PDA

View Full Version : ..naciaganie lancucha - dla debila ;-)


yeuop
04.05.2018, 16:19
Pisze poważnie - jak się naciąga lancuch?
Ja tego nigdy nie robilem w swoich motocyklach, a o powody nie pytajcie ;-)

Czyli jeśli dobrze rozumiem, to odkręcam te nakrętki na osi tylnego kola, potem odkręcam "kontry" na regulacji naciągu lancucha, następnie równomiernie odkręcam te sruby od naciągu, "zakontruje", dokręcam tylna oske i voila?

Czy stosujecie do tego klucz dynamometryczny, żeby wszystko zrobić zgodnie z serwisowka?

Czy jest tam cos do popsucia i powinienem to lepiej oddac komus normalnemu?

Które klucze potrzebne sa do całego zabiegu? Musze kupic nowy zestaw narzedzi i nie mam tego jak sprawdzić teraz.

Dziekuje za odpowiedzi i proszę się nie smiac ze mnie za mocno. Ja jestem od jezdzenia, nie od naprawiania/regulowania ;-)

bukowski
04.05.2018, 18:10
Potrzebujesz klucz do koła i śruby regulacyjnej. Nakrętki luzujesz tylko, ustawiasz naciąg, skręcasz. 3 minuty, nawet browar się nie należy...

Sent from my G8441 using Tapatalk

motif
04.05.2018, 18:59
nic nie rób to sie sam z czasem naciagnie.

Radarman
04.05.2018, 19:11
Potrzebujesz klucz do koła i śruby regulacyjnej. Nakrętki luzujesz tylko, ustawiasz naciąg, skręcasz. 3 minuty, nawet browar się nie należy...

Zapomniałeś dodać, że stojak może się przydać jeśli yeuop nie ma stopki centralnej :D Wypadałoby też obrócić kołem i sprawdzić naciąg w kilku miejscach.

Ale co on chce tam naciągać w nowej NAT?

jorge
04.05.2018, 19:31
Spoko temat. Moj łańcuch naciąga szparag - co roku na serwisie

gerard36856
04.05.2018, 20:31
temat nie jest az taki glupi. mi w serwisie naciagneli po wymianie opon tak, ze był BETONOWY jeszcze zanim usiadłem. Jakbym sobie na takim pojezdził, ciekawe ile wytrzymaloby lozysko walka zdawczego, o samym łańcuchu nie mówiąc.
A to juz bylaby najpoważniejsza naprawa w 25letniej historii mojej maszyny.

Mallory
05.05.2018, 07:11
Filozofii tutaj większej nie ma - kilka śrub i bardzo prosty mechanizm.
Po prostu należy to kontrolować i w razie potrzeby wyregulować, szczególnie w dalszej trasie może się naciąg zmienić - np. polecisz ze słabym smarowaniem 600 km na deszczu i luz za duży masz... pół biedy jednak luz...
Najgorsze jest gdy latasz dookoła komina na lekko i łańcuch jest ok. a po załadowaniu na wyprawę i do tego przy wyjeździe w dwie osoby tak siada tył, że łańcuchach robi się jak struna - wtedy łożyska wałka dostają po gaciach... więc po obładowaniu - siadasz/siadacie i ktoś niech skontroluje - na wahaczu jest najczęściej limit podany (generalnie 3-4 cm) lub jak nie ma mi kto skontrolować to kładę się w poprzek moto i sam patrzę....

szynszyll
05.05.2018, 10:40
znajomemu kiedys oddali afre z autoryzowanego serwisu po wymianie opony - na jednym slimaku bylo 22 na drugim 17 :)

motoMAUROxrv
05.05.2018, 16:24
79867

79868
Mi zaś serwisowi "specjaliści" od opon, (Afrę musiałem zostawić tam na 2 dni) -dzwonią i mówią: "moto gotowe do odbioru, zapłacić, siadać i jechać!.. :mur::fool2::eek::dizzy::confused::at:

melon1968
05.05.2018, 17:42
Często śmigam z żoną i pełnymi kuframi więc naciąg łańcucha ustawiam po odpięciu wahacza od amora.Na koniec prosta listwa i korekcja osiowości.Te podziałki na wahczu tylko do wstępnego ustalenia śladu.

