PDA

View Full Version : Olej


tommi
10.04.2017, 09:01
W sumie takiego tematu jeszcze nie mamy ;)

Panowie,

co leje serwis do nat?
Co Wy lejecie?

Manual:
Wg. danych z filtrem wchodzi 4,1 litra - sobie wymyślili ;)
Zleje się tyle, żeby kupować 4l+1l czy bańka 4l wystarczy?

Emek
10.04.2017, 09:13
Bańka 4L nie wystarczy. Jak dobrze zlejesz przez noc to i więcej wejdzie niż te 4,1. Właśnie jestem po wymianie. Wlazło 4,2 (wymiana wraz z filtrem).
Serwis leje to co im każesz. Ja leję Castrola.

tommi
10.04.2017, 09:31
Dopytam:

castrol power 1 4t sae 10w40?
Ja od zawsze na motulu, stąd pytanie o Wasze preferencje.

Jeżeli taki ten ten castrol, to jezu, też leję


TRIZONE Technology™
formuła Power Protection
odpowiedni do motocykli o sportowych osiągach

poprawia przyspieszenie motocykla

:haha2:

radiolog
10.04.2017, 09:36
W Krakowie właśnie ten preferują, ch.....j wie czemu

Emek
10.04.2017, 09:41
Wedle książki 10w30 i taki leję. Power 1 Racing.

tommi
10.04.2017, 09:51
No proszę,
mi w MCS leją co chcą i leją 10w40.

Emek
10.04.2017, 09:57
Też tego nie rozumiem skoro fabryka zaleca 10w30 i nie ma tolerancji. Sam się zdziwiłem jak w HP w Wawie zapytali co zalać. Pytam a co macie? Motul 10w40 lub to co fabryka każe. Kuwa fabryka każe 10w30 więc czemu serwis proponuje coś innego?

radiolog
10.04.2017, 10:00
Ja słyszałem że niektórzy leją motorexa 10w50, prawdoppdobnie na duże obciążenie silnika dobre.
Odnośbie castrol/motul słyszałem, ze castrola łatwiej podróbki można dostać

sebastian_j
10.04.2017, 10:02
Ważne też,żeby wiedzieli jak spuścić stary olej. Tam są 2 korki spustowe. Odkręcisz tylko ten jeden z boku to wyjdzie max. z 2/3 starego oleju. Wlewają 4.1L nowego, bo tak jest w serwisówce i masz ok. 6L w silniku.
W Norwegii (Oslo) np. machanicy jeszcze o tym nie wiedzą. Bardzo przykre swoją drogą. Szkoda gadać.
W 2 moich przypadkach ostra zjebka, zwrot kasy i postanowienie,że wszystko robię sam już teraz.
Więc zapytajcie czy odkręcili 2 korki, albo czy przynajmniej sprawdzili stan oleju do zalaniu.
Ja wlałem Motul 7100 10W40 ostatnio.

tommi
10.04.2017, 10:30
Spuszczają dobrze w MCS, wszyscy pamiętamy co Emek napisał po swoim pierwszym serwisie :)
Ciekawe z tym 30 vs 40. Faktycznie w manualu stoi 10 w30...

Emek
10.04.2017, 10:37
Lepsze bicie mają na 10w40 i pewnie więcej się sprzedaje. Tak sądzę ale mogę się mylić. W Yamasze czy Suzuki miałem zakres tolerancji w jakiej musiał się olej mieścić i był to zakres dość szeroki. W NAT stoi sztywno 10w30.

sebastian_j
10.04.2017, 11:14
Bez wywoływania niepotrzebnej wojny o oleju tutaj. Olej zmieniany zgodnie z zaleconym interwałem, czy to 10W30 czy 10W40 krzywdy nie zrobi dla tego silnika. Wystarczy przeczytać jaka jest różnica między 10W30 a 10W40.
Ważne jednak aby olej spełniał inne normy podane przed pana Hondę w książce.

Dzieju
11.04.2017, 07:17
Wystarczy przeczytać jaka jest różnica między 10W30 a 10W40.
I to jest sedno sprawy a zwłaszcza do czego służy cyfra po w... :Thumbs_Up:
W autku na jedną wymianę zastosowałem syntetyk 10/60 Castrola racinga zamiast 10/40 i silniczek chodził idealnie.
Jedyna wada to 3x większa cena niż "zwykłego".

Nynek
11.04.2017, 08:54
Chyba nawet lepiej mieć 10W40 bo trudniej będzie zerwać film olejowy przy ostrym pałowaniu, pewnie w praktyce różnice są niezauważalne.

mdxmd
11.04.2017, 09:43
10W30 to olej o niskiej lepkości np w 100st.C średnio ok 12.5mm2/
10W40 ma lepkość średnio 14.2mm2/s

olej o większej lepkości zawsze tworzy "mocniejszy" film olejowy i jest lepszy dla silnika, ale są granice podnoszenia lepkości tj.

konstrukcja silnika (b.małe luzy współpracujących części- tutaj Honda prawie zawsze była przodownikiem) dlatego moim zdaniem max lepkość jaką rozsądek każe użyć do 17mm2/s.

10W60 kompletnie się nie dadaje... średnia lepkość 23mm2/s - tylko sport i konstrukcje o dużych tolerancjach pasowania części (na pewno honda do nich nie należy!)

jeżeli serwis nalał 10W40 to tylko pogratulować.

z większym przebiegiem silnika można stosować olej o większej lepkości.

zawsze patrzcie na karty techniczne olejów bo olej 10W50 może mieć lepkość 17 z może tez 18.1, 10W40 może mieć 13.9 a także 15.5 specyfikacja dopuszcza tolerancje i oleje różnych producentów mają inne lepkości. Czasem różnica pomiędzy 10W30 a 10W40 jest minimalna.

Jeżeli ktoś chce zerwać film olejowy w CRF to jedyne wyjście zlać olej z silnika:) bo nawet na 10W30 nie ma możliwości aby to się udało no może odłączyć wentylator cieczy chłodzącej i rozgrzać silnik do 150st.C + pałowanie ma max'a

marekw
11.04.2017, 19:55
Olej 20w50 sie nada ???do rd 07.

motomax
25.04.2017, 21:02
W naszych warunkach 10w40 jest wystarczającym olejem do NAT i klasy sg czyli półsyntetyk..

Hm.. ostre pałowanie
Silnik chłodzony cieczą,wiec raczej nie ma ryzyka przegrzania silnik bo najpierw strzeli k korek od płynu który jest wystarczającym sygnałem do zastopowania pałowania...

cza_czarny
25.04.2017, 22:27
Jestem po przeglądzie na 1 000 km i serwis też mi zalał 10W40.

marekw
26.04.2017, 10:17
Nie lepiej stosować sie do zaleceń instrukcji niż do zaleceń mechaników.

Maurosso
26.04.2017, 10:31
Lepiej...ale o czym by się gadało na forum wtedy? ;]

Palnik
23.09.2017, 21:28
ja do swojej stosuje 10w 40 tylko pamietać o jakości - SJ lub więcej.

Jarczoq
26.09.2017, 21:39
Nie lepiej stosować sie do zaleceń instrukcji niż do zaleceń mechaników.

Nie, ponieważ 10W30 to zalecenia minimalne, dotyczące raczej niskich temperatur zewnętrznych. Zawsze należy je uwzględnić, oraz warunki eksploatacji, czyli jak jeździmy. Jadąc w cięższy teren, czy do ciepłych krajów potrzebujemy olej o dużej odporności termicznej, czyli co najmniej ...W50. Ja do sprzętów, które "orają" poligon leję nawet 25W70 (minerał) z Penrite. Co do norm, to w przypadku współdzielonego smarowania w moto norma jest jedna : JASO MA, a to czy klasa ogólno-jakościowa jest SM czy SG, to ma o tyle znaczenie, że w tej "gorszej" jest lepsza ochrona przeciw zatarciowa w postaci cynku lub jego kombinacji z borem.

Rajtek
26.09.2017, 21:44
..... Jadąc w cięższy teren, czy do ciepłych krajów potrzebujemy olej o dużej odporności termicznej, czyli co najmniej ...W50. Ja do sprzętów, które "orają" poligon leję nawet 25W70 (minerał) z Penrite.....
I jakie wymierne korzyści masz z tego?

