kluczem dynamometrycznym na 23Nm? Zazwyczaj po takim zabiegu trafiam idealnie w luz, który powinien być.

Pozdrawiam.

pałeł
26.04.2015, 16:09
Regulowac mozesz do skutku obrucisz walem po dokreceniu 720 stopni sprawdzisz raz jeszcze

Misza
26.04.2015, 21:31
Ważny jest ustawiony luz, a nie to jak do niego dojdziesz... no może młotkiem w dźwigienki nie wal tylko.

ozeh
27.04.2015, 01:06
Dzięki za odpowiedzi. Po prostu brakowało mi utwierdzenia, że kluczem nasadowym się to dobrze zakontruje, bo zazwyczaj na wszystkich zdjęciach/filmach kontrują płaskim kluczem trzymając jednocześnie śrubę regulacyjną, ale wydedukowałem sobie, że tylko dlatego, żeby im się luz nie zmienił, ale kontra czy dokręcona płaskim czy nasadką będzie trzymać dobrze. :)

smigacz
03.04.2016, 22:07
Rozebrałem trochę swoją RD 07a i próbowałem wyciągnąć przednia pokrywe zaworów. Mimo odkręconychi odgiętych chłodnic nie udało mi się zdjąć przedniej pokrywy. 15 minut lekkich kombinacji by nie uszkodzic uszczeki które są w dobrym stanie nie dało rezultatu.
Wydaje mi się, że łatwiej było by ja wyciągnąc na lewą stronę.
I tu moje pytanie udało sie to komuś bo w tym wątku nikt nie odpowiedział jednoznacznie. Wydaje mi sie , że jakbym zdjął przewód gumowy łączacy termostat z z blokiem silnika to by się udało.
Musze niestety podregilować zawory bo mam na wydechu tylnego ponad 0,25 (przynajmniej swobodnie taki listek szczelinomierza chcodzi).

ural2
03.04.2016, 22:14
Do regulacji zaworów nie trzeba ściągać pokryw!

smigacz
03.04.2016, 22:30
Wiem ale ja mam duże łąpy i chciałem popatrzeć poza tym lepiej regulować jak się wszystko widzi niż przez "lufciki" zaglądać. Z zasadami , punktami i innymi opisanymi w Afripedzie rzeczami dot regulacji się zapoznałem uprzedzając pytania.

lezan81
04.04.2016, 00:35
Żeby zdjąć dekiel musisz zdemontować wąż chłodniczy oraz metalowy króciec z głowicy przykręcony śrubką na klucz 8. Potem zchodzi bez problemu. Powodzenia.

smigacz
04.04.2016, 08:18
Dzięki:bow: bardzo fest. Tak właśnie mi się zdawało, że jak to ruszę to zejdzie bez problemu. Pzd.

Widmo80
13.11.2016, 17:54
Czy w RD03 do regulacji zaworów trzeba zwalać całe poktywy głowic czy przez okienka też się da ? Gaźniki sa zdjęte . Wolę nie ściągać całych dekli .
ssące - 0.13-0.17
wydech-0.18-0.22
Jak sie mylę niech mnie ktoś poprawi .

szynszyll
13.11.2016, 18:08
Nie musisz zdejmowac dekli. Musisz odkrecic chlodnice 3 srubami prawa i na ile sie da odciagnac ja ku tylowi. Potem klucz firmowy oczkowy 24 i odkrecasz przedni korek obok belki ramy. Przed ponownym zakreceniem smar miedziowy na gwint zeby nie zapiekalo. To samo boczne korki w deklu lewym. Z korkami na deklu delikatnie bo potem to juz tylko mlotek i przecinak.

Dokrecanie kontr momentem 24Nm. Zaskakujaco duzo - w bokserach BMW jest... 8Nm. I dlatego warto czytac instrukcje a nie robic 'na pamiec'.

Luzy masz podane w serwisowce. Staraj sie trzymac gornych granic tolerancji.

Widmo80
14.11.2016, 20:18
Dzięki Szynszyl :). Ale chyba jednak będę musiał zdjąć dekle , dlatego że nie mogłem odkręcić śruby centralnej na deklu alternatora ( do kręcenia kluczem wałem ) Najlepsze klucze jakie miałem dopasowałem ale jest tak zapieczone że nie pusci , a teraz to juz na pewno po tym jak trochę odkształciłem sześciokąt na duzy imbus..
Zwalę dekle to od razu sprawdze napinacze łańcuszków .
I teraz tak - Co poodkręcać trzeba aby dekle zeszły ?
Czy króćce metalowe 1i 2 trzeba odkręcać? robię to pierwszy raz i nie chce niczego poyebać .

http://images81.fotosik.pl/163/3b03202ef7c2132egen.jpg (http://images81.fotosik.pl/163/3b03202ef7c2132e.jpg)

I czy ten łącznik tez trzeba wywalić

http://images84.fotosik.pl/163/32507ac1e69223e5gen.jpg (http://images84.fotosik.pl/163/32507ac1e69223e5.jpg)

Kolor świec ok ? na obu garkach wyglądają podobnie .

http://images84.fotosik.pl/163/924e69ca5493865bgen.jpg

Misza
14.11.2016, 20:26
Łącznik zdejm :) Dekle schodząpo odkręceniu śrub 10mm na ich wierzchu (chromowanych, łeb 10mm, poszerzanych czy jak to tam nazwać). Kroćców nie trza ścigać chyba. Wałem możesz pokręcić też wbijając bieg i kręcąc kołem... Łatwiej będzie jak wykręcisz w tym momencie po jednej świecy z każdego garka. Pamiętaj, żeby listek szczelinomierza wchodził prsotopadle do śruby...