sebastian_j
07.05.2018, 10:07
Dodam tylko od siebie,że u mnie w NAT przy nieco załadowanym moto i kierowniku na siedzeniu łańcuch jak struna nawet przy końcu dopuszczalnego zakresu.
Radzę sprawdzać jak ktoś siedzi.

bukowski
07.05.2018, 10:18
coś mi się nie chce wierzyć, że producent nie przewidział różnicy między pustym i załadowanym motocyklem, skoro przewiduje nawet postawienie moto do pionu przy kontroli oleju (a różnica na bagnecie w stosunku do kosy będzie z 2 mm).

jadąc do .kg i .tj byłem obładowany konkretnie, łańcuch naprężony był wzorcowo na pustym. Wg tego, co piszecie, to po tych 6 czy 7 kkm powinienem nie mieć zebatek, ale wymieniłem tylko zdawczą, bo miała już łączny nalot 20 kkm i minimalnie zęby były zjechane.

radiolog
07.05.2018, 11:14
Chyba po to jest ma pustym zakres, żeby uwzględniał pełne załadowanie

sebastian_j
07.05.2018, 13:14
To moje pierwsze moto w którym różnica na łańcuchu między załadowanym i pustym jest taka duża.
Nikomu nie każę robić jak ja. Po prostu uczulam na to żeby sprawdzić.

Mallory
15.05.2018, 10:03
coś mi się nie chce wierzyć, że producent nie przewidział różnicy między pustym i załadowanym motocyklem...

Faktycznie... powinien to przewidzieć. Te 3-4 cm luzu to może jest własnie ta tolerancja wystarczająca ...Trzeba sprawdzić to przy najbliższym załadowaniu większym tonażem moto, czyli za półtora miesiaca::)))

Emek
15.05.2018, 10:11
Raczej przewidział. Ja ustawiałem na pustym a po załadowaniu tobołami + pasażer nie było nadmiernego napięcia. Napęd ma ok 20 tysi (DID ZVMX) i nie ma śladów zużycia również na zębatkach. Jednak często widuję łańcuchy naciągnięte jak drut na sztywno a potem ludziska się dziwią że napęd zeżarło albo łożysko na wałku jebło.

yeuop
06.06.2018, 08:01
dobre ludziki, napiszcie ktoś, jakie klucze (lub klucz) potrzebuje to odkręcenia tylnego kola?? zaraz wyjezdzam, a musze jeszcze te klucze kupic :) dziekuje bardzo

Emek
06.06.2018, 08:19
Yeuopie, z całym szacunkiem. Pół świata objechałeś na moto więc weryfikacja jakie klucze są potrzebne do odkręcenia koła chyba jest w Twoim zasięgu ;).

yeuop
06.06.2018, 08:21
Bez kitu - przeszedłem cale forum, przeszukałem czeskie forum, jutuba, instrukcje obsługi i nic. Ktos gdzies wspominal o 24 i 27mm, ale nie jestem pewien.
W dodatku poprzez zadanie pytania wlasnie weryfikuje rozmiar tego klucza ;-)

chemik
06.06.2018, 08:25
dobre ludziki, napiszcie ktoś, jakie klucze (lub klucz) potrzebuje to odkręcenia tylnego kola?? zaraz wyjezdzam, a musze jeszcze te klucze kupic :) dziekuje bardzo

Nie znam modelu, ale obstawiam że płaski/oczkowy/nasadowy 27mm oraz płaski 12mm i płaski 13mm.

Emek
06.06.2018, 08:32
Bez kitu - przeszedłem cale forum, przeszukałem czeskie forum, jutuba, instrukcje obsługi i nic. Ktos gdzies wspominal o 24 i 27mm, ale nie jestem pewien.
W dodatku poprzez zadanie pytania wlasnie weryfikuje rozmiar tego klucza ;-)

Użyj takiego, dopasujesz.
http://facom.com.pl/5224/113a10tg-klucz-nastawny-fosforanowany-30-mm.jpg

yeuop
06.06.2018, 08:32
Niechaj okolicznoscia lagodzaca będzie, ze ja w XTku nigdy nie naciągałem lancucha (za wolno jezdze, a w dodatku bym to jeszcze cale zepsul).
Pozdrowienia dla czytającego ten watek posiadacza pięknej SRki 500 spod Warszawy ;-)

honda_honda
06.06.2018, 08:33
http://allegro.pl/honda-crf-1000-africa-twin-klucze-narzedzia-kola-i7147586927.html

yeuop
06.06.2018, 08:38
Dziekuje, to już jakiś trop.
Ale jak to należy rozumieć? Ze 22 jest do przedniego, a 27 do tylnego?
Ja potrzebuje tylko tyl odkrecic. Chyba ze przod tez wymaga poluzowania, by naciagnac lancuch.

