PDA

View Full Version : Regulator, akumulator czy alternator?


zimny
25.05.2015, 09:54
Mam taką sytuację, w zeszłym roku zaniedbałem akumulator i odparowało mi większość elektrolitu, w sumie w celach pozostała 1/3. Uzupełniłem to zimą i aku wydawał się odratowany. Faktem jest że po naładowaniu ma 12,5 a następnego dnia jak włącze zapłon 12,1 i spada.

Natomiast - w czasie jazdy przy obrotach powyżej 2-3 tysięcy zawsze miałem stabilne napięcie 14,3V. Teraz obserwuję coś takiego, jadę, stabilnie kręcę 5tys rpm i po 2-3 minutach stopniowo spada 12,9...12,8...12,7...12,6 itd aż do około 12,0V. Gdy wysprzęglę i obroty spadną do biegu jałowego ładowanie wraca na 14V i jak dalej jadę przez kolejne 2-3 minuty jest ok, potem spada i tak w kółko. Dzieje się to od około 300km.

I tu pytanie:
- akumulator taki cyrk powoduje,
- regulator
- alternator (jako najgorsza opcja..)

Zacznę chyba od akumulatora który chyba i tak już jest w agonii...

Coś ktoś wie? Z tego co pamiętam to padający regulator zwykle daje większe napięcie, 15V i więcej..

Pozdr
zimny

rambo
25.05.2015, 10:08
A bez świateł..?

KORNIK
25.05.2015, 11:16
Coś ktoś wie? Z tego co pamiętam to padający regulator zwykle daje większe napięcie, 15V i więcej..

Pozdr
zimny

Padający regulator daje za wysokie napięcie lub za niskie albo wcale, zacznij od akumulatora bo pomiary powinno się robić na sprawnym i naładowanym aku.

ArturS
25.05.2015, 11:25
Regler może mieć różne odchyły. W mojej Teresie było prawie tak, jak u Ciebie. Najlepsze ładowanie było przy ok 2tys.obr, a im wyższe tym gorsze, ale poniżej 12.5V na światłach nie spadało, więc jeździłem, aż w końcu padł. Kupiłem chinkę, taką jak wstawiają do trampków, pochodził z tydzień i padł. Na szczęście oryginału nie wymontowałem (bo nie jest to łatwe), podłączyłem i o dziwo znowu działał. Całkowicie wyzionął ducha dopiero po kilku miesiącach. Wymieniłem na tourmaxa i po problemach. Wymiana akumulatora nic nie zmieniała. Na stator bym nie zwalał.

zimny
25.05.2015, 11:26
A bez świateł to nie wiem, w czasie jazdy nie wyłączałem.

Myślę że nowe aku to będzie podstawa na początek diagnostyki... Ten obecny 2-3 dni po naładowaniu jak właczę zapłon to ma 12,1, jak do tego światła to 11,5...a jak odpalam to spada do 9V.

mishieck
25.05.2015, 11:33
Jak będziesz zakładał regler to załóż używkę z trampka 650. Jest mosfetowy, nie psuje się, na allegro czasem nawet za 50 zł ;)

http://tecnica.transalp.it/fai-da-te/impianto-elettrico/136-regolatore-ta650

Ale zacznij od aku bo wszystkie objawy na niego wskazują.

zimny
25.05.2015, 11:40
OK, rzecz w tym że i tak mam zapasowy sprawny od PD10.

Jakbym kupował to pewnie coś właśnie od 650 bym kombinował :Thumbs_Up: Dobra rada

Pozdr
zimny

marekw
26.05.2015, 06:37
Wymien aku i bedzie ok

piotr_3miasto
26.05.2015, 08:24
Jak będziesz zakładał regler to załóż używkę z trampka 650. Jest mosfetowy, nie psuje się, na allegro czasem nawet za 50 zł ;)




Czyli to jest recepta na jedną z podstawowych bolączek afryk?
Ten mosfetowy nie posiada żadnych wad? Pytam na zapas, bo nie znam dnia, ani godziny, kiedy stanę z problemem "twarzą w twarz". :)

Załapałem z małym opóźnieniem, że to porada dla zimnego. Czyli do trampka, a do afryki ten regler również parametrami przypasuje?

mishieck
26.05.2015, 08:55
Czyli to jest recepta na jedną z podstawowych bolączek afryk?
Załapałem z małym opóźnieniem, że to porada dla zimnego. Czyli do trampka, a do afryki ten regler również parametrami przypasuje?