Jarczoq
06.10.2017, 07:35
Takie, że szybciej wymienię silnik ze skrzynią.

mdxmd
06.10.2017, 08:59
Ja do sprzętów, które "orają" poligon leję nawet 25W70 (minerał) z Penrite.

hamer'a masz czy co? ew. terenówkę z silnikiem okrętowym :)

Jarczoq
06.10.2017, 21:04
Pewno ci z Penrite (i nie tylko) się naćpali i takie coś im wyszło i dla zmyły nazwali go "Enduro".
Jeśli jest gorąco i momentami prawie stoisz i do tego wszystko oblepione, to nawet taki W50 robi się jak woda pomimo wymuszonego chłodzenia. Jak w głowicy masz 100*, to na dole jeszcze raz tyle ... albo więcej. Po za tym, Hammer nie ma tak wysilonej jednostki ze współdzielonym smarowaniem.

macsyl
17.02.2018, 11:54
Syntetyczny czy półsyntetyk? jakiej marki polecacie ? Repsol? do naf po 1000 km .

Mallory
17.02.2018, 12:33
Syntetyk zawsze ma lepsze parametry niż pół-syntetyk - poza parametrem ceny...

macsyl
18.02.2018, 12:21
dzieki naczytalem sie w necie i sam juz nie wiem jaki!! zaleje syntetyk motul powinno byc git:)

macsyl
18.02.2018, 12:25
pytanko czy jak moto stoi po zime zlac stary olej ten po 1000 km i zalac swiezy czy lepiej przealic moto ??

KORNIK
18.02.2018, 13:53
Olej zawsze powinno się wymieniać po nagrzaniu silnika.

motif
18.02.2018, 16:32
Syntetyk zawsze ma lepsze parametry niż pół-syntetyk - poza parametrem ceny...

nieprawda, zalezy zresztą do czego - ja używam tylko semi-syntheric w mojej motocykloweh stajni.

macsyl
20.02.2018, 01:46
hmm to jak to jest z tym olejem :)??pol czy pelen .

motomax
20.02.2018, 08:13
wlej 300v lub Motorexa i problem z głowy

Lis
20.02.2018, 08:41
Pełen syntetyk o dedykowanej klasie lepkości.
Do 33 letniego motocykla (od mniej więcej 9 lat) leję Royal Purple 20W50 - pełen syntetyk.
Istotna jest również marka - są bardzo dobre firmy i oleje nawet z bazą mineralną.
Najbardziej istotna jest okresowa wymiana oleju. Tu zwracam uwagę, że czasokresy wymian powinno się korygować (zmniejszać) ze względu na trudne warunki pracy oleju (jazda offem, miasto, krótkie dystanse).

motomax
20.02.2018, 13:20
do nat można lac 5100 i nic sie nie dzieje,kto ma hajs niech leje full syntetyki,kto niechce moze lać półsyntetyka..

Z wielu względów leje full syntetyk naet do starych rupci o ile serce jest zdrowe i nie chla za dużo.

Dymkaaa
29.03.2018, 21:09
https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA

Zna ktoś kanał ?

mdxmd
29.03.2018, 22:09
Błagam was nie zaczynajcie kolejnego tematu "jaki olej" :mur::mur::mur:

Dymkaaa
29.03.2018, 22:22
Heh już zdecydowałem :)
Ale jak tak bardzo przeszkadza, to omijaj.

Mallory
30.03.2018, 12:22
Ktoś nie chce czytać niech nie czyta... co za problem...

Mnie ten temat fascynuje i chyba nie przestanie. Niby wszystko zostało powiedziane, ale ja nie czuję się pewny wiedzy w tym temacie...

Więc ostatnio pożyczyłem z polibudy w Poznaniu książkę: "Paliwa, oleje, motoryzacyjne płyny eksploatacyjne Wiesław Zwierzycki" - fajnie napisana ... polecam...

I trochę artykułów naukowych też w necie jest ciekawych - ten porównuje półsyntetyk i pełny syntetyk shella i ich stabilności w czasie i temperaturze - nie do końca potrafię wnioski wyciągnąć - brak mi wiedzy w tematach temperatur w cylindrze itp... publicznie nie chcę gafy strzelić - prywatnie coś tam sobie wnuioskuję
http://www.mdpi.com/2075-4442/3/1/54/pdf

Lis
30.03.2018, 13:43
W jednym z artykułów: Wybrane zagadnienia dotyczące zmian właściwości silnikowego oleju smarowego w eksploatacji (http://www.archiwum.inig.pl/INST/nafta-gaz/nafta-gaz/Nafta-Gaz-2012-12-22.pdf)
znalazłem wykres, który przedstawia zależność okresów wymian od warunków eksploatacji.

https://images82.fotosik.pl/991/c4e831da682bddff.jpg (https://images82.fotosik.pl/991/c4e831da682bddff.jpg)

Jak widać dla normalnej temperatury pracy silnika (ok. 90°C) można osiągnąć zakres 13 - 20 tys. km pomiędzy wymianami.
Jednak, jeśli robimy krótkie trasy, jazda w korkach lub miejska - okres ten skraca się nawet o połowę.
Warunki eksploatacji są najistotniejsze.
Dla nich dobieramy klasę lepkości i interwały wymian.

Zwracam uwagę, że 12 tys. km pomiędzy wymianami jakie zaleca Honda z pewnością dotyczy normalnej, czyt. turystycznej eksploatacji.
Sporo osób leje 10W40, tymczasem planując trasę na południe, lepszy będzie 20W50.

Dren
30.03.2018, 14:41
To się wszystko zgadza z moimi obserwacjami. W instrukcji samochodu, który kiedyś posiadałem było napisane, że olej należy wymieniać co 15k km, a w warunkach trudnej eksploatacji (w mojej ocenie miejskiej) skrócić o połowę.

Dzieju
01.04.2018, 09:41
W/g treści artykułu każdy olej jest zły i to niezależnie jakiego producenta czy jakiej klasy/jakości.
Każdy z nich niszczy silnik zamiast go chronić bo i trudno nazwać ochroną jeśli producenci żonglują składnikami i powodują negatywne skutki uboczne.
Zastosowanie jednych składników zmniejszy tarcie ale tym samym brak innych zgalaretuje olej i zapcha filtr.
W żadnym oleju nie ma tylko tych dobrych ponieważ wzajemnie się wykluczają w każdym jest coś złego i jedynie mamy wpływ decydując się na olej wybierając mniejsze zło.
Tak naprawdę nawet na to mnie mamy wpływu ponieważ żaden producent nie udostępnia nam pełnej specyfikacji składu oleju a tylko ogólne np 5W30 , SJ czy półsyntetyk i koniec.
Cała reszta składu jest niedostępna dla zwykłego odbiorcy nawet jeśli poczyta o lepkości w 100*C czy o temp płynięcia w niskiej temp.
Czyli pozostaje wybór właściwie w ciemno , albo trafimy na olej o małym tarciu ale podatny na zaszlamienie inny będzie odporny na zerwanie filmu ale się zgalaretuje i zapcha filtr...... i wiele innych połączeń.
Powodem tego jest chora pogoń producentów olejów za równie chorymi producentami silników , dziwaczne rozwiązania powodujące dziwne potrzeby na produkt.
To błędne koło jest napędem kasy dla jednych i drugich a użytkownik ma tylko tę kasę im płacić czy to w sklepie czy serwisie.
Jak doliczymy do tego reklamę i olbrzymią narastającą łatwość sterowania umysłami ludzi którzy mają coraz mniejsze pojęcie o czymkolwiek to mamy gotowy przepis na zrobienie majątku.
Takie czynności jak np celowe zmniejszanie kanałów olejowych które blokują przepływ oleju zmniejszając wydajność pompy i ciśnienie na magistrali to już zwyczajny standard , rozpisywanie się w temacie nie ma sensu bo każdy o tym wie a jak nie wie to trudno. Skutki zastosowania zbyt gęstego oleju w takim silniku do przewidzenia.

Z tego wszystkiego wynika że każdy olej jest zły ponieważ coś niszczy my jedynie możemy w pewnym stopniu wybrać czy ma nam np zniszczyć miejsca tarcia czy zostawić szlam w silniku i unieruchomić napinacz łańcucha rozrządu.
Wybór wątpliwy ponieważ nie opcji dobry-zły a jedynie różne formy złego ...... a światełkiem w tunelu jest trafić na ten najmniej zły choć w tym bełkocie reklamowym mało komu będzie się chciało szukać , pójdzie i weźmie z półki coś co ma napis jak w instrukcji cośtam W cośtam albo posłucha serwisanta .

Lis
03.04.2018, 08:48
Widzę, że koledze się udzielił radosny świąteczny nastrój ;)
Powiedziałbym, że tarcie jest złem, a oleje to niedoskonała recepta na zużycie mechaniczne silników. Choć, jeśli uświadomimy sobie, że latach 80 i 90 ubiegłego stulecia, kiedy konstruowano nasze motocykle standardem były oleje mineralne, a oleje syntetyczne dopiero się rozwijały, to sytuacja znacznie się poprawiła.
Więc, że się powtórzę, olej syntetyczny, o klasie lepkości odpowiedniej do klimatu + dobry filtr i odpowiednie (zwykle skrócone) interwały wymian, to najlepsze co możemy zrobić dla naszych maszyn.

marekw
03.04.2018, 09:11
A taki może być.

