PDA

View Full Version : RD07A Regulatory - problemy


adoado0
14.04.2016, 16:56
Je¼dzi³em na starym regulatorze z woltomierzem, generalnie by³o ok, problemy wystêpowa³y gdy by³o na dworze powy¿ej 30 stopni, to lubi³ prze³adowywaæ i trzeba by³o odczekaæ trochê.
Za³o¿y³em mu wentylator i problem zosta³ zamaskowany.
Z racji, ¿e takie rozwi±zanie jest niezbyt pewne, i wpad³o mi trochê czas to zacz±³em przerabiaæ instalacje. Poprawi³em masy, czê¶æ kabli uci±³em, dolutowa³em nowe, wtyki, kostki, ³±czenia, grubsze przewody w pewnych miejscach, my¶la³em, ¿e to pomo¿e staremu regulatorowi, ale nie pomog³o, jak dostawa³ gor±czki to i tak prze³adowywa³, do czasu zagrzania trzyma³ równo napiêcia. Gdy by³o ju¿ poni¿ej 25 stopni na dworze to mo¿na by³o je¼dziæ do woli i problem nie wystêpowa³.

Skuszony forumowymi opiniami kupi³em regulator od p. S³awka.
Problem w nim taki by³, ¿e trzyma³ napiêcia ale tylko do 6.5k RPM.
Powy¿ej tego prze³adowywa³ jak w¶ciek³y, trochê tak poje¼dzi³em, problem zobaczy³em dopiero po jakim¶ czasie w nocy, gdy mi ¶wiat³a rozb³yska³y przy przy¶pieszaniu. Gdy przekracza³ pewn± granicê (nie pamiêtam czy 6.3,6.4 czy 6.5k RPM, ale to bez ró¿nicy), zaczyna³ rzucaæ pod 20V, nie by³ to proporcjonalny wzrost do obrotów ale momentalny skok. Regulator odes³a³em, dosta³em zwrot pieniêdzy, dzwoni³em dopytaæ co i jak z nim by³o, niby wszystko ok, inny szczê¶liwy na nim je¼dzi.

Co teraz mogê zrobiæ? Co mo¿e byæ u mnie nie tak? Mo¿e pomierzyæ napiêcia miêdzyfazowe? Choæ jak pyta³em p. S³awka to raczej nie mo¿e powodowaæ takiego zachowania i nie ma sensu bym to sprawdza³.
Nie bardzo wiem co mogê teraz zrobiæ.
Kable i masy mam bankowo poprawnie.
Prze³adowanie na tym regulatorze ZAWSZE w tym samym progu obrotów wystêpuje, dla mnie wygl±da to jak na jakie¶ 'przebicie' wewn±trz regulatora, st±d odes³a³em go na gwarancjê, ale niby to zosta³o wykluczone.

Dubel
14.04.2016, 17:28
Gdzie¶ co¶ nie ³±czy i przy tej prêdko¶ci obrotowej pod wp³ywem drgañ nie ma dobrego kontaktu z akumulatorem. Sprawdz dok³adnie klemy pod³±czenie aku i czy kable gdzie¶ nie s± z³amane. Dla mnie wygl±da to na od³anczanie bateri przy obrotach co skutkuje ¶wirowaniem regulatora od S³awka jak równie¿ ta sama usterka powodowa³a przegrzewanie siê poprzedniego regulatora.
Pozdro

Kazmir
14.04.2016, 23:05
Je¼dzi³em na starym regulatorze z woltomierzem, generalnie by³o ok, problemy wystêpowa³y gdy by³o na dworze powy¿ej 30 stopni, to lubi³ prze³adowywaæ i trzeba by³o odczekaæ trochê.
Prze³adowywaæ co to znaczy? Ile by³o na woltomierzu i czy by³ sprawny?
Rezystancje uzwojeñ sam mo¿esz pomierzyæ multimetrem, jak i tez zdiagnozowaæ regulator. Parametry podane s± w serwisówce.
Wracaj±c do regulatora. Ja korzystam z fabrycznego z roku 1989. Mam go "posadzonego" na grubej p³ycie miedzianej i trzyma siê ¶wietnie:)

