PDA

View Full Version : Pierwsza AFRYKA - na co zwracać uwagę przy zakupie?


Arecki007
24.03.2009, 20:51
Ja już kupiłem jakis czas temu...chyba nawet będzie wszystko oka mimo iż za bardzo forum przed zakupem nie czytałem. Ale widze że na forum wiele osób zadaje pytanie "na co zwracać uwagę przy oględzinach moto?" więc zwracam się do Was doświadczeni Afrykanerzy abyście w punktach (z krótkim wyjaśnieniem) napisali na co zwracać uwagę - podajcie jeszcze najlepiej linki prowadzące do postów na dany temat jeśli takie były. Jeżeli mamy gdzieś taki temat założony to proszę usunąć...szukałem ale nie znalazłem.
Ja jako sprawę nr 1 wrzucam:

1. Wałek zdawczy - obowiązkowa sprawa do sprawdzenia przy kupnie Afryki:
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=158
na temat jego naprawy:
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=354

Gawień
24.03.2009, 21:38
A ja mam takie pytanko , da rade sprawdzić wałek bez zdejmowania łańcucha i zębatki ?

Dzieju
24.03.2009, 22:01
pomyśl !! jak chcesz obejrzeć wałek skoro zębatka będzie zasłaniać powierzchnię po której pracuje.
Jedynie możesz sprawdzić z grubsza luz.
To jak byś chciał obejrzeć dętkę bez zdejmowania opony.

Mecia
24.03.2009, 22:03
jezeli wałek jest mega wyrąbany to bez ściagniecia zębatki da rade to wyłapać. jak średnio , to moze być gorzej, na boki przeważnie zawsze będzie zębatka latała, więc lepiej ściągnąć, dwie śróbki, popuscic koło i schodzi.

szwedzkikucharz
25.03.2009, 18:37
Bez ściągania można jeszcze zauważyć różnej maści patenty: klinki, spawanie...

podos
26.03.2009, 10:15
popełniłem kiedyś do kumpla takiego maila na co zwracać uwagę przy zakupie afryki ze smiesznie malym przebiegiem około 10 tyś. Może się komuś przyda.

1. obejrzec z daleka - czy sa kola w jedej lini polki rownolegle, czy nie skrzywiona wyraznie na ramie.
2. potem z bliska ogladamy przód:
Stan pólek: tam gdzie jest rozciecie na sruby - musi byc rownolegle, nie przesuniete, w szczelinie zadnych sladów od wsadzanego srubokreta - bo to znaczy ze sie lagi nie wysuwaly same bo polka dostała.
Sruby nie dotykane (no chyba ze powie ze zmienial olej w lagach albo simmeringi) - co by bylo dziwne...
Obie lagi rowniutko z półkami (wystają tyle samo z półki)
Głowka ramy - nakretka koronkowa bez sladow odkrecania, głowna sruba tez nie powinna miec sladów po kluczu
3. odkrecamy opaski na ocharniaczacg lag, przecierami i napawamy sie ich idealnoscią. Zwlaszcza szukamy przy samych polkach nierownosci, kresek na chromie, sladow imadla itp.
4. numery na głowce ramy zgodne z tabliczka - format czcionki pamietasz mam nadzieje - bardzo harakterystyczne litery (zwlaszcza 4-ka)
5. odbojniki blokady kierownicy - pomacac czy nie maja jakiegoś sladu po uderzeniu,
6. prosta kierownica, nieobdarte odwazniki oba

Dalej,
Podnózki przednie i tylnie przy szlifie sie scierają - wiec mozna popatrzyc

Silnik

Ma chodzic, odpalac bez problemu, ciepło chodzi minimalnie nierówno - tak ma byc.
Moze dochodzic dudnienie od sprzegla - tak ma byc
Z 15 minut niech pochodzi aze sie wlaczy wiatrak w 3/4 skali, nie ma kopcic na niebiesko palonym olejem jak juz sie zagrzeje. Prawidlowe wolne obroty okolo 1250


Zawias z tyłu

Poogladac, podniesc na centralke jak ma, chwycic za kolo poruszac, pogladac cz sie nigdzie nie rusza...