Mallory
03.04.2018, 09:46
A taki może być.

w ZSRR kiedyś wodę w proszku wymyślili... nie mieli jej jednak w czym rozpuścić:::))

A tu jedna z tabel z książki W. Zwierzyckiego:

rabbit
24.07.2018, 20:14
Chciałem zapytać czy dolewacie olej do NAT? Jeżeli tak to jakie ilości?
Pytam bo właśnie sprawdziłem, że mam "suchy bagnet" i po dolaniu ok 0,2l dalej jest suchy :( Czy to normalne?

Emek
24.07.2018, 20:22
Bagnet jest po to aby wskazać poziom oleju. Jak suchy to:
A) źle wykonany pomiar
B) brak oleju
Mam 36kkm i dodałem raz po zmierzyłem źle. Moja oleju nie bierze.

rabbit
24.07.2018, 20:24
Bagnet jest po to aby wskazać poziom oleju. Jak suchy to:
A) źle wykonany pomiar
B) brak oleju
Mam 36kkm i dodałem raz po zmierzyłem źle. Moja oleju nie bierze.

Pomiar wykonuję zgodnie z instrukcją:

- pionowo ustawiony motocykl
- bagnet bez wkręcania (tylko włożony)

Co robię zatem źle? :(

radiolog
24.07.2018, 20:31
Nigdy nie miałem suchego bagnetu, jakbym nie mierzył. To jeszcze moze ze po jezdzie odczekać 3-5 minut

rabbit
24.07.2018, 20:34
Nigdy nie miałem suchego bagnetu, jakbym nie mierzył. To jeszcze moze ze po jezdzie odczekać 3-5 minut

Problem właśnie w tym, że już tak robiłem.
Jak jest oparta na stopce bagnet ładnie wskazuje. Po wyprostowaniu suchy :(

Dlatego właśnie pytam czy dolewacie czy też źle sprawdzam?
Sprawdzałem już postawioną na centralnej (wg polskiej instrukcji) i ustawionej na prosto kołach (wg angielskiego manuala)

Emek
24.07.2018, 20:40
Serwis ktoś robil w tym moto? W serwisach różne cuda się dzieją. Albo nie doleją albo przeleją 😉

rabbit
24.07.2018, 20:42
Tylko serwis po 1000km - Teraz mam niecałe 9tys

radiolog
24.07.2018, 20:54
To jak zmoerzyles wg instrukcji to coś nie halo z ilością

rabbit
24.07.2018, 21:12
Doradźcie zatem proszę co zrobić?

1) dolewać dopóki pojawi się na bagnecie?
2) zgłosić problem do serwisu
3) ponieważ zbliża mi się termin przeglądu jechać na serwis i wymienić olej (nie dolewając samemu?)

Chciałem też zapytać Was jak często sprawdzacie olej u siebie (oczywiście wiem, że w zaleceniach jest co 1000km ale pytam jak w realu u Was).

motif
24.07.2018, 21:20
Doradźcie zatem proszę co zrobić?

1) dolewać dopóki pojawi się na bagnecie?
2) zgłosić problem do serwisu
3) ponieważ zbliża mi się termin przeglądu jechać na serwis i wymienić olej (nie dolewając samemu?)

Chciałem też zapytać Was jak często sprawdzacie olej u siebie (oczywiście wiem, że w zaleceniach jest co 1000km ale pytam jak w realu u Was).

jak malo w pionie to dolej, w czym problem?

Po przeglądach jeżeli nie robisz je samemu to sprawdzaj wszystko bo zdarzały sie przypdaki że oleju zapomnieli w sewisie nalać po spuszczeniu...

Dario
09.06.2019, 19:57
O oleju napisano na tym forum dużo, wiec może jeśli coś jeszcze dopiszę, to Szacowne Forum mi wybaczy.
W swojej ATAS 2018 serwis wymienił mi na przeglądzie po 1000 km olej na MOTUL 10W40 (za moją zgodą).
Po wymianie oleju zaobserwowałem znaczną zmianę dźwięku wydawanego przez silnik a przede wszystkim tłumik.
Silnik wydawał dziwny świst a tłumik zamiast seksownego pomruku Afry zaczął nieprzyjemnie i głośno pierdzieć. Efekt był na tyle spektakularny i natychmiastowy, że zaraz po wyjeździe z serwisu zatrzymałem się i zacząłem oglądać śruby przy tłumiku i katalizatorze - pomyślałem: "nic, tylko podmienili mi mój fajny tłumik i włożyli jakieś gó...no". Śruby nie wskazywały jednak śladów dotykania kluczem.
Męczyłem się z tym przez 2000 km, kupując coraz nowe wersje zatyczek do uszu i pewnie męczyłbym się dalej, gdyby nie przypadek.
Kolega,który kupił taka samą ATAS wymienił (po konsultacji ze mną) na pierwszym przeglądzie olej również na MOTUL 10W40. W jego przypadku sytuacja się powtórzyła.
Niewiele myśląc następnego dnia pojechałem do HONDY i kupiłem 4 litry oryginalnego, hondowskiego 10W30.
Po wymianie oleju wszystko wróciło do normy. Afra mruczy jak dawniej. Podczas dodawania gazu na ustach banan a stopery do uszu są już niepotrzebne (chyba, że dla ochrony przed wiatrem).

Daję Wam to pod rozwagę. Nie wiem, czy mój i kumpla przypadek to wyjątki, czy jednak jest to reguła i Hondy lepiej nie poprawiać - instrukcja wyraźnie zaleca TYLKO 10W30.
Nie wiem również, czy była to wina MOTUL-a, czy zmiany lepkości na 10W40?
Czy mieliście podobne doświadczenia?

muszel72
09.06.2019, 20:39
Ja zalewałem motula 300V 10w40 i bez zmian

radiolog
10.06.2019, 06:57
Mnie motula pił miedzy wymianami, z castrolem spokój

Dario
11.06.2019, 00:06
Mnie motula pił miedzy wymianami, z castrolem spokój

Ale jaką lepkość zalewasz, 30 czy 40?
Bo tez miałem chęć na Castrola tylko w lepkości 10w30.

matjas
11.06.2019, 18:31
Co prawda do NC ale zalałem na pierwsza zmianę motula 10/40 i silnik zaczął w końcu pracować jak w hondzie a nie Ktm. Zmiana w pracy była dramatyczna na korzyść.
Cokolwiek byś nie nalał IMVHO to będzie pracować inaczej bo ten fabryczny olej to jest jakiś siuwaks typowo na dotarcie.
Gdybys to zlał od nowości to jest możliwe ze silnik układałaby się znacznie dłużej niż 1000km.

M

muszel72
02.07.2019, 16:59
Że tak spytam z boku bo właśnie biorę się za wymianę. Jakie momenty do śrub spustowych? Muchos gracjas.

19 filtr, 22 obie śruby spustowe

Dario
02.07.2019, 20:27
Że tak spytam z boku bo właśnie biorę się za wymianę. Jakie momenty do śrub spustowych? Muchos gracjas.

19 filtr, 22 obie śruby spustowe

Z innego wątku wiem ze już wymieniłeś ten olej ale jakby komuś innemu była potrzebna ta informacja do dołączam poniżej fotkę z serwisówki Haynesa.

muszel72
02.07.2019, 20:37
Trochę namieszałem bo nie dopisałem, że te moje w ang rozmiarówce.
:Thumbs_Up:

benm323
11.03.2020, 08:34
Zdecydowałem, że wymieniam olej sam na 12kkm. W Dos Doros Tychy 810zł-info z wczoraj. Jeszcze niektórzy piszą, że omijać z daleka. Na pewno 10W30, oba filtry Hiflo. Co do 10W30 to uważam, że jeśli taki producent zaleca to taki ma być. W Aprili Shiver był 15W50 i taki przez ponad 30kkm lałem i nigdy nie było problemu.
Konkretne pytanie: CASTROL POWER 1 RACING 4T czy Motul 7100.

Emek
11.03.2020, 08:39
Lałem jeden i drugi w zależności co miałem kupione. Subiektywnie zdaje mi się że moto lepiej pracuje na 10W40.

muszel72
11.03.2020, 08:49
Wychodziłem z zasady, że jak jeżdżę dużo na południe tam gdzie gorąco to lałem 10W40

ziutek2002
11.03.2020, 08:50
Dokleję się i ja do tematu. Mam pytanie dla właścicieli z DCT. Będę wymieniał olej w swojej CRF 1000 DCT. Chcę kupić Motula 300V 10W30 + filtr oleju + .....no właśnie drugi filtr. Przy wymianie w silniku z DCT wszyscy wymieniają dwa filtr i rozumiem że ten drugi to od DCT. Może ktoś podpowiedzieć jaki jest jego symbol lub gdzie go zakupić?