adoado0
15.04.2016, 15:18
Nie ma mo¿liwo¶ci by zawsze równo przy tych obrotach, w wyniku drgañ, co¶ siê luzowa³o, tym bardziej, ¿e jeszcze wszystko sprawdza³em. Przy 6.5k RPM s± ró¿ne drgania w zale¿no¶ci od obci±¿enia, stopnia przy¶pieszenia, nachylenia drogi, otwarcia przepustnicy etc. To jest nierealne by wibracje powodowa³y odcinanie zawsze przy tych samych obrotach, za KA¯DYM razem, w ró¿nych warunkacj.
Wed³ug mnie wtedy jest na tyle wysokie napiêcie miêdzy fazami, ¿e zaczyna prze³adowywaæ, czyli de facto zale¿y od napiêcia miêdzy fazami, rosn±cymi w wyniku obrotów.

Co do starego regulatora, Kazmir, to by³o widaæ, ¿e ros³o napiêcie, je¿eli w porê zauwa¿y³em podczas jazdy to 15-16V nie przekroczy³o, czasami jak zgapi³em to mia³em i 18. Ale to by³o jak siê przegrzewa³, podejrzewam, ¿e by³ ju¿ walniêty jak kupi³em motocykl. Zreszt± inne elementy instalacji by³a s³abe, z³±czki etc, wiêc on móg³ zostaæ uszkodzony.
Pó¼niej wszystko poprawi³em.

Czy woltomierz by³ sprawny? Nie wiem, dzia³a³, zrobi³em na nim z 2 tkm i wydawa³ siê wy¶wietlaæ poprawne cyferki :) Forumowy woltomierz,

Z kolei S³awka prze³adowuje zawsze powy¿ej 6.5k RPM. Zimno, ciep³o, na luzie, przy sta³ej prêdko¶ci, przy przy¶pieszaniu. Za ka¿dym razem przy przekroczeniu magicznej granicy. Nie ma wyj±tków, nie zdarzy³o siê by nie prze³adowa³. Tak jak pisa³em wcze¶niej, nagle jest skok do prawie 20V, dos³ownie przez 1-2 sekundy maksymalnie.
Stary jak prze³adowywa³ to normalnie ros³o napiêcie na voltomierzu powoli, tu jest skok, wygl±da na to, ¿e napiêcie, które wtedy daje jest nieporównywalnie wiêksze ni¿ na starym.

Kazmir
15.04.2016, 22:50
Spróbuj pomierzyæ napiêcie miêdzy fazami bez regulatora. Sprawd¼, czy co¶ siê nie dzieje "dziwnego" przy tej krytycznych obrotach?

adoado0
21.03.2017, 18:00
Dobra, wracam do tematu, w tym lub przysz³ym tygodniu zabieram siê za pomiary.
Plan jest taki by od³±czyæ wszystko poza akumulatorem, czyli:

3 ¿ó³te z silnika -> regulator -> akumulator.
Wezmê miernik z pomiarem szczytowego napiêcia i popatrzê jak to jest miêdzy fazami, jednocze¶nie mierz±c na akumulatorze.
Czy to ma sens? Wydaje mi siê, ¿e tak, bo tak unikniemy dodatkowych 'zaburzeñ' wprowadzanych przez kolejne elementy za akumulatorem.
Tak jak wcze¶niej pisa³em, WYDAJE mi siê, ¿e wszystkie masy zrobi³em na nowo, poprawi³em ³±czenia, zalutowa³em nowe z³±czki - nic to nie da³o. Tak¿e moim laickim okiem wygl±da, ¿e co¶ musi byæ z samym statorem -st±d pomys³ od³±czenia reszty 'za' akumulatorem.

Kazmir, bez regulatora mogê 'bez obaw' odpaliæ (pomijam ryzyko zwarcia ;) i pogazowywaæ ?
Jak wygl±da kwestia z odpaleniem z regulatorem, ale bez obci±¿enia regulatora? W tym przypadku mówiê nawet bez akumulatora. Bezpieczne to?

szynszyll
21.03.2017, 19:39
Nie nalezy palic bez aku.

ural2
21.03.2017, 19:43
Polecam pod oscyloskop. Wszystko ³adnie widaæ.

