View Full Version : Reanimacja tripmastera – pytania
Czołem,
zabrałem się za reanimację tripa, dwa pytania mam:
1. Czy ktoś już wypatentował czym zastąpić oryginalny o-ring uszczelniający obudowę?
2. Kondensator C5 (ten malutki przy dwóch największych): net mówi, że to 10uF 16V, ja mam u siebie 22uF 6,3V. Wygląda na oryginał.
Przyjmując że 6,3V to dolna wartość, a fabryka montowała to, co miała – 16V nie dziwi, to różnica w pojemności już mnie zastanowiła.
O co może chodzić? Różne wersje tripmasterów? Czy po prostu różnice parametrów w tym przypadku nie mają znaczenia?
Zdrowia!
La.
6v to napewno za mało 16v jak najbardziej ok co do pojemnosci to sie nie wypowiem ale moze wymień kondensator na ten odpowiedzni. Ja w swoim Tripie uszczelki nie mam mozesz użyć sylikonu
piotr_3miasto
22.06.2015, 09:35
Oring dopasujesz w każdym sklepie, który posiada odpowiednią ich ofertę.
Ja dokupiłem w rolniczym. :)
Weź tylko stary na wzór, celem dobrania odpowiednich rozmiarów.
No tak, ale ten 6,3V został tam wlutowany przez fabrykę i lata całe to działało ;)
Najwyraźniej w tym miejscu 6,3V wystarcza, 16V jest "z górką" i nie ma problemu w tę stronę. Być może w różnych seriach montowali różne podzespoły, ale może też istniały różne wersje tripów.
Tego właśnie nie wiem i nie wiem, czy mogę sobie pozwolić na zmianę (wiem, najlepiej wlutować to, co było, ale 22uF 6,3V występują głównie w postaci SMD, a łatwiej mi przylutować zwykły ;) )
Oring dopasujesz w każdym sklepie, który posiada odpowiednią ich ofertę.
Ja dokupiłem w rolniczym. :)
Weź tylko stary na wzór, celem dobrania odpowiednich rozmiarów.
Dzięki, tu trochę leniwiec ze mnie wylazł – chciałem uniknąć latania po mieście i szukania, licząc na szybką odpowiedź w stylu "aaa, tam siada o-ring od... , do nabycia na rogu .... ;)
Ktoś zna jakąś oringownie w Wawie? ;)
Miedziany
22.06.2015, 10:45
jak już grzebiesz w tripie polecam zalutować opornik w zworkę wg instrukcji Puff'a i będziesz miał cyfrowy wyświetlacz prędkości
kateemy będą pluć z zazdrości oliwą przez uszczelkę pod głowicą ;)
jak już grzebiesz w tripie polecam zalutować opornik w zworkę wg instrukcji Puff'a i będziesz miał cyfrowy wyświetlacz prędkości
kateemy będą pluć z zazdrości oliwą przez uszczelkę pod głowicą ;)
:D:D
Dzięki, znam temat, ale boję się, że nie ogarnę już rzeczywistości, zwłaszcza jeśli wskazania mi się zaczną rozjeżdżać między tripem i budzikiem ;)
Wystarczy że mi giepees już w głowie mąci, za dużo bodźców :dizzy: ;)
Z dodatków mam w planie podmiankę żaroweczki na diodę, żeby nie musieć tego drugi raz rozkręcać :cool:
lortprodisz
22.06.2015, 18:03
jezeli kondensator masz na 6.3Volta to znaczy ze jest na szynie zasilajacej 5V , jak dasz na napiecie pracy 16V to nic sie nie stanie = nie praktykuj sytuacji odwrotnej :)
jezeli kondensator masz na 6.3Volta to znaczy ze jest na szynie zasilajacej 5V , jak dasz na napiecie pracy 16V to nic sie nie stanie = nie praktykuj sytuacji odwrotnej :)
Tak, no właśnie o tym pisałem - to nie budzi mojego niepokoju.
Niepokoi mnie różnica pojemności 10uF<–>22uF. :confused:
lortprodisz
25.06.2015, 19:59
w torze filtracji napiecia jak dasz minimalnie wiecej bedzie okij :)
w torze filtracji napiecia jak dasz minimalnie wiecej bedzie okij :)
Dzięki za info, jako amatorowi trudno mi ocenić, czym jest "minimalnie więcej" ;) Dla mnie to 100% różnicy ;)
Oki, for the records:
Trip nie wyświetlał danych, działało podświetlenie.
Zasięgnąłem wiedzy na FAT. :D
Sprawdziłem bezpieczniki, wyglądały na niezniszczone (później doczytałem, że potrafią "wyglądać", ale sprawnymi nie być).
Zabrałem się za samego tripa, osiągalnego po szybkim odkręceniu szyby.
Styki we wtyczce - zielone. Być może już tu czaiła się przyczyna. Wyczyściłem.
Jako że i tak już zabrałem się za rozbiórkę - poszedłem dalej.