honda_honda
06.06.2018, 08:41
Tego nie wiem - nie mam CRF-y
Do naciągu łańcucha luzujesz tylko tył

yeuop
06.06.2018, 08:44
Ludzie! Naprawde proszę o pomoc ;-) Smiejcie się ze mnie, wyzywajcie od jelopow, ale ja naprawdę nie potrafie znaleźć tej informacji. W sobote wyruszam w trase prawie 10k km, kupiłem już dużo fasolki po bretońsku w słoikach, cobym z głodu nie pomarl, a tu widze, ze nerwy mnie zjedza, bo wyjade bez klucza do poluzowania tylnego kola :( Buuuu..... placze normalnie.

chemik
06.06.2018, 08:52
Yeuopie, wychodzi na to, że są dwie nakrętki na osi - jedna z prawej strony motocykla, druga z lewej.
W nowszych konstrukcjach jest tylko ta z lewej i dziwię się, że w NAT jest inaczej.
Najlepiej idź do motocykla, obejrzyj i wszystko zrozumiesz.

PS
Aby naciągnąć łańcuch musisz jeszcze mieć klucz 12mm i 13mm, choć możliwe, że w NAT i te dwa są jakies inne.

PPS
Na youtubie jest mnóstwo filmików jak naciągnąć łańcuch. To prosta czynność i obejrzawszy filmik albo dwa będziesz wiedział o co chodzi.

dubel
06.06.2018, 08:57
:lukacz::lukacz::lukacz::haha2:

honda_honda
06.06.2018, 08:58
Chemik dobrze radzi - na Youtubie jest dużo filmów o naciąganiu łańcucha. Jak obejrzysz będziesz wiedział którymi śrubami musisz kręcić. Wtedy możesz podjechać do sklepu z narzędziami , pokarzesz o które śruby chodzi i dobiorą Ci odpowiednie klucze.

tommi
06.06.2018, 08:59
Bracie sulfura :)
27 i 22 - tym odkręcisz koło tylne i przednie (z tyłu z prawej masz 27, z lewej 22, kręcisz prawą, ale czasami trzeba lewą przykontrować)
Do śrubek naciągu łańcucha miej 2x 10 albo 12 płaską - edit: 10 i 12 wystarczy.
Z pamięci piszę, ale powinno być ok.

yeuop
06.06.2018, 09:06
27 i 22? w końcu mam konkrety ;-) dziekuje bardzo!
i żeby nie było, ze jakiś niewyedukowany len jestem - spedzilem kilka ostatnich tygodni na rozmyslaniu, jak ten lancuch się w zasadzie naciąga i mysle, ze tak z grubsza teorie pojalem.... teraz przychodzi tylko poczekać, jak za tydzień pojawi się temat "Potrzebna pomoc na zadupie", który rozpocznie się słowami "A wiec chciałem naciagnac lancuch, a teraz motor w ogole nie jedzie"

:D

tommi
06.06.2018, 09:15
Bo to nie można (znaczy można, ale nie do końca) rozmyślać o tym zasypiając, tylko lepiej przy afryce usiąść i poruszać śrubkami. Jak ktoś pisał w temacie o żarówkach, trenować w dzień z zamkniętymi oczami, co by wprawę mieć do nocnego naciągania łańcucha.
:)

honda_honda
06.06.2018, 09:33
27 i 22? w końcu mam konkrety ;-) dziekuje bardzo!
i żeby nie było, ze jakiś niewyedukowany len jestem - spedzilem kilka ostatnich tygodni na rozmyslaniu, jak ten lancuch się w zasadzie naciąga i mysle, ze tak z grubsza teorie pojalem.... teraz przychodzi tylko poczekać, jak za tydzień pojawi się temat "Potrzebna pomoc na zadupie", który rozpocznie się słowami "A wiec chciałem naciagnac lancuch, a teraz motor w ogole nie jedzie"