Kazmir
21.03.2017, 20:05
Kazmir, bez regulatora mogê 'bez obaw' odpaliæ (pomijam ryzyko zwarcia i pogazowywaæ ?
Mo¿esz, ale z pod³±czanym regulatorem ju¿ musi byæ obci±¿enie!!! - czyli aku
Podejrzewam, ¿e to zupe³nie co¶ innego. Ju¿ jedna tak± uratowa³em! Te¿ koledze skoñczy³y siê pomys³y! Dosz³o do tego ¿e przewija³ stojan zupe³nie niepotrzebnie wywalaj±c w h...kasy. Przyczyna by³a zupe³nie inna. Niestety to wymaga pewnych zabiegów na moto to nie dzia³a przez leczenie na odleg³o¶æ.

adoado0
21.03.2017, 20:26
Jak to nic nie bêdê po tym widzia³ to ¶ci±gnê znajomka z oscyloskopem, ja nie mam.
Kwestie bezpieczeñstwa - wyja¶nione.

Kazmir, trochê lakonicznie siê wypowiedzia³e¶ - mo¿e nie chodzi tu o leczenie na odleg³o¶æ, ale jak ju¿ siê pochwali³e¶ uratowaniem to mo¿e skrobniesz co nieco wiêcej na ten temat?

adoado0
22.03.2017, 23:28
Post pod postem, bo inaczej nie by³oby widaæ odpowiedzi, wybaczcie.
Otóz, pomierzy³em, wzi±³em ze sob± za ma³o fantów, wiêc lekko nie by³o, ale koniec koñców co zebra³em. Na wolnych obrotach miêdzy fazami oko³o kilkana¶cie woltów. Przy 8000 RPM oko³o 130V. Sprawdza³em na 3 parach, tj 1-2,1-3,2-3. Przy 8000 RPM by³o praktycznie równo na wszystkich parach ok 130V be¿ zadnych anomalii, ale to by³ tylko miernik z pamiêci± maksymalnej warto¶ci - pomiary bez regulatora - go³e ¿ó³te przewody.

Z kolei wszystko pod³±czone, to równie¿ nie by³o odchy³ek, tyle ¿e wtedy krêci³em krócej i mniej, jako¶ do 7500 RPM, bo ju¿ przy 7000 napiêcie na klemach akumulatora lecia³o w górê. Przy tych obrotach by³o jako¶ nieca³e 120V miêdzy trzema parami.

Nie mam pomys³ów, bêdê wdziêczny za pomoc/sugestie.
Nadmieniê, ¿e to jest na kolejnym regulatorze od RAFWRO.
Tak jak wcze¶niej pisa³em - poprzedni okaza³ siê zupe³nie sprawny..

Emsi
23.03.2017, 07:45
Nie wiem, gdzie wcisn±³em moje pomiary, ale wyniki by³y na przewodach fazowych dobre i idealnie równe, a po pod³±czeniu regulatora same kwiatki.
Pomimo, ¿e kostka pomiêdzy ¿ó³tymi przewodami a regulatorem by³a w idealnym stanie i styki czyste, to z braku pomys³ów wyci±³em j±, przewody zlutowa³em i wszystko zaczê³o graæ... ale to by³o u mnie.

Pozdrawiam

adoado0
23.03.2017, 09:43
U mnie jest to zlutowane, mierzy³em na koñcu starych przewodów, na lucie z nowymi - id±cymi od regulatora.
Na potrzeby wczorajszych pomiarów je rozlutowa³em.

calgon
01.04.2017, 08:41
Kurcze,od ilu obrotów zaczyna siê czerwone pole?

adoado0
01.04.2017, 22:12
8500 rpm bodaj¿e.