Pasuje jak najbardziej. A ty myślisz, że ten magiczny 'forumowy' regulator to na czym innym się opiera jak nie na mosfetach?
Mając wybór wolałbym założyć jednak coś, co wyszło do Hondy (szczególnie że jest tanie) :D

RAFWRO
26.05.2015, 11:30
Z moich obserwacji wynika, że gdyby był sprawny regler, a zdechł lub prawie zdechł aku., to miałbyś zdecydowanie za duży prąd ładowania.
R

piotr_3miasto
26.05.2015, 11:33
Hehe… Ten "magiczny",forumowy, to musi chyba na samej magii. ;)
Pamiętam dyskusję, którą prowadził swego czasu R2 z samym konstruktorem, starając się rozwikłać zasadę działania tegoż urządzenia.
Niestety, tajemnica konstrukcji nie została wówczas ujawniona i pozostaje dla niektórych do dziś nieznana… (Stąd moja nieświadomość.)
Najważniejsze, że działa. :Thumbs_Up:
Niemniej jednak pokuszę się w przyszłości na wymianę właśnie na ten trampkowy.

Dzięki za wyjaśnienie.

zimny
26.05.2015, 12:14
Dzięki, już mam nową Yuasę, wieczorem zaleję elektrolitem i jak się uda to pojeżdżę i poobserwuję, może jutro. Jak coś to podmienię regler...mam nadzieję że nic dalej nie będzie się działo.

Dobrze że u mnie jest tylko jedna furia afrykańska, brak pompy i bezawaryjny moduł cieszy :D

Miras Sc
26.05.2015, 13:35
Skrobnij kilka słów jak testy wypadły i co było przyczyną.

Mój akumulator AGMowy po zimie też zdechł. W ciepłym garażu został w motocyklu i Lark go chyba musiał rozładować. Naładowałem nie bez problemów, niby go uratowałem (tak mi się wydawało). Objechałem zlot ADV i Kłodzko ale po dwóch tygodniach postoju już nie zakręcił. :( Widać już nie trzyma pojemności.
Ciężko uratować (chodzi o pojemność) rozładowany do zera i zasiarczony akumulator. A nie mam CTEKa to nie wiem czy to wogóle możliwe.
Skończyło się na zakupie nowej Varty.

zimny
26.05.2015, 13:48
Ja miałem Yuasę z 2013r. Zeszłej zimy ze zgrozą zauważyłem że w 3 celach jest po 3cm elektrolitu a nawet mniej. Sprawdziłem po tym jak po 5 dni postoju nie chciał zakręcić.

Zalałem wodą, ładowałem, wydawało się że jest ok ale generalnie jakby stracił pojemność, szybko się sam rozładowywał itp.

No cóż, jak człek nie myśli i nie skontroluje to trza płacić. Teraz też kupiłem klasyczną Yuasę i mam postanowienie że co 2-3 tys km zajrzę :)

Dam znać co dalej, czy aku czy też regler do zmiany.,.

marekw
26.05.2015, 23:38
A akumulatory nie sa bezobslugowe,ja do swojego nie zagladalem od 3 lat i jakos dziala.

zimny
31.05.2015, 21:04
A akumulatory nie sa bezobslugowe,ja do swojego nie zagladalem od 3 lat i jakos dziala.

Są różne. Ale normalne Yuasy są obsługowe. Ale to chyba jedyne które potrafią działać z 1/3 elektrolitu w środku :)

Ale do rzeczy:

Nowa Yuasa nie pomogła. Tzn. kręci jak wściekła, ma zdecydowanie większą moc, mniejsze spadki napięcia przy odpalaniu itp.

Natomiast problem odcinania ładowania nie zniknął.

Podmieniłem zatem regler - miałem używkę z PD10, i jest OK, problem ustąpił. Natomiast niepokoi mnie ładowanie - przy stabilnej jeździe ok 5 tys obr wynowi 14,4V, jak mam 3 tys rpm to 14,5-14,6V. Myślę że to za dużo - ostatni regler zanim padł zawsze dawał stabilne 14,3V przy 5k rpm a i tak akumulator się wygotował...

Bez świateł to było 14,8V a momentami nawet 15,0V, za dużo..

A jakie wartości są u Was? Szukać kolejnego regulatora?

Zasadniczo już postanowiłem kupić regler z 650-tki.

marekw
31.05.2015, 21:17
Mam nowy regler i mam wlasnie takie wartosci,nic sie nie przepala i wszystko dziala,przy pelnym obciazeniu typu 2 swiatla mijania manety gps nawet halogeny 2 razy 10w,pokazuje 13,5 w

zimny
31.05.2015, 21:31
Dzięki za szybkie info - to dobrze, może takie wartości są OK..?