:D
Zasada naciągania łańcucha jest prosta i podobna we wszystkich motocyklach ( począwszy od WFM czy WSK po motocykle współczesne ) więc nawet na największym zadupiu ( nie obrażając nikogo) pierwszy lepszy ślusarz cz kowal ogarnie Ci temat . Powodzenia w podróży i nie stresuj się łańcuchem:)

Jack_*Daniels
06.06.2018, 13:27
:Thumbs_Up::haha2::lukacz::lukacz::lukacz::haha2:

luk2asz
06.06.2018, 22:26
Yeuop , do tyłu potrzebujesz 27 na oś, 12 i 10 do kontrowania i naciągu. Do przodu potrzebujesz 22 na oś i imbus 12 do wykręcenia osi, dodatkowo 12 płaski do śubek ściskających oś.
Co do naciągu to się nie przejmuj , 12 000 km to nie ma potrzeby naciągu. Bardziej bym się martwił jak kapcia złapiesz, czym odkręcać.

yeuop
07.06.2018, 03:22
Dziekuje za info!! Teraz już wiem wszystko.

yeuop
07.06.2018, 09:09
Nie wiem, czy warto. Przez ostatnich niespełna 20 lat się nie przydalo, a ja gora jeszcze ze 20 lat pojezdze i koncze moja karierę :D

A tak na poważnie - bardzo chętnie bym się wybral na takie szkolenie. Ja nie znosze grzebania w motocyklach, bo boje się, ze cos popsuje.

Nynek
07.06.2018, 10:33
Yeoup rozwaliłeś temat w kwestii wyjazdów długodystansowych, a umiejętność dokonania samodzielnej naprawy motocykla wrazie awarii na zadupiu.

yeuop
07.06.2018, 13:40
Ja obalam mit motocyklisty, który zna się na naprawianiu.
Ja to nawet ledwo co potrafie jezdzic.
Mam pisać o tym, jak to w Mongolii chciałem wyjść na dobrodusznego i wymienić swieczke? Owszem - swieczke miałem. A teraz zgadujcie, czy miałem ze sobą klucz :D

Tank
07.06.2018, 14:56
I jaki wniosek z tego wypływa?

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

yeuop
07.06.2018, 18:46
Prosty. Niektorzy posiadacze CRFy wiedzieli, jaki klucz jest potrzebny, ale celowo nie napisali.

Sierdiukov
07.06.2018, 19:31
[ imbus 12 do wykręcenia osi[/QUOTE]

Zaraz zaraz, zdejmowałem przód wielokrotnie, sam zmieniam opony w garażu. Nigdy nie używałem imbusa. Ośka wychodzi bez wykręcania. Po co ten imbus?

Co do kluczy - odpowiedź nt rozmiarów już padła (22 przód, 27 tył), więc nie będę się powtarzał. Ja po prostu na potrzeby pracy z kołami na wyjeździe rąbnąłem klucze dedykowane z motocykla żony (Kawasaki Versys), bo są bardzo wygodne w podróży - płaskie i z wygodną przedłużką. Jak na obrazku. Na wyjazd idealne.

Naciąganie łańcucha również w obrazku.

yeuop
08.06.2018, 20:01
kurna, nie zdazylem kupic :(
będę musial po drodze cos znaleźć..
albo liczyc na to, ze nie będzie potrzeby naciągania lancucha..

bukowski
09.06.2018, 03:21
kurna, nie zdazylem kupic :(
będę musial po drodze cos znaleźć..
albo liczyc na to, ze nie będzie potrzeby naciągania lancucha..Pożyczyć mogę.

Sent from my G8441 using Tapatalk

krzysiek_m
13.06.2018, 08:45
kurna, nie zdazylem kupic :(
będę musial po drodze cos znaleźć..
albo liczyc na to, ze nie będzie potrzeby naciągania lancucha..

Przecież łańcuch cię nie napadnie nagle! Będziesz jechał i się zastanawiał czy naciągnać, czy nie naciągnąć... Zajedź do pierwszego lepszego warsztatu samochodowego / wulkanizatora / kowala pożycz klucze, naciągnij i jedź dalej.

jakmor
02.10.2018, 06:24
Siema

Podpowie ktoś jaki luz łańcucha jest w NAT na bocznej stopce ?? Instrukcja podaje regulacje dla stopki centralnej. Niestety takowej nie posiadam, jak również stojaka :(

Sierdiukov
02.10.2018, 08:12
Siema

Podpowie ktoś jaki luz łańcucha jest w NAT na bocznej stopce ?? Instrukcja podaje regulacje dla stopki centralnej. Niestety takowej nie posiadam, jak również stojaka :(

Odpowiedź jest w grafice załączonej kilka postów wcześniej. Chyba, że mamy inną instrukcje obsługi.