Dzisiaj proczyni³em kolejne pomiary.
Otó¿:

1) Od³±czy³em ca³± instalacjê za regulatorem, wzi±³em zewnêtrzny akumulator, podpi±³em bezpo¶rednio pod wyj¶cie regulatora - akumular mia³ ok 12.2V, jaka¶ samochodówka, po w³±czeniu napiêcie ³adowania ok 14.4V. Bez instalacji prze³adowanie wystêpujê trochê wy¿ej (jakies 7500 - 8000 rpm) i nie tak od razu. Chwilê przytrzyma³em ok 7500 rpm i napiêcie skaka³o - z 14.5, na 17 czy te¿ 15, czasami 18 ale odnios³em wra¿enie, ¿e mniej ni¿ na pod³±czonej instalacji.

2) Rezystancja na przewodach miêdzy fazami - ok. 1,4 oma.

3) Z racji, ¿e mia³em regulator podpiêty przez kostkê i wypiê³a mi siê jedna 'faza' to zauwa¿y³em, ¿e z wypiêt± jedn± faz± napiêcie trzyma jak ska³a 14.4V do 8500 rpm. To normalne? Czyli pod³aczone by³y tylko dwie - gdy¿ jedna siê wypiê³a. Dla testu od³±czy³em inn±, a tê podpi±³em, i wynik siê powtrzórzy³ - przez ca³y zakres równe 14.4V.

Mo¿e u ka¿dego z regulatorem RAFWRO tak jest? Skoro od³±czy³em instalacjê, a z pr±dnicy napiêcia miêdzyfazowe nie wariuj± to co mo¿e byæ jeszcze przyczn±? Mo¿e kupiæ i wrzuciæ oryginalny regulator? Zaznaczam, ¿e ten regler RAFWRO to jest u mnie ju¿ drugi - poprzedni zachowywa³ siê identycznie.

Spróbujê jeszcze przelutowaæ przewody na 1.5 mm2 te od statora.
Co mogê jeszcze sprawdziæ?

Albo po prostu olaæ te prze³adowania powy¿ej tych 6000 RPM? W koñcu pod czerwone krêci siê tylko przy przy¶pieszaniu, wiêc to za d³ugo nie trwa. Choæ najchêtniej chcia³bym to rozwi±zaæ.
Mam mo¿liwo¶æ jeszcze pod³±czenia tego wszystkiego pod oscyloskop z 4 wej¶ciami, ale czy to sens? Nie wiem czego tam szukaæ, my¶la³em pod³±czyæ fazowe do 3 wej¶æ i RPMy do czwartego. Tyle, ¿e nie wiem jaki tam jest kszta³t poprawny wzglêdem obrotów. Tu pytam bo z oscyloskopem musia³bym siê trochê nag³owiæ by go sprowadziæ.

R2D2
01.04.2017, 22:27
Usterka mo¿e wskazywaæ na uszkodzenie którego¶ z uzwojeñ stojanu.
Po wyjêciu stojanu bêdzie widaæ na oko przegrzane uzwojenia.Czêsto dochodzi do zwaræ miedzy zwojowych a co za tym idzie szaleñstwo na wyj¶ciu z regulatora.
Zwarcia nie zawsze powstaj± na sta³e , uzale¿nione jest to od temperatury, obci±¿enia stojanu oraz charakterystyki przetwarzania energii przez regulator.

adoado0
01.04.2017, 22:38
R2D2 dziêki za sugestiê, choæ mam w±tpliwo¶ci czy to bêdzie mo¿na oceniæ - z tego co widzia³em na forum to na ka¿dym zdjêciu stojana by³y przegrzania.
Czy w takim wypadku pozostaje jedynie przewijanie w ciemno?

Z tego co piszesz - to wtedy warto chyba ten oscyloskop pod³±czyæ i sprawdziæ przebiegi czy liniowo zmienia siê charakterystyka - i czy przypadkiem nie ma jakich¶ strza³ów na przebiegach. Jaki tam jest orientacyjny w ogóle zakres czêstotliwo¶ci?