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrwaim

Emek
11.03.2020, 08:54
Wystarczy sprawdzić.
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-motocyklov/honda/crf1000-38075/crf1000-53626/crf1000dac-850552

benm323
11.03.2020, 09:21
Czy filtry Hiflofiltro będą odpowiednie: HF204 (oleju), HF117 (DCT)

Lolex
11.03.2020, 09:26
Czy filtry Hiflofiltro będą odpowiednie: HF204 (oleju), HF117 (DCT)

Tak, to te.

Emek
11.03.2020, 09:32
Do oleju polecam takie filtry ze śruba na końcu. Łatwiej potem wykręcić i nie trzeba narzędzi specjalnych.
https://sklepmoto46.pl/image/cache/catalog/moto46/filtr-oleju-kn-kn-204-7230120-1024x1024.jpg

mdxmd
11.03.2020, 09:36
Wrzucam zestawienie porównawcze parametru lepkości oleju motul z podziałem na grupy

http://africatwin.com.pl/picture.php?albumid=347&pictureid=2265

parametry są zbliżone i nie ma większego znaczenia, który olej wybierzemy... oczywiście na olejach z grupy 40 teoretycznie silnik może pracować ciszej.
Ciekawą propozycją jest olej 7100 5W40 i Factory Line 5W40 300V, które mają doskonałą płynność w niskiej temperaturze (zbliżoną do 10W30) oraz wyższą lepkość w 100st.C ale też bez przesady...

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 10:39
Valvoline 10-40 w 100 st. C ma 14.5, w 40 st. C ma 94, ale nie wiem czy to taki problem. A kosztuje 80zł za 4l :D

Ja nie kupuje motula od kilku lat. Leję valva do auta i do motorów.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

mdxmd
11.03.2020, 13:12
Do oleju polecam takie filtry ze śruba na końcu. Łatwiej potem wykręcić i nie trzeba narzędzi specjalnych.
https://sklepmoto46.pl/image/cache/catalog/moto46/filtr-oleju-kn-kn-204-7230120-1024x1024.jpg

przerost formy nad treścią, dodam tylko, że do tego filtra trzeba dopłacić... więcej niż kosztuje prosty klucz taśmowy do filtrów... klucz nam zostanie na dłużej a co 12.000 filtr kosztuje tyle samo więcej..

https://allegro.pl/oferta/klucz-tasiemkowy-opaskowy-do-filtra-oleju-5006882140

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 13:18
Przerost formy nad treścią to nawet posiadanie klucza do filtra :D Ręką to zawsze robię i to nawet nie jakoś w opór...

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

ziutek2002
11.03.2020, 13:55
Przerost formy nad treścią to nawet posiadanie klucza do filtra :D Ręką to zawsze robię i to nawet nie jakoś w opór...

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

:Thumbs_Up: ja tak samo

furman
11.03.2020, 14:49
Odkręcicie też ręką ? Gratuluje krzepy. Do odkręcania muszę użyć klucza.

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 14:55
https://youtu.be/Tk36B5YCm3w od 2min 07sekund :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

benm323
11.03.2020, 17:01
Coraz bardziej skłaniam się do 10W40, tym bardziej że kumplowi został litr to kupię tylko 4L. Tyle tylko, czy te osoby, które wlały 10W40 mają DCT?

Lolex
11.03.2020, 18:29
Coraz bardziej skłaniam się do 10W40, tym bardziej że kumplowi został litr to kupię tylko 4L. Tyle tylko, czy te osoby, które wlały 10W40 mają DCT?

Co chcesz zyskać, lejąc 10w40 zamiast wyraźnie zalecanego przez instrukcję 10w30? Moto będzie szybsze, silnik będzie się bardziej gładko kręcić, biegi będą lepiej wchodzić...? Pytam poważnie, bez szydery, o motywację do takiego eksperymentu.

Emek
11.03.2020, 18:50
To żaden eksperyment. Mnie w serwisie na 1 wymianie nalali 10w40.

Lolex
11.03.2020, 18:55
To żaden eksperyment. Mnie w serwisie na 1 wymianie nalali 10w40.

W porządku, to rozumiem, że serwis taki zalał, bo taki mieli i zadeklarowali, że też będzie dobrze. Pytanie jednak pozostaje aktualne: co daje zmiana z 30 na 40, że ktoś świadomie się na taki zabieg decyduje mając wybór, bo np. jedzie do serwisu z własną bańką oleju?

zylek
11.03.2020, 18:58
Co chcesz zyskać, lejąc 10w40 zamiast wyraźnie zalecanego przez instrukcję 10w30? Moto będzie szybsze, silnik będzie się bardziej gładko kręcić, biegi będą lepiej wchodzić...? Pytam poważnie, bez szydery, o motywację do takiego eksperymentu.

Ja na 10w40 uzyskałem brak konsumpcji olełum przy pałowaniu. Po nalaniu przez serwis Motula 10w30 oraz jeździe dynamicznej po górach i przy ponad 30oC, królowa skonsumowała 1,5l na 4kkm. Ja polecam. Skrzynia manualna.

Lolex
11.03.2020, 19:35
No dobra, wynalazłem taki oto artykuł w temacie lepkości i 10w30 vs 10w40:
https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/3402/zalety-i-wady-niskiej-lepkosci.html

Pozwolę sobie na dwa cytaty:
1) "Oleje o klasach lepkości xx-40, mające wyższą lepkość, lepiej uszczelniają, wyciszają i zabezpieczają silnik, ale są mniej korzystne ze względów ekologicznych."
2) "Nie wolno też zapominać o tym, że lepki (gęsty) olej przeciska się przez magistrale powoli, gdy jest tłoczony pierwszy raz. Kiedy już jednak w silniku zagości i przyklei się do wszystkich smarowanych powierzchni, to po kolejnych uruchomieniach wymaga tylko uzupełniania."

Czyli, na mój nie-mechaniczny rozum, Honda zaleca 10w30, bo to bardziej ekologiczne i sprzyja mniejszemu zużyciu paliw(a), a poza tym takie oleum - uogólniając i upraszczając - mniej obciąża silnik przy zimnym starcie, co być może przy skrzyni DCT ma szczególnie istotne znaczenie.
Wniosek z tego wyciągam zatem taki, że o ile nie zabieram moto w upały 40+, to 10w30 będzie bezpieczniejszym (instrukcja!), a może i ogólnie lepszym wyborem.

Dodam jeszcze na wszelki wypadek, że bynajmniej nie forsuję wyższości 30 nad 40, tylko próbuję dociec dlaczego i w imię jakich wymiernych korzyści niektórzy z nas proponują przejście na 40 wbrew temu co zaleca producent.
Dziękuję wszystkim, którzy dorzucili swoje 3 grosze w tym temacie.

mdxmd
11.03.2020, 19:42
Coraz bardziej skłaniam się do 10W40, tym bardziej że kumplowi został litr to kupię tylko 4L. Tyle tylko, czy te osoby, które wlały 10W40 mają DCT?

4L Ci wystarczy

mdxmd
11.03.2020, 19:46
Co chcesz zyskać, lejąc 10w40 zamiast wyraźnie zalecanego przez instrukcję 10w30? Moto będzie szybsze, silnik będzie się bardziej gładko kręcić, biegi będą lepiej wchodzić...? Pytam poważnie, bez szydery, o motywację do takiego eksperymentu.

jeżeli zastosujesz olej o większej lepkości to w wielu przypadkach motocykli biegi będą wchodzić gorzej, ale nie sądzę aby była jakaś różnica pomiędzy 10W30 a 10W40 ale może już być gdy dasz 10W50, 15W50, 20W50 gdy producent zaleca 10W30

mdxmd
11.03.2020, 19:48
No dobra, wynalazłem taki oto artykuł w temacie lepkości i 10w30 vs 10w40:
https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/3402/zalety-i-wady-niskiej-lepkosci.html

Pozwolę sobie na dwa cytaty:
1) "Oleje o klasach lepkości xx-40, mające wyższą lepkość, lepiej uszczelniają, wyciszają i zabezpieczają silnik, ale są mniej korzystne ze względów ekologicznych."
2) "Nie wolno też zapominać o tym, że lepki (gęsty) olej przeciska się przez magistrale powoli, gdy jest tłoczony pierwszy raz. Kiedy już jednak w silniku zagości i przyklei się do wszystkich smarowanych powierzchni, to po kolejnych uruchomieniach wymaga tylko uzupełniania."