Opony
Orginalne to Bridgestone Trailwing. Wytrzymaly mi 18 tys. - ale lajtowo jezdzilem. Wiec powinny byc orginalne lub dopiero co zmienione zuzycie 3/4 max

Lancuch - przeczytaj na ogniwie co pisze. Zebatka tylna ma taki donitowany rancik z gumowa uszczelką. To jest tylko w orginałach - potem juz sie tego nie zaklada, chyba ze ktos kupuje orginalny lancuch Hondy. Ale to sie trzeba nie znac, bo one malo wytrzymuja od 11tys km do 21 tys(ze scotoilerem)
Tak czy inaczej lancuch sie wymienia przy 28 zabku regulacji wiec powinien byc przy koncowce - jesli to oryginal.
Przednia zebatka po okolo 10 tys powinna byc baaaaardzo zuzyta. Zaostrzone zeby...

Plastiki

Odkrecic boczki - obejrzec od srodka, powinny byc malowane na matowo (czerwone napewno) i nie miec sladów spawania plastiku. Po zdjeciu poogladac stan chłodnic czy nie widac jakis powaznych pogięć. Czachy nie odkrecac ale obejrzec stan stelaża po katem dzwonu, pogiecia malowania zardewienia.

Tarcze - bez sladu zuzycia! ZERO rantu! Przednie maja okragle dziurki wszedzie, w dwoch rozmiarach, na czesci ciernej - trojkami po skosie.
Klocki, powinno byc ich duzo,

Nr ramy jak mi podacie to moge sprawdzic czy sie pojawia model i kolor ten co trzeba. Zreszta tez mozesz to zrobic:
http://zsf-moto.com


powodzenia!!!

podos
26.03.2009, 10:16
Popełniłem kiedyś do kumpla takiego maila na co zwracać uwagę przy zakupie afryki ze smiesznie malym przebiegiem około 10 tyś. Może się komuś przyda.


1. obejrzec z daleka - czy sa kola w jedej lini polki rownolegle, czy nie skrzywiona wyraznie na ramie.
2. potem z bliska ogladamy przód:
Stan pólek: tam gdzie jest rozciecie na sruby - musi byc rownolegle, nie przesuniete, w szczelinie zadnych sladów od wsadzanego srubokreta - bo to znaczy ze sie lagi nie wysuwaly same bo polka dostała.
Sruby nie dotykane (no chyba ze powie ze zmienial olej w lagach albo simmeringi) - co by bylo dziwne...
Obie lagi rowniutko z półkami (wystają tyle samo z półki)
Głowka ramy - nakretka koronkowa bez sladow odkrecania, głowna sruba tez nie powinna miec sladów po kluczu
3. odkrecamy opaski na ocharniaczacg lag, przecierami i napawamy sie ich idealnoscią. Zwlaszcza szukamy przy samych polkach nierownosci, kresek na chromie, sladow imadla itp.
4. numery na głowce ramy zgodne z tabliczka - format czcionki pamietasz mam nadzieje - bardzo harakterystyczne litery (zwlaszcza 4-ka)
5. odbojniki blokady kierownicy - pomacac czy nie maja jakiegoś sladu po uderzeniu,
6. prosta kierownica, nieobdarte odwazniki oba

Dalej,
Podnózki przednie i tylnie przy szlifie sie scierają - wiec mozna popatrzyc

Silnik

Ma chodzic, odpalac bez problemu, ciepło chodzi minimalnie nierówno - tak ma byc.
Moze dochodzic dudnienie od sprzegla - tak ma byc
Z 15 minut niech pochodzi aze sie wlaczy wiatrak w 3/4 skali, nie ma kopcic na niebiesko palonym olejem jak juz sie zagrzeje. Prawidlowe wolne obroty okolo 1250


Zawias z tyłu

Poogladac, podniesc na centralke jak ma, chwycic za kolo poruszac, pogladac cz sie nigdzie nie rusza...

Opony
Orginalne to Bridgestone Trailwing. Wytrzymaly mi 18 tys. - ale lajtowo jezdzilem. Wiec powinny byc orginalne lub dopiero co zmienione zuzycie 3/4 max

Lancuch - przeczytaj na ogniwie co pisze. Zebatka tylna ma taki donitowany rancik z gumowa uszczelką. To jest tylko w orginałach - potem juz sie tego nie zaklada, chyba ze ktos kupuje orginalny lancuch Hondy. Ale to sie trzeba nie znac, bo one malo wytrzymuja od 11tys km do 21 tys(ze scotoilerem)
Tak czy inaczej lancuch sie wymienia przy 28 zabku regulacji wiec powinien byc przy koncowce - jesli to oryginal.
Przednia zebatka po okolo 10 tys powinna byc baaaaardzo zuzyta. Zaostrzone zeby...

