PDA

View Full Version : Malaguti Spidermax - zna się ktoś na skuterach?


NaczelnyFilozof
19.08.2017, 10:42
Dobra.
Zaczynam doktorat ze skuterów ;-)

Wymieniłem sobie olej z filtrem.
A teraz muszę zaglądnąć do napędu bo przy wysokich prędkościach silnik Piaggio coś tam dziwnie wibruje/drga. Dziwny nieliniowy odgłos. Wiec rozkręcę napęd. Bo pasek wygląda ok. Luzy ma to kółko -tłumnik drgań.

Na internecie widzę że nalepiej mieć klucz udarowy do odkręcania nakrętek wału. Ale zwykłym kluczem z ramieniem 1.5m to też ruszę?

matjas
19.08.2017, 11:47
Chodzi o zablokowanie tego co odkrecasz. Jesli nie masz blokady wału lub sprzęgła to kiepsko będzie. Nie proponuje blokowania tłoka lub koła. W drugim przypadku z uwagi na przełożenie awaria jak w banku.
Dlatego najlepszy jest klucz udarowy. Sam od lat chyba 5 właśnie do takich aplikacji używam taniego klucza z castodramatu i spokojnie daje rade. Jedynie trzeba używać przewodu o zdrowszym przekroju 1/4".
Nie mam lepszych porad...
Przy okazji obyczaj czy rolki nie są już kwadratowe, stan bieżni poltalerzy wario i sprzegla, czy okładziny są ok, czy dzwon nie zużyty...
Takie cykliczne drgania z rezonansem to może byc luźny pas. Mimo tego ze wyglada na oko dobrze.

szynszyll
24.08.2017, 00:43
tylko udar. podjedz na jakas wulkanizacje i pomoga. upewnij sie czy masz prawy czy lewy gwint na tym bo roznie bywa!!!

matjas
24.08.2017, 13:06
Tylko nie wróci z tej wulkanizacji :D
Tam trzeba zrobić wszystko na miejscu i pod takim warunkiem owszem :D

NaczelnyFilozof
25.08.2017, 21:33
Wymieniłem łożysko w plastikowym kółku - chyba odbijacz paska. Bo miało luzy i chrobotało. Pasek wygląda jak nówka. Okładzin na sprzęgiełkach dużo. Wariatora nie rozkręcała bo to na razie czarna magia :)

Ale sama idea tego napędu jest fajna. Na korki super :)

Czytam na interencie wszyscy przerabiają zmieniają rolki aby skuter lepiej przyśpieszał i bardziej energicznie jeździł. Da się to zrobić w drugą stronę? Bo to jest dla mnie wkurzające psychologiczne że silnik non stop pracuje w zakresie 4-6 tys obr/min :D

matjas
25.08.2017, 23:27
Cięższe rolki. Koniec tematu.

Naczelny... Ogarniasz cezete a nie ogarniasz wariatora? No weź... :)
Osobiście tez nie lubię skutixow co sie kręcą żeby ruszyć ale pamiętaj ze nie każdy silnik ma taka charakterystykę ze polubi ten start od dołu.
Miałem pare skuterów za czasów wrocławskich i np scarabeo 125 z rotaxem było wyjątkowo szybkoobrotowe i w ogóle tego nie lubiłem ale mam pewność ze ten silnik nie polubiłby lekkich rolek.
Z kolei helix szedł idealnie od dołu i startował od lada ruchu manetka. Uwielbiałem ten skuter tylko te kołeczka.... :/

zbyszek
26.08.2017, 08:15
Ciężkie rolki -lepszy start z niższych obrotów
Lżejsze rolki -start z wysokich obrotów -lepsze przyśpieszenie.
Często robi się mix rolek, na przemian cięższa i lżejsza. Można w ten sposób ustawić napęd pod własne potrzeby.
Rolki się wycierają, wtedy są zaburzenia w przyśpieszaniu, to element eksploatacyjny jak klocki hamulcowe.
Talerze wariatora również się zużywają, robią się ranty na ich powierzchniach od pracującego pasa, ale to trzeba dużego przebiegu ze stałymi prędkościami.

NaczelnyFilozof
26.08.2017, 09:09
Z kolei helix szedł idealnie od dołu i startował od lada ruchu manetka. Uwielbiałem ten skuter tylko te kołeczka.... :/

Oglądałem dwa Helixy do kupienia bo sprzęt kosmos :D No wlasnie problemem te małe kółeczka bo jak na jezdzie testowej wjechałem w małą dziure w jezdni to myślałem że spadnę ze skutera :-)

NaczelnyFilozof
26.08.2017, 09:11
A jeszcze patrzylem na necie za danymi z przełożeń przekładni. Ale nigdzie nie ma danych. Bo skuter ma 16 koła a ten sam silnik jest montowany w Aprilli Atlantic na kołach 14 cali więc inne będzie przełożenie końcowe. Bo sama zmiana przełożenia już by wydłużyła "biegi" :)

NaczelnyFilozof
06.09.2017, 21:09
No dobra. Kupiłem nowy pasek Gates. Długość taka sama jak starego. Ale przy 1600 obr/min bije o obudowę przekładni. Czyli słychać tylko przy wejściu/zejsciu z obtotów. No i teraz nie wiem co ztym fantem robić.