Czyli, na mój nie-mechaniczny rozum, Honda zaleca 10w30, bo to bardziej ekologiczne i sprzyja mniejszemu zużyciu paliw(a), a poza tym takie oleum - uogólniając i upraszczając - mniej obciąża silnik przy zimnym starcie, co być może przy skrzyni DCT ma szczególnie istotne znaczenie.
Wniosek z tego wyciągam zatem taki, że o ile nie zabieram moto w upały 40+, to 10w30 będzie bezpieczniejszym (instrukcja!), a może i ogólnie lepszym wyborem.

Dodam jeszcze na wszelki wypadek, że bynajmniej nie forsuję wyższości 30 nad 40, tylko próbuję dociec dlaczego i w imię jakich wymiernych korzyści niektórzy z nas proponują przejście na 40 wbrew temu co zaleca producent.
Dziękuję wszystkim, którzy dorzucili swoje 3 grosze w tym temacie.

to zalej 5W40 i będziesz miał rybkę i akwarium, doskonałą płynność w niskich temp. i spory zapas w wysokich.

olej 10W40 wcale nie będzie lepiej zabezpieczał, wszystko zależy od konstruktora bo jeżeli obliczy cały silnik na określoną lepkość to po co szukać sztucznych problemów 10W30 honda stosuje w autach już od dawna, toyota także.

Jeżeli pasowanie panewek korbowodów w CRF to 0.01-0.02mm to olej o dużej lepkości może doprowadzić do przytarcia panewki.

Lolex
11.03.2020, 19:56
to zalej 5W40 i będziesz miał rybkę i akwarium, doskonałą płynność w niskich temp. i spory zapas w wysokich.

Dziękuję za radę, ale ja postanowiłem trzymać się zaleceń producenta. Moje wcześniejsze pytania dotyczyły powodów "poprawiania" producenta. I myślę, że po lekturze tych kilku odpowiedzi oraz paru innych artykułów swoją odpowiedź już mam. Thx.

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 20:45
Generalnje producent coś zaleca, co ma zastosowanie "dla wszystkich".

Jednak jak chcesz latać po pustyni w 50 stopniach, fruwać afryką po grubym terenie i pałować do odcinki to normalne jest, że robisz poprawkę na zalecenia producenta: olej w silniku wymienisz na większe W i zmieniasz go częściej, częściej wymieniasz olej w lagach, częściej zalgądasz do zaworów...

O ile się nie mylę, to honda radzi do XR400 lać olej mineralny :)

I jeszcze ciekawostka, mój dupowóz z 94 roku ma w instrukcji wykres jaki olej lać i zależy to od średnich temperatur na polu.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

mdxmd
11.03.2020, 22:26
I jeszcze ciekawostka, mój dupowóz z 94 roku ma w instrukcji wykres jaki olej lać i zależy to od średnich temperatur na polu.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

niby tak ale czy ten dupowóz ma wymiennik ciepła olej/woda ?? no pewnie nie ma więc dlatego w trudnych warunkach olej może mieć wyższą temperaturę, w nowoczesnych konstrukcjach temperatura oleju jest pod kontrolą podobnie jak temperatura cieczy i nie ma potrzeby stosować innego oleju no bo dajemy w d...pe i olej może się nagrzać do kosmicznej temperatury, nie nagrzeje się a jeżeli już to niewiele więcej niż ciecz chłodząca.

benm323
11.03.2020, 22:38
Ale mentlik w głowie. Lorex nic nie chcę zyskać, tylko słucham użytkowników, bo moto mam od poniedziałku. Moto zamierzam eksploatować 99% asfalt, bez pałowania, z plecakiem, kufry. W grupie innych moto, max 160km/h na banie. Może to są jakieś dane przemawiające za 10W30, a może się mylę.

benm323
11.03.2020, 22:42
mdxmd mówisz, że 4L starczy przy DCT. Bo podane jest 4,2L

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 23:52
Mdxmd zgadłeś - osobno chłodnica wody i osobno chłodnica oleju... i znowu człowiek dowiedział się coś nowego :)

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

ziutek2002
12.03.2020, 06:32
Odkręcicie też ręką ? Gratuluje krzepy. Do odkręcania muszę użyć klucza.

Jeżeli nie daje rady ręką, bo dostaje też takie motocykle (niektórzy chyba uwieszają się na kluczu przykręcając filtr oleju), załatwiam wszystko za pomocą swojego ,,specjalnego klucza'', który pasuje do wszystkich filtrów..... duży śrubokręt z zeszlifowaną końcówką na kształt końcówki gwoździa. Jeden strzał młotkiem, korpus przebity i odkręcasz wszystko.....

Ryży Koń
12.03.2020, 09:20
Mój ulubiony temat... olejowy. Coś postaram się podpowiedzieć bo widzę małe zamieszanie. W motocyklach interesuje nas druga liczba. No chyba, że ktoś z was lata w temperaturach grubo poniżej zera :-) W przypadku AT z DCT nie lałbym SAE40 bo to ma wpływ na pracę skrzyni. Silnik ma to w... pompie, a skrzynia jest zaprojektowana do pracy na oleju SAE30. Jeśli chodzi o inne motocykle, to wlewanie oleju o dużo większej lepkości nie ma sensu i czasem może zaszkodzić. Zmiana o 10 w górę jest praktycznie pomijalna, ale... po co? Jeśli chcecie pałować i jeździć w dzikich upałach, to dużo zdrowiej będzie skrócić przebieg na oleju o połowę, a w przypadku wypadów w ciężki off i katowanie, wymiana po zabawie. Czy syntetyk, czy pół? W zasadzie... nie ma nic lepszego niż syntetyk . Bzdury o rozpuszczonych uszczelkach i silnikach, zwłaszcza motocyklowych można wsadzić między bajki. Jeśli wlanie oleju syntetycznego zaszkodziło silnikowi, to znaczy, że ten silnik już był w stanie agonalnym. Syntetyk wolniej się utlenia, lepiej czyści silnik i pozostawia po sobie mniej zanieczyszczeń. Szczerze mówiąc jeszcze nigdy nie widziałem silnika motocyklowego z nagarem, a już kilka silników serwisowałem ;-) Lejcie to co zaleca producent, nie kupujcie oleju w dziwnych miejscach (podróbki) wymieniajcie zgodnie z zaleceniami producenta, a jeśli jest pałowanko, to dwa razy częściej. Szkoda czasu na doktoryzowanie się. Wszystko już zostało powiedziane. Aha... nie wierzcie w bajki o żelaznym wilku.

benm323
12.03.2020, 16:54
Zamówiony Motul 7100 10W30 i to jeszcze przed poczytaniem posta Ryży Koń

Lolex
12.03.2020, 19:10
Ryży Koń - brawo Panie za ten post. Wreszcie mądrze, z sensem i kompetentnie. Miejmy nadzieję, że wszyscy szukający w przyszłości na tym forum porady olejowej odnajdą to co napisałeś i wyciągną wnioski. Thx!

mdxmd
12.03.2020, 20:11
mdxmd mówisz, że 4L starczy przy DCT. Bo podane jest 4,2L

mi starczyło i miałem max na bagnecie po zalaniu nowego

mdxmd
12.03.2020, 20:21
Bzdury o rozpuszczonych uszczelkach i silnikach, zwłaszcza motocyklowych można wsadzić między bajki. Jeśli wlanie oleju syntetycznego zaszkodziło silnikowi, to znaczy, że ten silnik już był w stanie agonalnym. Syntetyk wolniej się utlenia,

w niektórych silnikach zastosowano simmeringi, które źle znoszą oleje sytnetyczne (np. BMW) i szybko twardnieją ale to już przeszłość powoli.

Melon
12.03.2020, 20:29
https://youtu.be/Tk36B5YCm3w od 2min 07sekund :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Ale że patyczkiem trza to nie wiedziałem.:haha2:

CzarnyCzarownik
12.03.2020, 21:14
W sumie czytałem kiedyś, że oleju lepiej nie dotykać. Może on przenikać przez skórę, a związki chemiczne w nim zawarte mogą powodować różne nieprzyjemności (uszkodzenie DNA, rak skóry...)

Zazwyczaj staram się ubierać rękawiczki, ale różnie to bywa... dlatego był patyczek :)

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Melon
13.03.2020, 08:21
No nie zrozumiałeś mnie,przecie paluchy usmarowane olejem przepracowanym to czysty nie zaszkodzi.:)

Mieciek
13.03.2020, 08:55
https://youtu.be/Tk36B5YCm3w od 2min 07sekund :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Tak z ciekawości bo nie wiem czy mnie wzrok zawodzi.
Przy zdejmowaniu pokrywy zębatki wałek normalny a przy zakładaniu pokrywy zębatki wałek jak by "zaklepany" młotkiem, czy to smar jakiś?

