PDA

View Full Version : Polerowanie lagi- delikatne rysy- tokarka


Mateusz93
15.07.2018, 19:11
Cześć Panowie!

Niestety, laga w moim dzielnym rumaku ucierpiała. Są deliktne ryski z jednej strony, ledwo widoczne, nawet pod paznokciem ledwo czuć, ale puszczają olej. Postanowiłem się za to wziąć i przepolerować. Kolega, mechanik motocyklowy, napomknął, że w swoim motocyklu uratował mocno porysowane lagi papierem wodnym i tokarką. Kilka godzin szlifu/polerki i poszło, lagi uratowane.
Niestety, kolega na wyjeździe i nie mam z nim jak pogadać.

Czy ktoś z Was przeprowadzał taki zabieg? Macie jakieś doświadczenia? ;)
W szczególności technologia wykonania, gradacja, czym wykańczać (filc?)


Pozdrawiam!
Mateusz

mlody_erni
15.07.2018, 20:57
Jestem ciekawy rezultatu.
Chrom nie dość, że twardy to jest go tam tyle co nic.

Marcinnn6
15.07.2018, 21:22
ja przerabiałem temat. u mnie rysa dosyć głęboka była. Polerowałem, polerowałem, polerowałem ... a potem kupiłem nową lagę. Nie wiem, może jak rysa naprawdę delikatna to jest to do zrobienia. Ale tak, to w tym miejscu co polerujesz robi się "dołek" i lipa

matjas
15.07.2018, 21:29
Cześć Panowie!

Niestety, laga w moim dzielnym rumaku ucierpiała.

Mateusz


Co to za rumak i co to za rysy...

W starych/starszych motocyklach było na ladze trochę materiału. Obecnie jest tyle co nic wiec wierze raczej w wymianę niż w naprawę.

Trzyletnie NC700 z uk widziałem gdzie obydwie lagi po soli są do wyjebania - absolutny szmelc nie do uratowania z głębokimi wzerami.
Widziałem tez wiele bmw serii k z uk - motocykle dwudziestokilkuletnie bez korozji na lagach.

O wnioski nietrudno.

Mateusz93
15.07.2018, 21:31
Dlatego chcę to zrobić na tokarce- przejechać na długości 30cm, żeby nie zrobić dołka. No nic, czekam na dalsze info, a nuż ktoś ;)

Zrobię fotorelację i będę dawał znać jak rezultaty. Wstępny termin operacji- najbliższa sobota.

edit:
matjas XT660R (z Avatara), 2010r. Klepią od 2004r, nie wiem czy technologia się zmieniała.

matjas
15.07.2018, 21:36
Mateusz - zrób i opowiedz, nie wiem jakiego wsparcia Ci trzeba. Na pewno komuś kiedyś ta wiedza się przyda.

Nie chciałbym tylko zeby okazało się ze nie masz na przykład nadgarstka... jeśli nie nasz doświadczenia w pracy z pozornie niegroźnym urządzeniem jakim jest tokarka to powiem ci tylko, ze przez nadchodzący tydzień dobrze zapoznaj się ze wstępnym bhp.
Taka dobra niemotocyklowa rada kogoś kto pare razy w tygodniu od paru lat toczy ;)

M

Artek
15.07.2018, 21:37
Jest na YT film jak gość w serwisie rozbiera do rosołu WP. Lagę na tokarce tysz poleruje. Ciężko mi znaleźć z telefonu.

Mateusz93
15.07.2018, 21:50
Mateusz - zrób i opowiedz, nie wiem jakiego wsparcia Ci trzeba. Na pewno komuś kiedyś ta wiedza się przyda.

Nie chciałbym tylko zeby okazało się ze nie masz na przykład nadgarstka... jeśli nie nasz doświadczenia w pracy z pozornie niegroźnym urządzeniem jakim jest tokarka to powiem ci tylko, ze przez nadchodzący tydzień dobrze zapoznaj się ze wstępnym bhp.
Taka dobra niemotocyklowa rada kogoś kto pare razy w tygodniu od paru lat toczy ;)

M

Dziękuję za radę! Bagatelizowałem temat.
Styczność z tokarką niemalże że zerowa...