KORNIK
06.09.2017, 21:55
Długość ta sama, a szerokość, może być za wąski. Jak dobierałeś pasek po długości czy do modelu?

Adagiio
07.09.2017, 08:17
Naczelny nie zawsze będzie działało na dobieranym pasku, musi być identyczna długość, szerokość i grubość. W niektórych skutach jest rolka miedzy wariatorem a dzwonem sprzęgła po której idzie pasek, być moze jej u Ciebie brakuje. Podobna do tej co w rozrządzie w autach tylko mniejsza średnica. Trza zamówić po modelu .

matjas
07.09.2017, 09:15
IMVHO długość nie jest tak istotna jak szerokość.
Jesli nawet na długość jest git a to z reguły sprawdzają w hurtowniach, to jeśli będzie ciut za wąski wpadnie głębiej między talerze i będzie z niego łopoczący flak.
Czy to stukanie o obudowę przypominało dźwiękiem wcześniejsze niepokojące Cię objawy tego jakby rezonansu? Śledzę chorobę widzisz :D

NaczelnyFilozof
07.09.2017, 14:26
Długość ta sama, a szerokość, może być za wąski. Jak dobierałeś pasek po długości czy do modelu?

Pasek dobierałem po modelu:

OPIS PRZEDMIOTU:
PASEK NAPĘDOWY - GATES BOOSTTMDM
Wymiar: 1036
Silnik: Piaggio M34
BOOST™DM z wzbogaconą mieszanką gumową dodatkowo wzmocnioną włóknami aramidowymi (kevlarowymi), aby zwiększyć odporność na tarcie i wysoką temperaturę oraz wydłużyć cykl życie pasa.
MADE IN FRANCE
PIAGGIO OEM: 832738
NR:405380805
ZASTOSOWANIE:
Aprilia Atlantic Sprint 400i H2O 4T 2005-2008
Aprilia Atlantic Sprint 500i H2O 4T 2005-2008
Aprilia Scarabeo Light 400i H2O 4T 2006-2008
Aprilia Scarabeo Light 500i H2O 4T 2006-2008
Gilera Fuoco RL 500i H2O 4T 2007-2013
Gilera Nexus 500i H2O 4T 2006-2008
Gilera Nexus 500i H2O 4T 2009-2011
Gilera Nexus SP 500i H2O 4T 2006-2007
Malaguti Spidermax GT 500i H2O 4T 2004-2007
Malaguti Spidermax RS 500i H2O 4T 2008->
Peugeot Geopolis 400i H2O 4T 2007-2013
Peugeot Geopolis 500i H2O 4T 2008-2013
Peugeot Satelis 400i H2O 4T 2006-2013
Peugeot Satelis 500i H2O 4T 2007-2013
Piaggio Beverly Cruiser 500i H2O 4T 2007-2012
Piaggio Beverly Sport RST 400i H2O 4T 2006-2007
Piaggio Beverly Tourer 400i H2O 4T 2008-2009
Piaggio Beverly Tourer 500i H2O 4T 2004/04-2005
Piaggio Beverly Tourer 500i H2O 4T 2006-2008
Piaggio MP3 LT 400i H2O 4T 2008-2010
Piaggio MP3 LT Sport 400i H2O 4T 2008-2010
Piaggio MP3 RL 400i H2O 4T 2007-2008
Piaggio MP3 RL MIC 400i H2O 4T 2008-2009
Piaggio X8 400i H2O 4T 2006-2008
Piaggio X9 Evo 500i H2O 4T 2004/04-2007
Piaggio X9 Evo ABS 500i H2O 4T 2006-2007
Piaggio XEvo 400i H2O 4T 2007-2011


Pasek stary ma szerokość 26,5mm a nowy Gates 27mm. Stary pasek jest paskiem fabrycznym z 2005r. Ale też widać że czasem tarł o obudowę bo są ślady. Tyle że musiało się to dziać bardzo rzadko bo mi się nic takiego nie działo.

Silnik ma oczywiście zamontowane to kółko plastikowe - odbijacz-napinacz czy jak się to nazywa.