CzarnyCzarownik
13.03.2020, 10:17
Po drodze było jeszcze klejenie zębatki, bo mi klej puscił :)

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

StrzeLuk
19.03.2020, 21:07
Z nudów siedzenia w domu tak mnie naszło na głupie(?) pomysły. Moja NAT właśnie stoi ze spuszczonym olejem i wykręconymi korkami. Mam w garażu 2 bańki olejów po byłych samochodach.. czy na sens przepłukanie silnika przelewając ten "samochodowy" olej? Chodzi o to, żeby "wypchnąć" resztki starego oleju z silnika... Nie wiem czy to ma sens, co sądzicie? Starego/nowego oleju mi nie szkoda bo i tak nie mam co z nim zrobić

Majster
19.03.2020, 21:19
Z nudów siedzenia w domu tak mnie naszło na głupie(?) pomysły. Moja NAT właśnie stoi ze spuszczonym olejem i wykręconymi korkami. Mam w garażu 2 bańki olejów po byłych samochodach.. czy na sens przepłukanie silnika przelewając ten "samochodowy" olej? Chodzi o to, żeby "wypchnąć" resztki starego oleju z silnika... Nie wiem czy to ma sens, co sądzicie? Starego/nowego oleju mi nie szkoda bo i tak nie mam co z nim zrobić

Myślę, że to zła koncepcja.

Galar
19.03.2020, 21:26
Z nudów siedzenia w domu tak mnie naszło na głupie(?) pomysły. Moja NAT właśnie stoi ze spuszczonym olejem i wykręconymi korkami. Mam w garażu 2 bańki olejów po byłych samochodach.. czy na sens przepłukanie silnika przelewając ten "samochodowy" olej? Chodzi o to, żeby "wypchnąć" resztki starego oleju z silnika... Nie wiem czy to ma sens, co sądzicie? Starego/nowego oleju mi nie szkoda bo i tak nie mam co z nim zrobić

Chyba Ci się naprawdę nudzi.

StrzeLuk
19.03.2020, 21:35
Chyba Ci się naprawdę nudzi.

A to dopiero 4 dzień... jeszcze 10 w odosobnieniu od świata... :) ale tak merytorycznie - czemu to jest zły pomysł?

zylek
19.03.2020, 21:44
A to dopiero 4 dzień... jeszcze 10 w odosobnieniu od świata... :) ale tak merytorycznie - czemu to jest zły pomysł?

samochodowy olej silnikowy nie ma dodatków do mokrego sprzęgła które masz w ilości 1 lub dwóch zestawów, w zależności czy to manual czy dct.

Melon
19.03.2020, 21:58
Przerabiałem to ale bez jeżdżenia.Wlewasz,rozgrzewasz i spuszczasz.Mogę powiedzieć że po tej płukance zrobiłem ok 30kkm. i nic się nie zepsuło itp.Także jak chcesz to z nudów możesz się bawić.:D

StrzeLuk
19.03.2020, 22:01
samochodowy olej silnikowy nie ma dodatków do mokrego sprzęgła które masz w ilości 1 lub dwóch zestawów, w zależności czy to manual czy dct.

To zrozumiałe. To o co mi chodziło to na wyłączonym silniku po prostu przelać olej przez silnik (a w zasadzie to miskę). Wlewam górą i od razu dołem spływa przez korek do miski. Ile tego oleju zostanie w silniku? a zawsze wypłucze to co zostało ze starego.

Nie upieram sie, chce tylko zrozumieć

Melon
19.03.2020, 22:05
To zrozumiałe. To o co mi chodziło to na wyłączonym silniku po prostu przelać olej przez silnik (a w zasadzie to miskę). Wlewam górą i od razu dołem spływa przez korek do miski. Ile tego oleju zostanie w silniku? a zawsze wypłucze to co zostało ze starego.

Nie upieram sie, chce tylko zrozumieć

Wlewasz,rozgrzewasz i spuszczasz.Dla ścisłości robiłem to w zx12r a nie w jawce.Moto było utopione i trza było wyczyścić silnik ze szlamu.Przez 30kkm silnik działał jak żyleta.
A olej to był 10W-40 Polski.

Galar
19.03.2020, 22:11
Co tu rozumieć.
Chodzi Ci o te 100 ml które zostało na dnie? Nie zaszkodzi.
Mam nadzieję, że nie jeździłeś do tej pory na Superolu bo wtedy miałoby to sens.

CzarnyCzarownik
20.03.2020, 10:38
O ile pamiętam to koleś na YT Profesor Chris robił płukanki silnika olejem napędowym aby go wyczyścić :)

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

mishieck
20.03.2020, 12:32
Płukankę robi się naftą.

Zmyler
20.03.2020, 13:09
Te gotowe super- hiper płukanki opierają się na nafcie także z nudów naftą przepłucz jak już musisz. Ja osobiście bym nie płukał.
Zdrowia.

benm323
21.03.2020, 20:11
Wymiana oleju zrobiona. Wczoraj przejechałem się kawałek żeby trochę zagrzać i spuściłem olej. A że nie mam centralnej to podniosłem z tyłu stojakiem i wykręciłem 2 śruby spustowe. Zostawiłem tak na całą noc. Rano postawiłem na boczną i jeszcze wyleciało sporo. Na bocznej znowu z 3h postał i znowu do pionu i dalej coś tam skapuje. Ogólnie dość sporo tego kapkania w różnych pozycjach. Jak już prawie nic nie kapkało to zalałem 4L. I nie jest to wystarczająco. Dolałem więc 0,2 tak jak w manualu i jest OK. Także jak ktoś leje 4L do DCT to widocznie coś tam starego zostaje. Czy ktoś może wrzucić fotę miski od wewnątrz jak jest uformowana. Bo dlaczego są 2 korki. Z początku myślałem, że tylna lewa jest jak nie ma się centr, a przednia jak stawia się na centralnej, ale chyba błędne to myślenie. Wg procedury mam poziom oleju 1/4 na podziałce MJP. Po godzinie już 1/2. Co oznacza pierwsza podziałka MJP, a co druga G8.

mdxmd
21.03.2020, 22:14
Wymiana oleju zrobiona. Wczoraj przejechałem się kawałek żeby trochę zagrzać i spuściłem olej. A że nie mam centralnej to podniosłem z tyłu stojakiem i wykręciłem 2 śruby spustowe. Zostawiłem tak na całą noc. Rano postawiłem na boczną i jeszcze wyleciało sporo. Na bocznej znowu z 3h postał i znowu do pionu i dalej coś tam skapuje. Ogólnie dość sporo tego kapkania w różnych pozycjach. Jak już prawie nic nie kapkało to zalałem 4L. I nie jest to wystarczająco. Dolałem więc 0,2 tak jak w manualu i jest OK. Także jak ktoś leje 4L do DCT to widocznie coś tam starego zostaje. Czy ktoś może wrzucić fotę miski od wewnątrz jak jest uformowana. Bo dlaczego są 2 korki. Z początku myślałem, że tylna lewa jest jak nie ma się centr, a przednia jak stawia się na centralnej, ale chyba błędne to myślenie. Wg procedury mam poziom oleju 1/4 na podziałce MJP. Po godzinie już 1/2. Co oznacza pierwsza podziałka MJP, a co druga G8.

nowy olej zalewa się zaraz po spuszczeniu starego i odpala silnik zanim jeszcze ten ostygnie... czekanie całą noc z zalaniem nowego oleju i odpalenie silnika jest błędem.

Kudlaty95
21.03.2020, 22:37
Motul 10w50 co sądzicie ?

Galar
21.03.2020, 23:22
Motul 10w50 co sądzicie ?

