PDA

View Full Version : Reanimacja tripmastera – pytania


lama23
22.06.2015, 08:40
Czołem,

zabrałem się za reanimację tripa, dwa pytania mam:

1. Czy ktoś już wypatentował czym zastąpić oryginalny o-ring uszczelniający obudowę?
2. Kondensator C5 (ten malutki przy dwóch największych): net mówi, że to 10uF 16V, ja mam u siebie 22uF 6,3V. Wygląda na oryginał.
Przyjmując że 6,3V to dolna wartość, a fabryka montowała to, co miała – 16V nie dziwi, to różnica w pojemności już mnie zastanowiła.
O co może chodzić? Różne wersje tripmasterów? Czy po prostu różnice parametrów w tym przypadku nie mają znaczenia?

Zdrowia!
La.

xtr
22.06.2015, 09:27
6v to napewno za mało 16v jak najbardziej ok co do pojemnosci to sie nie wypowiem ale moze wymień kondensator na ten odpowiedzni. Ja w swoim Tripie uszczelki nie mam mozesz użyć sylikonu

piotr_3miasto
22.06.2015, 09:35
Oring dopasujesz w każdym sklepie, który posiada odpowiednią ich ofertę.
Ja dokupiłem w rolniczym. :)
Weź tylko stary na wzór, celem dobrania odpowiednich rozmiarów.

lama23
22.06.2015, 09:48
No tak, ale ten 6,3V został tam wlutowany przez fabrykę i lata całe to działało ;)
Najwyraźniej w tym miejscu 6,3V wystarcza, 16V jest "z górką" i nie ma problemu w tę stronę. Być może w różnych seriach montowali różne podzespoły, ale może też istniały różne wersje tripów.
Tego właśnie nie wiem i nie wiem, czy mogę sobie pozwolić na zmianę (wiem, najlepiej wlutować to, co było, ale 22uF 6,3V występują głównie w postaci SMD, a łatwiej mi przylutować zwykły ;) )

lama23
22.06.2015, 09:54
Oring dopasujesz w każdym sklepie, który posiada odpowiednią ich ofertę.
Ja dokupiłem w rolniczym. :)
Weź tylko stary na wzór, celem dobrania odpowiednich rozmiarów.

Dzięki, tu trochę leniwiec ze mnie wylazł – chciałem uniknąć latania po mieście i szukania, licząc na szybką odpowiedź w stylu "aaa, tam siada o-ring od... , do nabycia na rogu .... ;)
Ktoś zna jakąś oringownie w Wawie? ;)

Miedziany
22.06.2015, 10:45
jak już grzebiesz w tripie polecam zalutować opornik w zworkę wg instrukcji Puff'a i będziesz miał cyfrowy wyświetlacz prędkości

kateemy będą pluć z zazdrości oliwą przez uszczelkę pod głowicą ;)

lama23
22.06.2015, 12:01
jak już grzebiesz w tripie polecam zalutować opornik w zworkę wg instrukcji Puff'a i będziesz miał cyfrowy wyświetlacz prędkości

kateemy będą pluć z zazdrości oliwą przez uszczelkę pod głowicą ;)

:D:D
Dzięki, znam temat, ale boję się, że nie ogarnę już rzeczywistości, zwłaszcza jeśli wskazania mi się zaczną rozjeżdżać między tripem i budzikiem ;)
Wystarczy że mi giepees już w głowie mąci, za dużo bodźców :dizzy: ;)
Z dodatków mam w planie podmiankę żaroweczki na diodę, żeby nie musieć tego drugi raz rozkręcać :cool:

lortprodisz
22.06.2015, 18:03
jezeli kondensator masz na 6.3Volta to znaczy ze jest na szynie zasilajacej 5V , jak dasz na napiecie pracy 16V to nic sie nie stanie = nie praktykuj sytuacji odwrotnej :)

lama23
22.06.2015, 21:58
jezeli kondensator masz na 6.3Volta to znaczy ze jest na szynie zasilajacej 5V , jak dasz na napiecie pracy 16V to nic sie nie stanie = nie praktykuj sytuacji odwrotnej :)

Tak, no właśnie o tym pisałem - to nie budzi mojego niepokoju.
Niepokoi mnie różnica pojemności 10uF<–>22uF. :confused:

lortprodisz
25.06.2015, 19:59
w torze filtracji napiecia jak dasz minimalnie wiecej bedzie okij :)

lama23
27.06.2015, 15:37
w torze filtracji napiecia jak dasz minimalnie wiecej bedzie okij :)

Dzięki za info, jako amatorowi trudno mi ocenić, czym jest "minimalnie więcej" ;) Dla mnie to 100% różnicy ;)

lama23
27.06.2015, 17:06
Oki, for the records:
Trip nie wyświetlał danych, działało podświetlenie.
Zasięgnąłem wiedzy na FAT. :D

Sprawdziłem bezpieczniki, wyglądały na niezniszczone (później doczytałem, że potrafią "wyglądać", ale sprawnymi nie być).

Zabrałem się za samego tripa, osiągalnego po szybkim odkręceniu szyby.
Styki we wtyczce -€“€“ zielone. Być może już tu czaiła się przyczyna. Wyczyściłem.
Jako że i tak już zabrałem się za rozbiórkę -€“€“€“ poszedłem dalej.