NaczelnyFilozof
07.09.2017, 14:30
Czy to stukanie o obudowę przypominało dźwiękiem wcześniejsze niepokojące Cię objawy tego jakby rezonansu? Śledzę chorobę widzisz :D

Nie. Nie ma pogody aby przetestować skuterek przy wysokoprzelotowych prędkościach. Ale rezonans był cichutki a tu wyraźnie stuka-puka w obudowę pasek TYLKo przy przejściu przez 1600 obr/min

Adagiio
07.09.2017, 18:13
Skoro pasek jest na stówę taki jak ma być to sprawdź jeszcze czy na sprzęgle równomiernie się pasek przesuwa po talerzach bez szarpania jak się skuter napędza i schodzi z obrotów. Jak by czasem nim szarpało to moze być przyczyna bicia, sprawdź też czy wariator nie przycina się na tulejce .
Ale skoro na starym tego nie było to wskazuje że niewłaściwy pasek ? Są skutery do których nie zakłada się pasków zmienników bo nie chodzą jak należy, tylko oryginał.
Tyle mogę Ci na odległość podpowiedzieć
Ps. Jak byś nie znalazł przyczyny to daj znak zdzwonię do kumpla co w Romie tylko przy skuterach robi i zapytam.

matjas
07.09.2017, 18:52
A rolki sprawdzales czy nie sa kwadratowe? Nowy pasek jest sztywny to wpada w rezonans inaczej niz tamten, ktory juz byl miekki.
Sprezyna napinacza nie da sie podciagnac?

KORNIK
08.09.2017, 09:03
No i pytanie czy wszystko jest dobrze poskładane, szczególnie wariator. Nie wiem jak jest u Ciebie ale jeżeli jest to sprawdź jeszcze dokładnie to łożysko które jest w obudowie/pokrywie w które podtrzymuje ośkę sprzęgła.

NaczelnyFilozof
08.09.2017, 11:36
Najlepiej bo to jest prosta konstrukcja i tam nie ma jak tego wszytskiego źle poskładać.

Rolki kupiłem nowe. Bo były założone 16g zamiasr 21g fabrycznych. A ja jestem pierwszym uzytkownikiem skutera w Polsce co zmienia rolki na cięższe aby pogorszyć osiągi. Więc rolki 21g. Tuleja, wariator, wyczyszczone.

Ale pojechałem na wioske bo pogoda. Skuter jeździ. Przyśpiesza, hamuje. Wydaje mi się że te dziwne wibracje przy 100km/h są dużo mniejsze. Skuter nie ma poślizgów paska przy przyśpieszaniu. Odkręcam manetkę i idzie.

No ale na wolnych obrotach z napędu stukanie-telepanie. Zdjąłem pokrywę. No i ewidentnie lata luźny pasek.

Jeszcze przetestuję coś innego. Bo miałem do nowych rolek założyć stary pasek. Ale tknęło mnie i zwiększyłem naciąg wywalając z wariatora podkładkę dystansową 1mm miedzy talerzem a tuleją (tunerzy dokładają tam grube podkładki aby skuter startował z "małego koła pasowego"). Teraz pasek jest wcześniej ściskany i najlepiej bo na wolnych obrotach nie telepie. Ale muszę iść z tym na drogę bo bez tej podkładki zmienia się charakterystyka startu i chcę zobaczyć jak...

NaczelnyFilozof
08.09.2017, 11:43
Nowy pasek jest sztywny to wpada w rezonans inaczej niz tamten, ktory juz byl miekki.
Sprezyna napinacza nie da sie podciagnac?

U mnie jest na odwrót. Stary pasek z 2005r jest twardy na nowy jest miękki :)

Napęd nie ma napinacza ze sprężyną :-) Rolę napinacza robi sprężyna przy talerzach.

Foto poglądowe:

http://1.bp.blogspot.com/_HXaPyG-SY44/Sq6Mfts6VXI/AAAAAAAABR8/4HLAy2hfq4A/s1600-h/Piaggio_Master_500_CVT+_21.jpg

Oraz strona gościa co zakładał grubsze podkładki do napędu:

http://malaguti-spidermax.blogspot.com/2010/09/piaggio-master-500cc-washer-and-dryer_14.html

matjas
08.09.2017, 14:06
Bez podkładki będziesz miał większy v Max.
Kombinuj ;)

NaczelnyFilozof
08.09.2017, 14:14
Nie no teraz to już nic nie wiem.

Bo chyba ten nowy pasek jest zły. Zmierzyłem dokładnie. Stary pasek ma 101 cm a nowy ma 102.

Najlepiej bo wg allegro ten zakupiony miał mieć 103 cm. :dizzy:

Żeby było lepiej. Bo rocznik 2005. Na internecie jak szukałem paska to pisało że są dwa rodzaje. Dłuższy pod 8 rolkowy wariator a krótszy pod 6 rolkowy. Ja mam 8 rolek.

Teraz to już nic nie wiem :dizzy:

matjas
08.09.2017, 14:35
Może idź do dobrej hurtowni i kup o 1cm krótszy i lacha. Taki pasek będzie kosztował 30/40pln

NaczelnyFilozof
08.09.2017, 18:11
Może idź do dobrej hurtowni i kup o 1cm krótszy i lacha. Taki pasek będzie kosztował 30/40pln

Zjadłeś jedno zero :) 300/400 zł :)