Było już pisane. Wysil się i poszukaj w tym temacie.

mdxmd
21.03.2020, 23:54
Motul 10w50 co sądzicie ?

do KTM, Moto Guzzi, Huśka a nawet BMW (powietrzaki) zapewne będzie idealny,

w CRF możesz go zalać do wału kardana ;) ewentualnie zastosować w olejarce łańcucha (ale tylko z pompką membranową)

Zmyler
22.03.2020, 00:22
Mdxmd - do ktm- ani do lc8 ani do exc ani do lc4. Testowalem ma swoich motocyklach.Przereklamowana średnia - półka. Napompowany marketing.Oczywiście każdy ma prawo do swojej oceny i zdania.
Co do Bmw - do R 1150 też nie bo tam zalecany minerał. Przypomniało mi się.
Pozdrawiam.

mdxmd
22.03.2020, 08:19
Mdxmd - do ktm- ani do lc8 ani do exc ani do lc4. Testowalem ma swoich motocyklach.Przereklamowana średnia - półka. Napompowany marketing.Oczywiście każdy ma prawo do swojej oceny i zdania.
Co do Bmw - do R 1150 też nie bo tam zalecany minerał. Przypomniało mi się.
Pozdrawiam.

uściślając 10W50 tylko do BMW R1200 2008-2012, ale nie wcześniejsze modele, gdzie rządzi olej mineralny niestety

benm323
22.03.2020, 08:25
mdxmd rozwiń swój wywód. Opierasz się na doświadczeniach serwisu, który wiadomo nie będzie czekał. No jakby nie było w ten sposób nie spłynie cały. W poprzednich moto tak robiłem i będę robił, chyba że mnie przekonasz. Bo zalanie od razu nowym jak silnik jeszcze nie ostygł nie przekonują mnie, bo aby dlaczego, jakie to ma znaczenie. Galar lej 10W30 i bedzie pan zadowolony.

mdxmd
22.03.2020, 13:30
mdxmd rozwiń swój wywód. Opierasz się na doświadczeniach serwisu, który wiadomo nie będzie czekał. No jakby nie było w ten sposób nie spłynie cały. W poprzednich moto tak robiłem i będę robił, chyba że mnie przekonasz. Bo zalanie od razu nowym jak silnik jeszcze nie ostygł nie przekonują mnie, bo aby dlaczego, jakie to ma znaczenie. Galar lej 10W30 i bedzie pan zadowolony.

gdy zlewasz olej z silnika oraz odkręcasz filtr pozbywasz się całego oleju z magistrali olejowej, zauważ, że zalewając nowy olej po pierwszym uruchomieniu kontrola oleju potrafi świecić się nawet kilka s zanim magistrala oraz nowy filtr napełni się olejem i jest to charakterystyczne po każdej wymianie oleju w silniku (przy czym czas ten jest różny zależnie od konstrukcji)

czyli przez te kilka sekund silnik pracuje bez ciśnienia oleju

jeżeli silnik jest jeszcze rozgrzany to trzeba niewiele energii aby go uruchomić oraz utrzymać obroty.

jeżeli silnik jest zimny opory są dużo większe i trzeba dużo więcej energii i siły nacisku na panewki aby uruchomić a później utrzymać obroty szczególnie gdy temperatura w której uruchamiamy jest niska.

Czekanie całą dobę na ostatnie krople oleju jest pozbawione sensu bo nawet jeżeli zostanie 100ml starego oleju to jakie to ma znaczenie.. przy 4L nowego oleju i to jeszcze w silniku benzynowym.

Jeżeli już ktoś chce zadbać o silnik to proponuję dać śruby spustowe oleju z magnesem, który wyłapie wszelkie opiłki zanim trafią do pompy olejowej.

Kudlaty95
22.03.2020, 13:59
do KTM, Moto Guzzi, Huśka a nawet BMW (powietrzaki) zapewne będzie idealny,

w CRF możesz go zalać do wału kardana ;) ewentualnie zastosować w olejarce łańcucha (ale tylko z pompką membranową)


Rozumiem , dzięki za odpowiedź.

RAFKO
11.04.2020, 13:45
Na pierwszy przegląd i wymianę oleju po 1000km wybrałem się na wycieczkę do stolicy do serwisu Witolin.
Oczywiście 2 x mechanicy z Ukrainy, ale nie narzekam. Zrobili płukankę :-) ze świeżego oleju Honda 10W30MA i takiego samego nalali w ilości 4,2l z beki.
Można przez cały czas obserwować przez szybę, więc odpada niepewność czy wymienili czy nie.
Za wymianę oleju, filtrów, podkładek korków, sprawdzenie śrub i nakrętek i dmuchnięcie w oponki zapłaciłem 430zł.
Oczywiście najcenniejsza jest pieczątka serwisu więc spokój ducha na gwarancji.

Mallory
11.04.2020, 16:27
nowy olej zalewa się zaraz po spuszczeniu starego i odpala silnik zanim jeszcze ten ostygnie... czekanie całą noc z zalaniem nowego oleju i odpalenie silnika jest błędem.

Dokładnie...

Melon
12.04.2020, 10:21
Mój koleżka tak się spieszył przy wymianie że najpierw spuścił olej a następnie pojechał po olej.:D
No i nie dojechał bo silnik stanął po paru km.;)

Mallory
12.04.2020, 10:58
Mój koleżka tak się spieszył przy wymianie że najpierw spuścił olej a następnie pojechał po olej.:D
No i nie dojechał bo silnik stanął po paru km.;)

Zdarzają się takie przypadki niestety. Dlatego ja zawsze wymieniam gdy piec rozgrzany bardzo po jeździe. Zlanie ciepłego oleju, wymiana filtra i natychmiast zalanie świeżym olejem bez żadnych innych działań w tzw, międzyczasie.

Novy
12.04.2020, 11:25
W jednym punkcie wymiany oleju w Polsce, pan wymieniacz przedmuchiwał silnik sprężonym powietrzem. W samochodzie.
Co myślicie na ten temat?

Bałtrok
12.04.2020, 11:43
Niby można, ale jak sprężarka nie ma separatora do wody to można napluć do pieca.

Melon
12.04.2020, 12:19
W jednym punkcie wymiany oleju w Polsce, pan wymieniacz przedmuchiwał silnik sprężonym powietrzem. W samochodzie.
Co myślicie na ten temat?

Chwyt co by więcej za wymianę skasować a i tak znajdzie się naiwny.:D

Novy
12.04.2020, 14:52
Chwyt co by więcej za wymianę skasować a i tak znajdzie się naiwny.:D

Nie było dodatkowych kosztów.
Ale to pewnie na tej samej zasadzie jak pompuje się jakiś gaz w koła :D

Cassini
12.04.2020, 17:48
To już lepszy efekt i cały olej można wydmuchać z pieca podpinając powietrze do wyjścia z filtra oleju na magistralę i podać z 6bar. Cały ojej zleci z wału i głowicy.

mdxmd
12.04.2020, 20:27
naprawdę Wam się nudzi....

matjas
12.04.2020, 20:46
Dobry sposób żeby jakiś głąb wydmuchał uszczelnienia z silnika.

mazurrd07
13.04.2020, 21:12
A powiedzcie co ile wymieniacie olej/ Ja wymieniłem niestety po 14 tyś?k i zauważyłem że zaczął przykapcać wydech wcześniej tego nie było.... najechane mam 23 tyś olej Repsol 10w/40 zauważyliście takie oznaki w swoich motorach

dzinks
13.04.2020, 22:18
Nie mam tak. Ale olej to tak co 8 tyś. Szkoda silnika, aby tak przeciągać

matjas
13.04.2020, 22:28
Jeszcze jedno - olej wymieniać Jesienią i nie zostawiać przepalonego syfu w silniku na zimę.

Mallory
14.04.2020, 13:51
A powiedzcie co ile wymieniacie olej/ Ja wymieniłem niestety po 14 tyś?k i zauważyłem że zaczął przykapcać wydech wcześniej tego nie było.... najechane mam 23 tyś olej Repsol 10w/40 zauważyliście takie oznaki w swoich motorach

Półsyntetyk co 6 lub co rok. Syntetyk co 8-9 lub co rok.

mdxmd
01.09.2020, 12:43
jestem po testach innego oleju niż zaleca producent i w dużym skrócie...

pacjent CRF1000 2016 DCT, zastosowany olej Motul 7100 5W40

plusy

+ wyraźnie cichsza praca silnika niż Motul 7100 10W30
+ DCT zauważalnie bardziej miekko zmienia biegi

minsy

+ brak

Uwagi

olej 5W40 ma bardzo zbliżone parametry w 40.st C ale nieco większą lepkość w 100st.C, poniżej 0st.C o ile to kogoś interesuje także jego płynność jest "lepsza"

pumabit
02.09.2020, 07:18
A co myślicie o oryginalnym japońskim oleju Hondy 10w30 sprzedawanym w serwisie?

Majster
02.09.2020, 07:50
A co myślicie o oryginalnym japońskim oleju Hondy 10w30 sprzedawanym w serwisie?

Droższego ze świecą szukać.

pumabit
02.09.2020, 09:06
160zł za 4 litry, czyli nie aż tak drogo...

bini
02.09.2020, 11:39
160zł za 4 litry, czyli nie aż tak drogo...

A gdzie tak tanio dają?

Borkow
22.09.2020, 09:03
Droższego ze świecą szukać.
Drogo nie drogo, ale czy ktoś go zmieniał na inny i jakie były różnice?