Zawsze myślałem że optimum to ładowanie 13,8-14.0V

Tomas_XRV
01.06.2015, 00:01
Afripedia podaje 14-15V
Bez obciążenia mam 14,2V
Po podłączeniu navi na długich 13,8V

zimny
09.06.2015, 10:34
Przejechałem na nowym aku i zmienionym reglerze 1200km. Wszystko jest OK tylko to ładowanie 14,4-14,5V jakieś spore.

Podsumowanie:
- bezpośrednia przyczyna awarii - regulator.
- pośrednia, żródłowa przyczyna - reanimowany akumulator który jednak już niedomagał pojemnością.

Teraz zamierzam sobie zorganizować regler z 650-tki i podpiąć, poobserwuję jakie ładowanie (bo jest nowszy i w lepszej technologii ponoć), a ten obecny będzie w trasy na zapas.

Dzięki wszystkim, problem rozwiązany :Thumbs_Up: jak zmienię regler na taki z 650 dam znać jak ładowanie.

Pozdrawiam
zimny

Złom
09.06.2015, 10:50
Według mnie poziom ładowania nie określa się w V ale w A, wielkość przepływu prądu determinuje prędkość ładowania i jego sprawność. Regler jest do utrzymania stałej wartości napięcia przy różnych prędkościach obrotowych.
U mnie w PD10 w okolicach obrotów 5k jest nawet 4A ładowania.

Miras Sc
09.06.2015, 15:55
Ale zwróć uwagę, że w momencie kiedy akumulator jest naładowany na full to jego prąd ładowania spada praktycznie do zera, a regulator oprócz zasilania odbiorników przejmuje również zadanie regulatora prądu. Tzn. tradycyjne zwierają nadmiar prądu do masy (wtedy czym mniejsze obciążenie regulatora tym bardziej się grzeje), lub jeżeli elektroniczny to nagrzewa się wraz ze wzrostem obciążenia (stąd zjawisko zwiększenia napięcia ładowania przy wysokich obrotach - to chyba jedyny "minus"). Oczywiście max. moc określa wydolność prądnicy, czyli w Afryce to chyba 350W.

Przynajmniej ja tak to rozumiem.:)

PS. U mnie po wymianie aku na nową vartę, na elektronicznym reulatorze napięcie ładowania to stabilne 13,6V. Na starym aku napięcie pływało jak chciało

qbaRD07
10.06.2015, 20:34
U mnie na światłach 13,6 a bez 14,2
Hough

Polski
25.06.2018, 15:35
Kurcze panowie mam problem, rok temu jak zmienilem regulator(juz nie mialem ladowania) i po wymianie, mialem stale 15.2V(teraz jak czytam okazuje sie ze mam za wysokie) ale w czym problem jezdzilem tak od poprzedniego sezonu nic mi sie nie po palilo i wszystko wydalo soe byc okey, do teraz jade mam caly czas 15.2-15.4V przy obortach 3-5tys. I przy wlaczeniu kierunkowskazu ppdchodzi mi do 15.6-15.8, a znowu jak wlacze dlugolie to spada na chwile do14.5 i wraca zaraz na 15.2 V pomiary pradnicy pokazaly mi tak przewody 1-2 okolo 70v, 1-3 tez okolo 70v natomiast 2-3 mam jhz tak 50-60v,(moze wina alternatora)i tak przejzalem wszystkie kostki i wydaja sie byc w dobrym stanie, przewody od reglera zlutowane, i dalej nie wiem co mam zrpbic z tym?

Wysłane z mojego Lenovo K10a40 przy użyciu Tapatalka

dawid8210
26.06.2018, 15:45
Kolejne moto ze zmęczoną wiązką od świateł?
Poczytaj ten temat do końca, może coś pomoże http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=26349&page=8

redneck
08.04.2019, 08:32
Panowie u mnie też cyferki na voltomierzu szaleją.
Krótkie wprowadzenie:
--voltomierz podpięty do aku;
--złączki czyste po corocznym przeglądzie i konserwacji.

W tym roku dołożyłem grzane manetki i halogeny.
Przez 2 lata jazdy z voltomierzem miałem zawsze 13,8-13,9 na światłach mijania i było git.
W tym roku, w czasie krótkiej trasy spadło do 12,4, po kilkunastu kilometrach wracało do 13,9.

Wiem że z przytoczonych wcześniej historii należy zacząć od podmiany regla.
Macie panowie jakieś pomysły?
Jak regler, to jaki?

--orginał używany;
--od Pana sławka;
--tourmax;
--od innego Japan Moto (Trampek..);

Może ma ktoś na zbyciu? Uszkodzony by mnie interesował jako dawca okrągłej wtyczki.

luźno kieta
08.04.2019, 10:21
W tym roku, w czasie krótkiej trasy spadło do 12,4, po kilkunastu kilometrach wracało do 13,9.
Sprawdził bym stan (sprawność) akumulatora.