Te napiêcia miêdzyfazowe do 130V s± w porzadku? Jedyne wyt³umaczenie to, ¿e ten miernik nie wy³apywa³ tych anomalii, gdy na wyj¶ciu z regulatora napiêcie ros³o, to na fazach nie przekracza³o 130V, bo tak jak pisa³em - mia³em pomiar w tym samym czasie na wyj¶ciu z regulatora (klemy akumulatora) oraz miêdzy fazami. W chwili gdy na wyj¶ciu by³o prze³adowanie, na wej¶ciu wygl±da³o normalnie. No ale tak jak piszê - mo¿e miernik siê do tego nie nadaje.W ka¿dym razie przed oscyloskopem zmieniê jeszcze przewody fazowe.

adoado0
03.04.2017, 21:21
Kolejne testy, jeszcze ciep³e, opis zrzutów, w kolejno¶ci:
Wszystko @ 8500 RPM (panewki krzycza³y)

1) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (bez regulatora)
2) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (bez regulatora)
3) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (bez regulatora) - zoom
4) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (bez regulatora) - zoom
5) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyj¶ciu)
6) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyj¶ciu) - zoom
7) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyj¶ciu)
8) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyj¶ciu) - zoom

UWAGI:

7) oraz 8) generalnie wygl±da³y podobnie do 6) tyle, ¿e tam mia³em trochê wy¿sze obroty (pod 9000 RPM) i dlatego ¶ciê³o wiêcej.
Lu¼ne rozwa¿ania sugeruj±, ¿e wina le¿y jednak po stronie regulatora.
Wygl±da jak przebicie na diodzie i w konsekwencji 'zerowanie' po³ówek sinusa. Prawdopodobnie przy wy¿szych RPM obciê³o by i tê doln±.
Ale to wszystko amatorskim okiem - dlatego zamieniam siê w s³uch.

pincet
05.04.2017, 17:04
Ciekawy masz przypadek. Ja ugotowa³em w maroku teraz oryginalny, my¶la³em ¿e jest niezniszczalny. Wlutowany na wej¶ciu i wyj¶ciu. Nieopatrznie je¼dzi³em pó³ dnia bez ¶wiate³. Lecz u mnie co ciekawe napiêcie obserwowane w czasie jazdy by³o za niskie. Jak w³±czy³em led i manetki to przy 5000, ¶wiat³a spada³o na 11.7 jako¶. Wymieni³em na ten od S³awka i odrazu poprawa. Stabilnie trzyma na wysokich. Przy niskich my¶lê ¿e wszystkie nie do³adowuj±.

adoado0
30.06.2017, 12:16
Za pomoc± i rad± R2D2 (dziêkujê), kupi³em regulator bardziej zbli¿ony do orygina³u, ni¿ w stronê tego od p. S³awka.
Wybór pad³ na regler od CBR 600 PC 37. Z racji braku chêci (albo braku dostêpu do oscyloskopu) nie mierzy³em ju¿ na nim napiêæ miedzyfazowych, ale z ³adowaniem skoñczy³y siê u mnie problemy.
W gor±ce dni regulator by³ ciep³y, ale zdecydowanie ch³odniejszy ni¿ oryginalny Afryki.
Do czerwonego pola równie¿ trzyma ca³y czas 14.2 V.
Na luzie z w³±czonymi ¶wiat³ami lekko poni¿ej 14 V.
Ten od p. S³awka wrzuci³em jako zapas.

Regulator od CBR pasowa³ na ¶ruby bez przeróbek, wtyczki odci±³em i wyj¶cie przerobi³em na kostkê oryginaln± z AT, a wej¶cie na sztywno zlutowa³em. To tak jakby kto¶ siê zastanawia³ jak siê potoczy³y losu tego tematu.

Pils
08.08.2017, 09:44
(...)Za pomoc± i rad± R2D2 (dziêkujê), kupi³em regulator bardziej zbli¿ony do orygina³u, ni¿ w stronê tego od p. S³awka.
Wybór pad³ na regler od CBR 600 PC 37(...)

Mo¿esz podaæ link?

next22
09.08.2017, 09:27
Pasuje wiêkszo¶æ regulatorów ja mam od 900rr wraz z ori kostk± teraz wymiana reglera to 5 minut roboty .
Warto pamiêtaæ ¿e w nowszych konstrukcjach regulator jest przykrêcany ca³± p³aszczyzn± do alu ramy i to ona robi za radiator.