M_XX
22.09.2020, 10:43
Ja zmieniłem na motula 7100 10W30 i wszystko gra. Nie oszukujmy się jak coś nie gra, to jak nie wyczujesz tego na sprzęgle albo skrzyni to dowiesz się dopiero po długim przebiegu że coś nie grało. Po to są normy żeby klient wiedział czy dany olej nadaje sie czy nie. Reszta to magia...

mdxmd
22.09.2020, 23:00
a od kiedy to honda oleje produkuje :D

kiedyś przez wiele wiele lat honda i Motul szli razem... nawet nie słyszałbym o takiej marce gdyby nie honda
BMW dawniej zalecało oleje Castrol
YAMAHA Aral
Suzuki chyba Elf'a ale nie pamiętam dokładnie
Kawasaki też coś tam...

a teraz wszyscy zaczęli produkować własne oleje... nie bądźmy naiwni.

M_XX
23.09.2020, 09:22
Poszedłbym dalej - to zależy od kraju/ rynku i umów.

Komar
24.04.2023, 09:19
Witajcie. Temat stary ale może się komuś ta informacja przyda.

Wymieniłem olej po pierwszych 12tys km i się trochę zdziwiłem, że był czarny jak smoła.
W trakcie rozmowy z szefem jednego z serwisów motocyklowych dowiedziałem się, że w CRF1000 trzeba zmieniać olej co 6tys km a nie jak serwis każe co 12tys km.

Leje to olej Hondy 10w/30 lub Motula o tych samych parametrach branych z pewnego źródła (Intercars)

Stwierdził, że silniki Hondy są bardzo dobre tylko warto zmieniać częściej olej.

mdxmd
24.04.2023, 11:25
Witajcie. Temat stary ale może się komuś ta informacja przyda.

Wymieniłem olej po pierwszych 12tys km i się trochę zdziwiłem, że był czarny jak smoła.
W trakcie rozmowy z szefem jednego z serwisów motocyklowych dowiedziałem się, że w CRF1000 trzeba zmieniać olej co 6tys km a nie jak serwis każe co 12tys km.

Leje to olej Hondy 10w/30 lub Motula o tych samych parametrach branych z pewnego źródła (Intercars)

Stwierdził, że silniki Hondy są bardzo dobre tylko warto zmieniać częściej olej.

także wymieniam co 12.000km i jest to motul 7100 5W40 stan zlewanego oleju nie budzi jednak niepokoju, kolor oleju nie świadczy o jego właściwościach przecież w silnikach na ON już po kilku minutach od zalania nowego oleju jest on czarny :) przy następnej wymianie zastosuj śruby spustowe z magnesami neodymowymi np.

https://allegro.pl/oferta/pit-bike-honda-crf-50-korek-spustu-oleju-m12-x-1-5-12654047914?fromVariant=12295080706

http://https://allegro.pl/oferta/pitbike-mrf-yx140-korek-sruba-spustu-oleju-m12x1-5-12295080706

po ilości zebranych opiłków ew. pyłu metalicznego sporo się dowiesz o stanie silnika oraz jakości zastosowanego oleju. Osobiście poddaje w wątpliwość zalecenia producenta.... obecnie wszyscy idą w kierunku oleju z możliwie niską lepkością jednym słowem wyścig na minimalizowanie zużycia paliwa nawet gdy są to laboratoryjne wartości.

Tygrys 74
25.04.2023, 19:14
Ja pi..dole w aucie zmieniam co 10 tys a Wy w moto co 12☹️ w xr zmiana co 900 - tylko off

dzinks
13.10.2023, 23:34
Ku historycznym historiom jak to kiedyś było, aktualne ceny na dzień 2023-10-23

1. Valvoline Synpower 4T 10W30 1L - 50 PLN x 4 = 200 PLN (nie występuje w 4L)
2. Motul 7100 4T 10w30 4L - 245 PLN
3 Liqui Moly Motorbike 4T Street 10w30 4L - 180 PLN
4. IPONE FULL POWER KATANA 10W30 4L - 254 PLN
5. Castrol Power 1 Racing 4T 4 l 10W-30 - 167 PLN
6. Honda 4L 10w30 - 250 PLN.

Ceny sprawdzone w pewnych sklepach.

Rajtek
05.11.2023, 14:30
Przymierzam się do wymiany oleju w ATAS 21 i potrzebuje namiary na podkladki pod śruby spustowe oleju oraz oringu do filtra skrzyni biegów. Wolę skompletować całość zanim rozkręce.
Podacie wymiary jakich szukać?

Dzieju
06.11.2023, 06:25
Ja pi..dole w aucie zmieniam co 10 tys a Wy w moto co 12☹️ w xr zmiana co 900 - tylko off
Biorąc pod uwagę że silnik motocyklowy kręci się średnio 2 x szybciej( nie liczę silników w szlifierkach) to dziwne jest zalecenie wymian po podobnych przebiegach jak w samochodach ( tu nie biorę pod uwagę obecnych tendencji 30-40tyskm).
Skoro w autkach rozsądnie jest wymienić po 10-12 a max 15 tyskm to w motocyklach było by rozsądnie zdecydowanie skrócić przebiegi do wymian na jakieś 7-8 tyskm w zależności od stylu jazdy.
12 tys to sporawo.

matjas
06.11.2023, 06:35
Mdmxd - magnesy neodymowe średnio się nadają do takiej aplikacji. Lepsze są AlNiCo lub po prostu zwykłe ceramiczne.
Magnes neodymowy powyżej 80C zaczyna tracić swoje właściwości i ulega degradacji w związku z niską tzw temperaturą Curie.
To co ludziom sprzedaje Allegro pominę milczeniem.

MrWaski
06.11.2023, 07:06
Są magnesy neodymowe wysokotemperaturowe. Wytrzymują powyżej 100 °C.

matjas
06.11.2023, 07:43
pokaż mi je.

to, że nie przestają całkowicie działać nie znaczy, że zachowują w 100% swoje właściwości.

Neodymium magnets have a very low Curie temperature of 310-400 °C. However, they can start to lose magnetism at temperatures as low as 80 °C.

Skoro olej w silniku ma spokojnie 100 do 120C w normalnym w zasadzie zakresie pracy /nie chcę rozpoczynać debaty o temp. oleju/ to po dobrym sezonie niewiele może zostać z takiego magnesu. Dodatkowo chińczycy na pewno są przejęci tym tematem i wkładają do korków te wysokotemperaturowe właśnie :D

Oczywiście nie dzielmy włosa na czworo + niech każdy magnesuje swój olej czym chce :Thumbs_Up:


Finalnie - 12k na wymianę to jakiś standard w Hondzie od lat. Czy słuszny czy nie, nie będę dyskutował. W moim przypadku nie ma konieczności przeciągania interwału aż tak daleko i potwierdzę również, że przy wymianie z reguły około 7kkm olej z reguły jest już mocno zabrudzony. Pamiętajcie, że to nie tylko 'spalenizna' ale i cząstki sprzęgła, bo nie wszystko się odfiltruje. Żeby nie było, że to sprzęgło jeno - w cegle K1100 mam olej czarny w okienku po 1000km. Co zrobisz, a sprzęgła nie ma.

MrWaski
06.11.2023, 23:28
No tak się składa, że mam kitajskiego Rometa od kilku sezonów i co roku wymieniając oleum są do neodyma przyklejone opiłki. Dość mocno się go trzymają. Znaczy, jakoś to działa...
Nie pokażę gdzie takie magnesy można kupić, ale to co napisałem gdzieś czytałem. Nie doktoryzowałem się z tego zagadnienia, więc nie będę się upierał. ;)

PS
Wlazłem w googla i znalazłem takie cóś na szybko. Niewykluczone że to tylko marketing... ale pono wytrzymują do 150 °C https://magtom.pl/magnesy-wysoko-temperaturowe-c-57.html

Dzieju
07.11.2023, 05:57
Dawno temu , kiedy neodymowe jeszcze nie były w modzie, spotykałem się z korkami spustu oleju z magnesami.
One po prostu działały , a nad tym z czego były nikt się wtedy nie zastanawiał.
Ale teraz dzielenie włosa na czworo , rozpatrywanie ich super mocy i temperaturo odporności.
Zawsze lepiej jak jest niż by go nie było i to niezależnie jaki , znaczy mocniejszy lepszy.

mdxmd
15.11.2023, 20:59
już 3 czy 4 wymiana oleju i magnesy nadal kleją, śruby kupiłem gotowe z magnesami może są to wersje odporne na wysoką temperaturą.

Tak czy inaczej dla mnie to najlepsze co można zafundować silnikowi zaraz za dobrym jakościowo olejem i filtrem. Chociażby z tego powodu iż opiłki a w szczególności te mikroskopijne zawsze będą powstawać w silniku i tutaj żaden filtr nie pomoże a magnes już tak. Oczywiście drobinki metalu to nie tylko stal ale pozostałe metale nie są już na tyle twarde aby robić większe szkody.

Kupując nowy motocykl, który nie posiada fabrycznie magnesów przed odbiorem zażyczyłbym sobie taką modyfikację ma to szczególnie duże znaczenie gdy silnik jest na dotarciu