Rozebranie tripa jest proste: sześć śrubek na zewnątrz (czarnych), pięć w środku (złotych). Innych nie ma :D
Przy okazji stwierdziłem, że o-ring swoje lepsze czasy ma już za sobą. Zamiennik nabyty w Wawie, na rogu Terespolskiej i Grochowskiej, za 3 PLN.
Nowy o-ring warto przesmarować (minimalną!) ilością wazeliny technicznej, bądź... smaru do zacisków ;)
Kondensatory. Dwudziestoletnie kondensatory elektrolityczne umierają. U mnie trzy już wylały. Na zdjęciu prawie tego nie widać, ale dookoła C4, C8 i C9 widać było matowe plamy. [fot. 1]
Zamienniki: postanowiłem darować sobie szukanie kondensatorów SMD, wybrałem THT, czyli dwa druciki wystające z jednej strony ;)
Łatwiej trafić wymagane wartości, łatwiej amatorowi lutować. ;)
Warto wybierać te o wydłużonym czasie pracy i podwyższonym zakresie temperatur roboczych.
Jeśli jest problem z dobraniem identycznych parametrów - można dać sztuki pracujące na wyższym napięciu, nie można dać tych, które mają niższe. W kwestii pojemności - nie wypowiadam się na jakie odstępstwa można sobie pozwolić. Nie znam się, dobrałem identyczne.
Przy montażu zwracajcie uwagę gdzie ma być plus, gdzie minus! ;)
Nabyłem drogą kupna w przejściu pod GUS-em, za kilkanaście złotych. Myślę, że przepłaciłem, ale szkoda mi było czasu na latanie po mieście.
[fot. 2]
Należy sprytnie rozplanować rozkład, zerkając na górną część tripa - trzeba ominąć plastikowe poprzeczki. Ja sprytny nie byłem i musiałem delikatnie podgiąć w trakcie zamykania obudowy.
Samo lutowanie, o ile ktoś ma choćby minimalne na ten temat pojęcie - nie jest trudne, znacznie większym problemem było dla mnie wylutowanie starych kondensatorów. Bardzo delikatnie, żeby nie odkleić padów na płytce! U mnie jeden poległ, ratowałem się lutowaniem do ścieżki.
Przy okazji zmieniłem też żaróweczkę podświetlającą czytnik na LED T5 12V. Lubiłem stare, "analogowe" podświetlenie o ciepłej barwie, ale żarówka wyglądała na kończącą swój żywot i, by nie rozkręcać wszystkiego jeszcze raz - zamontowałem białą LED T5 (nabyta także pod GUS-em, za bodaj złotych osiem, czyli drogo, ale znów miałem "po drodze" ;) ). Efekt na zdjęciu [fot. 3]. Być może poszukam pomarańczowej lub białej o niższej temperaturze barwowej, póki co - świeci "zimno".
A propos montażu diody: nie znalazłem na niej oznaczeń +/-, w mierniku oczywiście akurat zdechła bateria, więc miałem 50% szans na poprawne osadzenie. Przegrałem i rozkręcałem całość, by żaróweczka zaświeciła - to dla tych, którzy nie pamiętają, że diodę można podłączyć tylko w jeden, jedynie słuszny sposób ;)
I to tyle. Smacznego ewentualnym następcom :zdrufko:
A ponadto: szukałem, ale nie znalazłem - jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku?
".... jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku? " Nie ma.
Poza tym żeby wymienić żarówkę w tripie nie trzeba rozkręcać tripa.
Wystarczy wyjąć gumową oprawkę z tyłu tripa.
... i przyklej te kondensatory do płytki bo przy drganiach mogą się poułamywać wyprowadzenia. Punkty lutownicze dobrze jest zalakierować.
".... jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku? " Nie ma.
Poza tym żeby wymienić żarówkę w tripie nie trzeba rozkręcać tripa.
Wystarczy wyjąć gumową oprawkę z tyłu tripa.
... i przyklej te kondensatory do płytki bo przy drganiach mogą się poułamywać wyprowadzenia. Punkty lutownicze dobrze jest zalakierować.
Dzięki! :D
Co do żarówki - temat podjąłem po rozkręceniu calości, nie myślałem o tym wcześniej, nie sprawdziłem - dobrze wiedzieć na przyszłość :D
Co do montowania kondziołków - poprawię! Myślałem o tym i w zamieszaniu dnia powszedniego - zapomnialem... :(
Lucky Luke
10.07.2018, 13:13
Siemka, potrzebuję nr tel do R2D2.
Chcę mu wysłać trip i obrotek do naprawy.
mam , dzięki
maciej33
10.07.2018, 15:59
Zarowke wymien w obrotomierzu ,jedna ci nie swieci
Gori Moto
02.08.2023, 21:17
Panowie wymieniłem kondesatory jak kolega.... Niestety oprócz podświetlenia wyświetlacz nic nie pokazuje ( lutował kolega który jest elektronikiem, więc raczej jest dobrze zrobione)
Pomóżcie gdzie mam szukać dalej??
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.