Emek
02.10.2018, 08:15
Siema

Podpowie ktoś jaki luz łańcucha jest w NAT na bocznej stopce ?? Instrukcja podaje regulacje dla stopki centralnej. Niestety takowej nie posiadam, jak również stojaka :(
Instrukcja podaje tak jak napisał kolega Sierdiukov. Sprawdzasz na bocznej stopce a nie na centralce. Luz nie może być większy niż 60 mm. Optimum 35-45 mm.

madafakinges
02.10.2018, 09:06
I lepiej mieć większy luż, niż za mały... w życiu też;)

jakmor
02.10.2018, 12:47
Odpowiedź jest w grafice załączonej kilka postów wcześniej. Chyba, że mamy inną instrukcje obsługi.

No to mamy inne instrukcje obsługi. :(

1. Ustaw dźwignię zmiany biegów na luz. Wyłącz silnik.
2. Ustaw motocykl na podpórce centralnej na twardym poziomym podłożu...

Jak odebrałem moto z ASO to na bocznej stopce mam max 15 - 20mm. Pytanie czy jak bym go postawił na centralce było by 35-45mm ?? :(

radiolog
02.10.2018, 13:51
Ja też mam na bocznej w instrulcji, ale jakoeks wielkiej roznicy pomiędzy boczna, a centralna na pustym moto nie ma
Mierze w okolicy srubki dolnego ślizgu i jak jest minimalny luz miedzy łańcuchem a slizgiem to jest 9k

Sierdiukov
02.10.2018, 16:12
No to mamy inne instrukcje obsługi. :(

1. Ustaw dźwignię zmiany biegów na luz. Wyłącz silnik.
2. Ustaw motocykl na podpórce centralnej na twardym poziomym podłożu...

Jak odebrałem moto z ASO to na bocznej stopce mam max 15 - 20mm. Pytanie czy jak bym go postawił na centralce było by 35-45mm ?? :(

Hm... błąd tłumaczenia ang instrukcji?

nutriabart
18.11.2018, 23:11
Byłem w piątek w MCS - sprawdzanie napięcia łancucha na bocznej stopce na bank.

Galar
20.11.2018, 21:54
W NAT 2018 na naklejce na wahaczu luz 40 mm a w instrukcji 35-45 mm

gumpinoga
12.04.2019, 13:59
jesli kotś to czyta jeszcze to mam pytanie , w AT naciaga sie ślimakami , i teraz czy wartości na obu stronach powinny być symetryczne czy asymetryczne ? np naciagajac po stronie zebatki 30 a po stronie tarczy 31 ? chyba ze ślimaki powinny byc zalozone powiedzmy ze prawy i lewy wtedy bedzie symetrycznie, dobrze kombinuje czy nie ?

wojtekk
12.04.2019, 14:02
Symetrycznie.

tommi
12.04.2019, 15:19
Symetrycznie.

Wojtek, przenieś to, pls - tu dział NAT jest. Widziałeś mimośród w NAT?
;)

jorge
12.04.2019, 15:36
Wojtek, przenieś to, pls - tu dział NAT jest. Widziałeś mimośród w NAT?
;)

Done.

tommi
12.04.2019, 15:57
Done.

Pytanie gumpinogi i odpowiedź Wojtka wystarczyło ;)

gumpinoga
12.04.2019, 18:29
Wojtek, przenieś to, pls - tu dział NAT jest. Widziałeś mimośród w NAT?
;)

jesli to dzial NAT to czemu wczesniejszych postow o AT nikt nie przenosil ? :bow:

jorge
12.04.2019, 23:39
jesli to dzial NAT to czemu wczesniejszych postow o AT nikt nie przenosil ? :bow:

A może byście tak zgłaszali ? Ja nie czytam nic o NAT - nie mam, nie czytam.

tyran
26.04.2019, 20:45
Tak po prostu...

Palnik
26.04.2019, 21:17
Tak po prostu...

bomba :):)

Dzieju
28.04.2019, 07:05
Nic dziwnego ze ma minus , pomiar się robi na 10 ogniwkach :)