Plastiki

Odkrecic boczki - obejrzec od srodka, powinny byc malowane na matowo (czerwone napewno) i nie miec sladów spawania plastiku. Po zdjeciu poogladac stan chłodnic czy nie widac jakis powaznych pogięć. Czachy nie odkrecac ale obejrzec stan stelaża po katem dzwonu, pogiecia malowania zardewienia.

Tarcze - bez sladu zuzycia! ZERO rantu! Przednie maja okragle dziurki wszedzie, w dwoch rozmiarach, na czesci ciernej - trojkami po skosie.
Klocki, powinno byc ich duzo,

Nr ramy jak mi podacie to moge sprawdzic czy sie pojawia model i kolor ten co trzeba. Zreszta tez mozesz to zrobic:
http://zsf-moto.com


powodzenia!!!

Arecki007
28.03.2009, 10:07
Widzę że nie ma chętnych do pomocy nowym ewentualnym przyszłym użytkownikom Afryk :(

szwedzkikucharz
28.03.2009, 10:19
Widzę że nie ma chętnych do pomocy nowym ewentualnym przyszłym użytkownikom Afryk :(

Ale Afryki nie mają właściwie słabych punktów. Nawet nie ma pewności czy ten nieszczęsny wałek zdawczy jest typowym problemem, czy występuje tylko w zajechanych egzemplarzach. Zwracać uwagę na to co w każdym innym motocyklu.
Generalnie jeśli ktoś pyta "na co zwracac uwagę" to niech go ręka Boska broni, aby sam się wybierał na zakupy :oldman:

Arecki007
28.03.2009, 10:31
Ja byłem oglądać afrykę z mechanikiem, stała potem, jeszcze przed zakupem, na oględzinach u tego samego świetnego mechanika ale na wałek nikt nie zwrócił uwagi...ale na szczęście tutaj nie trafił się szrot.
Więc mimo, iż wybierasz się ze specjalistą to pewnie są jeszcze jakieś sprawy na które temu specjaliście trza by było zwrócić uwagę żeby je sprawdził fachowym okiem. Czy może się mylę?

szwedzkikucharz
28.03.2009, 10:42
Nie, w sumie nie mylisz się. Tylko to jakoś tak dziwnie: mówić mechanikowi co ma sprawdzić. To tak jakbym wskazywał lekarzowi w czasie operacji na co jeszcze powinien zerknąć. Może taki to był mechanik, nie jest łatwo o naprawdę dobrego....

Arecki007
28.03.2009, 11:07
Mechanik nie może sprawdzic wszystkiego w każdym modelu moto...wydaje mi sie że w każdym moto mogą byc rzeczy które się psują, bądź są "słabszymi punktami" i nie sposób wiedzieć o wszystkich "słabych punktach" Africi skoro się nia nie jeździ...akurat mojemu mechanikowi nie trafiła się nigdy afri z zamęczonym wałkiem ale z tego co widzę takie się zdarzają...nie wiem czy częściej niż w innych moto ale trochę ich jest. Uważam że ludzie tacy jak Wy czyli jeżdżący na Afrach macie czasem znacznie większą wiedzę od mechaników co z Afrykami się dzieje..na co zwracać uwagę z tego powodu że nie każdy mechanik ma Afrę:) mechanik który mi pomagał jeździ BMW :)

Dzieju
28.03.2009, 14:48
aaaa czyli to mechanik od...bmw.... i wszystko jasne

deptul
28.03.2009, 16:39
Widzę że nie ma chętnych do pomocy nowym ewentualnym przyszłym użytkownikom Afryk :(
Nie wiem co jeszcze ponad to co napisał Podos można sprawdzić??

Zając
28.03.2009, 19:55
Arecki dobrze pisze,najlepiej dowiedzieć się jakie słabe punkty ma dany model, bo każdy jakieś ma i nie chodzi tylko o AT.Dobrze jest jechać z kimś, zabrać kumpla albo dwóch i niech szukają powodów dla których motocykla nie powinienem kupić . samemu można się napalić i potem tego żałować

Babel
29.03.2009, 01:24
Przede wszystkim zabrac kogos kto ci zminy kubeł wody na łeb wyleje.
Ja kupujac swoją Rd 03 byłem podniecony jak moi synowie na widok lego star wars - a w zasadzie jest to mój dziesty-którys pojazd.
Ja trafiłem nie źle - ale pośpiech to wskazany jest przy łapaniu much ;)