Rozebranie tripa jest proste: sześć śrubek na zewnątrz (czarnych), pięć w środku (złotych). Innych nie ma :D
Przy okazji stwierdziłem, że o-ring swoje lepsze czasy ma już za sobą. Zamiennik nabyty w Wawie, na rogu Terespolskiej i Grochowskiej, za 3 PLN.
Nowy o-ring warto przesmarować (minimalną!) ilością wazeliny technicznej, bądź... smaru do zacisków ;)

Kondensatory. Dwudziestoletnie kondensatory elektrolityczne umierają. U mnie trzy już wylały. Na zdjęciu prawie tego nie widać, ale dookoła C4, C8 i C9 widać było matowe plamy. [fot. 1]
Zamienniki: postanowiłem darować sobie szukanie kondensatorów SMD, wybrałem THT, czyli dwa druciki wystające z jednej strony ;)
Łatwiej trafić wymagane wartości, łatwiej amatorowi lutować. ;)
Warto wybierać te o wydłużonym czasie pracy i podwyższonym zakresie temperatur roboczych.
Jeśli jest problem z dobraniem identycznych parametrów - można dać sztuki pracujące na wyższym napięciu, nie można dać tych, które mają niższe. W kwestii pojemności -€“ nie wypowiadam się na jakie odstępstwa można sobie pozwolić. Nie znam się, dobrałem identyczne.
Przy montażu zwracajcie uwagę gdzie ma być plus, gdzie minus! ;)
Nabyłem drogą kupna w przejściu pod GUS-em, za kilkanaście złotych. Myślę, że przepłaciłem, ale szkoda mi było czasu na latanie po mieście.
[fot. 2]
Należy sprytnie rozplanować rozkład, zerkając na górną część tripa -€“€“ trzeba ominąć plastikowe poprzeczki. Ja sprytny nie byłem i musiałem delikatnie podgiąć w trakcie zamykania obudowy.
Samo lutowanie, o ile ktoś ma choćby minimalne na ten temat pojęcie - nie jest trudne, znacznie większym problemem było dla mnie wylutowanie starych kondensatorów. Bardzo delikatnie, żeby nie odkleić padów na płytce! U mnie jeden poległ, ratowałem się lutowaniem do ścieżki.

Przy okazji zmieniłem też żaróweczkę podświetlającą czytnik na LED T5 12V. Lubiłem stare, "analogowe" podświetlenie o ciepłej barwie, ale żarówka wyglądała na kończącą swój żywot i, by nie rozkręcać wszystkiego jeszcze raz - zamontowałem białą LED T5 (nabyta także pod GUS-em, za bodaj złotych osiem, czyli drogo, ale znów miałem "po drodze" ;) ). Efekt na zdjęciu [fot. 3]. Być może poszukam pomarańczowej lub białej o niższej temperaturze barwowej, póki co -€“ świeci "zimno".
A propos montażu diody: nie znalazłem na niej oznaczeń +/-, w mierniku oczywiście akurat zdechła bateria, więc miałem 50% szans na poprawne osadzenie. Przegrałem i rozkręcałem całość, by żaróweczka zaświeciła -€“ to dla tych, którzy nie pamiętają, że diodę można podłączyć tylko w jeden, jedynie słuszny sposób ;)

I to tyle. Smacznego ewentualnym następcom :zdrufko:

lama23
27.06.2015, 17:25
A ponadto: szukałem, ale nie znalazłem - jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku?

R2D2
27.06.2015, 18:10
".... jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku? " Nie ma.

Poza tym żeby wymienić żarówkę w tripie nie trzeba rozkręcać tripa.
Wystarczy wyjąć gumową oprawkę z tyłu tripa.

... i przyklej te kondensatory do płytki bo przy drganiach mogą się poułamywać wyprowadzenia. Punkty lutownicze dobrze jest zalakierować.

lama23
27.06.2015, 18:27
".... jest jakiś patent na przestawienie z 12h na 24h w zegarku? " Nie ma.

Poza tym żeby wymienić żarówkę w tripie nie trzeba rozkręcać tripa.
Wystarczy wyjąć gumową oprawkę z tyłu tripa.

... i przyklej te kondensatory do płytki bo przy drganiach mogą się poułamywać wyprowadzenia. Punkty lutownicze dobrze jest zalakierować.

Dzięki! :D
Co do żarówki - temat podjąłem po rozkręceniu calości, nie myślałem o tym wcześniej, nie sprawdziłem - dobrze wiedzieć na przyszłość :D
Co do montowania kondziołków - poprawię! Myślałem o tym i w zamieszaniu dnia powszedniego - zapomnialem... :(

Lucky Luke
10.07.2018, 13:13
Siemka, potrzebuję nr tel do R2D2.
Chcę mu wysłać trip i obrotek do naprawy.

mam , dzięki

maciej33
10.07.2018, 15:59
Zarowke wymien w obrotomierzu ,jedna ci nie swieci

Gori Moto
02.08.2023, 21:17
Panowie wymieniłem kondesatory jak kolega.... Niestety oprócz podświetlenia wyświetlacz nic nie pokazuje ( lutował kolega który jest elektronikiem, więc raczej jest dobrze zrobione)
Pomóżcie gdzie mam szukać dalej??