Wsparcie?
Od jakiej gradacji zacząć żeby nie zjeść całego chromu, czy finalnie wykończyć filcem?

Obrabiałem kiedyś 'zawodowo' nierdzewkę, tam szlifowaliśmy papierami, na koniec pasta polerska plus filc. Pewnie tutaj jest podobnie, ale czy na pewno?

matjas
15.07.2018, 22:04
Doświadczenie zawodowe mam dość szerokie i powiem ci ze tokarki nawet małej nie bagatelizuj. Naprawdę, zwłaszcza ze w grę wchodzą do polerowania wysokie obroty.

Mam również doświadczenie min w polerowaniu szkła - zeby usunąć rysę musisz dokopać się do jej dna. Jeśli założysz ze rysa może mieć .1o mm co jest realne to usuwasz tym sposobem już dwie dychy ze średnicy. Absolutnie bym tak nie robił.

Stare panewki i dodatkowe dwie dychy??? Czerwona kartka. Ja Ci powiem ze poszukałbym może dobrej lagi... nowa do wielu sprzętów to 300pln max.

Próbuj.

M

Dzieju
16.07.2018, 06:11
Czy ktoś z Was przeprowadzał taki zabieg? Macie jakieś doświadczenia? ;)
Dlaczego nie wstawiłeś fotki , było by łatwiej.
Ubytki się raczej uzupełnia a nie robi szerokiego dołu by je zamaskować.
Dawno temu miałem wżerkę na bilsteinie B6 , nałożono chrom i wypolerowano na równo.
Działało ja nówka.

Misza
16.07.2018, 08:44
Dzieju gdzie takie harce? Musze to zrobić na moim WP50 - nowej lagi nie kupię bo nie ma.

matjas
16.07.2018, 08:45
co innego popychacz tłoczyska a co innego laga... pomyśl o koszcie takiej zabawy.

chrom się poza tym nakłada techniczny i szlifuje na wymiar :D :D :D tak tylko co do szczegółów.

Misza - chrom techniczny nałożą Ci na Krakowskiej. Przynajmniej parę lat temu to robili. Kto jednak to potem poszlifuje na wymiar to nie wiem.
Na pewno znajdziesz wykonawcę - z tym obecnie problemu nie będzie. Będzie problem jak usłyszysz cenę - ja po latach chciałem tylko odnawiać powłoki na mojej WSK i z OGROMNYM zdziwieniem stwierdziłem, ze skończyły się czasy fuszek, tajnych układów i znajomości - sama tylko kierownica to w dobrym zakładzie /a tylko tak ma to sens/ około 500-600PLN. Gdzie jeszcze reszta...

m

Kudi
16.07.2018, 09:58
Znam jeszcze metodę partyzancką a mianowicie zalutowanie cyną rysy i wypolerowanie ( patent z dawnych czasów kiedyś ojciec mi wspominał) raz próbowałem i z powodzeniem.

tadzik
16.07.2018, 10:39
Znam jeszcze metodę partyzancką a mianowicie zalutowanie cyną rysy
Chodzi tu o twardy lut, nie o zwykłą lutownicę transformatorową? Jak przygotować podłoże?

GrubyByk
16.07.2018, 11:16
Z powodzeniem zalewałem i szlifowałem/polerowałem rysy w siłownikach hydraulicznych tzw. metalem w płynie. Można kupić w markecie.
Jeszcze lepszy jest Chester molecular. Nie pamiętam nazwy specyfiku ale tego właśnie producenta.

Mateusz93
16.07.2018, 12:56
Mieszkam w Krakowie, motocykl mam w rodzinnym (70km dalej), stąd brak zdjęć ;) pewnie nic nie będzie widać, bo ryski ledwo wyczuwalne pod paznokciem, pod światło też trzeba się doglądać.

Mateusz93
24.07.2018, 22:18
Laga wypolerowana- niestety na zdjęciach nic nie widać. Mogę poglądowo wrzucić jak ktoś będzie zainteresowany.

Przeszlifowaliśmy papierami: 800, 1500, 2000 i 2500, później poler pastą zieloną i białą.
Jedna ryska była na tyle głęboka, że nadal ją delikatnie widać, ale nie chcieliśmy już tak mocno zeszlifowywać całości.
Dam znać po testach jakie efekty. ;)