Artek
14.11.2016, 23:15
Płyn chłodniczy chyba trzeba upuścić...

bicio
15.11.2016, 09:12
Płyn chłodniczy chyba trzeba upuścić...

Do zdjęcia czapek nie trzeba, to są tylko pokrywki spełniające rolę... przykrywającą klawiaturę ;)

szynszyll
15.11.2016, 09:30
plyn trzeba spuscic bo trzeba wyjac przedni kruciec z glowicy. przy skladaniu radze dac nowa uszczelke na kruciec:

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1994-r-austria_model7070/seal-water-pipe-1_91315mn8000/#.WCrGly3hBrQ

tylnego krucca wykrecac z glowicy nie trzeba. ta blache oczywiscie trzeba odkrecic. i tak jak pisze Misza jedyne roziwazanie to wbicie wysokiego biegu i krecenie kolem po uprzednim wykreceniu swiec by bylo lzej.

przed montazem dekli przesmaruj uszczelki czyms dobrym do uszczelnien. i delikatnie z srubami dekla.

grohot
15.11.2016, 10:05
Moja śruba też się zrobiła okrągła, ale młotek i przecinak zrobił robotę:P

Widmo80
20.11.2016, 23:56
Poustawiałem zaworki zgodnie z serwisówką 0.15 ssące i 0.20 wydech i po regulacji teraz je słychac . Szczeliny były za ciasne , skorygowałem i silnik nie chodzi juz tak cichutko . Przejmował sie tym nie będę , tak samo jak nie przejmuje się hałasującym sprzęgłem po jego wciśnięciu .

Lucky Luke
21.11.2016, 08:50
Trochę dziwne masz podejście , niczym kierowca poloneza- jak coś stuka to robi radio głośniej.

bicio
21.11.2016, 09:21
plyn trzeba spuscic bo trzeba wyjac przedni kruciec z glowicy

Aha, no to w trójce jest inaczej niż w siódemce, mój błąd.

ural2
21.11.2016, 11:01
Ustaw 0.13 i 0.18 będziesz Pan zadowolony.

Artek
21.11.2016, 14:40
Może masz trzonek wyklepany i luz zrobiłeś na szczelinomierz a w rzeczywistości masz większy... Zwaliłeś czapki to pochwal się jak wyglądają napinacze nierządu;)

Misza
21.11.2016, 20:39
Albo kolor silnika od wewnątrz, bo to też dużo mówi o stanie :) Ponoć

Mallory
01.04.2017, 18:39
Wczoraj rozbiłem zawory - szczerze powiem w afryce pierwszy raz samodzielnie... w afipedii jest błąd (łatwy do wychwycenia), pewnie nie pierwszy to zuważam - znacznik |RT jest od tylnego cylindra...
Miałem tak: przednie 0,15 mm i 0,20 mm czyli norma. Tylny cylinder 0,20 wydechowy i 0,10 ssące - czyli za mało - dałem 0,15.
Co do pokazania serca od wewnątrz to wygląda tak:

next22
01.04.2017, 22:25
Jest ślicznie :)

Widmo80
28.11.2017, 16:18
plyn trzeba spuscic bo trzeba wyjac przedni kruciec z glowicy. przy skladaniu radze dac nowa uszczelke na kruciec:

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1994-r-austria_model7070/seal-water-pipe-1_91315mn8000/#.WCrGly3hBrQ

tylnego krucca wykrecac z glowicy nie trzeba. ta blache oczywiscie trzeba odkrecic. i tak jak pisze Misza jedyne roziwazanie to wbicie wysokiego biegu i krecenie kolem po uprzednim wykreceniu swiec by bylo lzej.

przed montazem dekli przesmaruj uszczelki czyms dobrym do uszczelnien. i delikatnie z srubami dekla.

Właśnie próbuję zdjąć dekiel tylnego cylindra , tak żeby położyć go na stół obok , ale ten króciec od płynu to uniemożliwia skutecznie :mur: . Nie chcę też spuszczać płynu i odkręcać ten króciec .. Jest jakiś sposób :) ?Udało mi się cyknąć zdjęcie napinacza - Jak to wygląda ? Pojęździ jeszcze ?:D Chodzi oczywiscie o trójeczkę

https://images83.fotosik.pl/921/6b04b6dbade8535egen.jpg (https://images83.fotosik.pl/921/6b04b6dbade8535e.jpg)

szynszyll
28.11.2017, 18:05
nie wiem jak w 3ce sie zdejmuje ten dekiel i czy da rade bez usuwania krocca. jezeli bedzie taka potrzeba to pamietaj KONIECZNIE nowa oryginalna uszczelka o specyficznym ksztalcie.

napinacz w super stanie. mocne -5

gdybys musial spuszczac plyn to nie odkrecaj sruby spustowej tylko zdejmij waz z pompy bo w starych hondach ta sruba lubi sie ukrecic i robi sie duzy klopot. popusc opaske i zdejmij waz.

mareksz007
29.11.2017, 07:57
Odkręcałem i spuszczałem płyn. Nowy oring przy okazji założysz.