Melon
08.04.2019, 19:58
[QUOTE=redneck;631967]Panowie u mnie też cyferki na voltomierzu szaleją.
Krótkie wprowadzenie:
--voltomierz podpięty do aku;
--złączki czyste po corocznym przeglądzie i konserwacji.

W tym roku dołożyłem grzane manetki i halogeny.
Przez 2 lata jazdy z voltomierzem miałem zawsze 13,8-13,9 na światłach mijania i było git.
W tym roku, w czasie krótkiej trasy spadło do 12,4, po kilkunastu kilometrach wracało do 13,9


Co było w tym czasie włączone?

redneck
08.04.2019, 23:37
Skoki napięcia pojawiają się przy włączonych tylko światłach mijania.
Gdy wszystko gra, włączenie manetek nie robi wrażenia na ładowaniu, napięcie spada niewiele.

dawid8210
09.04.2019, 10:42
Podepnij pod światła mijania osobny przewód. Prosto z aku. Koniecznie nie zmęczony. Miedziany, o słusznym przekroju. Ścieżkę fabryczną przerwij, wyjmując bezpiecznik. I obserwuj woltomierz :)

Palnik
24.04.2019, 11:07
Czy spotkał się ktoś z was z takim zachowaniem NAT z DCT : jadę po drogach asfaltowych i po ok. 40 min załącza się kontrolka ABS . Motocyklem zaczyna szarpać , napięcie rośnie do 15,3 V a nawet do 18,1 V po kilku sekundach wszystko wraca do normy. I za chwilę znowu to samo . Jakoś dokulałem się do domu. Wyłączyłem silnik motocykla , próbuje odpalić ponownie i brak jakiejkolwiek reakcji . Tak jakby padło całkowicie zasilanie. Po chwili postoju znowu próbuję odpalić i jest OK. Zmierzyłem aku na postoju = 12.3 V podczas pracy silnika 13,9 V . No ideał ! Taka sytuacja zdarzyła mi się ostatnio 2 razy. Nie wiem co jest ?? Czyżby od ABS jakieś czujniki czy moduł tak fiksował jak się wszystko nagrzeje ?? Motocykl prawie nowy ok 17k km przejechane. To jest prawie nic ...

Melon
24.04.2019, 20:48
Czy spotkał się ktoś z was z takim zachowaniem NAT z DCT : jadę po drogach asfaltowych i po ok. 40 min załącza się kontrolka ABS . Motocyklem zaczyna szarpać , napięcie rośnie do 15,3 V a nawet do 18,1 V po kilku sekundach wszystko wraca do normy. I za chwilę znowu to samo . Jakoś dokulałem się do domu. Wyłączyłem silnik motocykla , próbuje odpalić ponownie i brak jakiejkolwiek reakcji . Tak jakby padło całkowicie zasilanie. Po chwili postoju znowu próbuję odpalić i jest OK. Zmierzyłem aku na postoju = 12.3 V podczas pracy silnika 13,9 V . No ideał ! Taka sytuacja zdarzyła mi się ostatnio 2 razy. Nie wiem co jest ?? Czyżby od ABS jakieś czujniki czy moduł tak fiksował jak się wszystko nagrzeje ?? Motocykl prawie nowy ok 17k km przejechane. To jest prawie nic ...
Abs pracuje dopiero jak koło zaczyna blokować.Wg,mnie gdzieś nie ma dobrego styku,może na masie?

Palnik
24.04.2019, 20:56
sprawdzałem połączenia raczej jest w porządku. Dziwi mnie fakt , że to się zaczyna dziać jak motocykl trochę pojeździ . No i ten kompletny brak zasilania zaraz po podjechaniu do domu ? myślałem też o regulatorze napięcia ale na zimnym motocyklu wszystko ładnie pracuje . No sam nie wiem...co to może być??

Melon
24.04.2019, 21:36
Taki objaw miałem jak padł akumulator,na zimnym kręcił a gorący silnik po jeżdzie już nie kręcił.Ale Ty masz świeży motór?

zbys
25.04.2019, 06:31
Wygląda mi to na regulatot, identycznie miałem w vfr, jak ma ładowanie 18v to akumulator się gotuje i nie odpali od razu, dopiero po 15-30 min.

klanol
25.04.2019, 11:44
Może klemy się poluzowaly? Jak nie styka to napięcie rośnie bez obciążenia

Palnik
25.04.2019, 15:15
Klemy dokręciłem. Raczej były OK. Dzwoniłem do serwisu ale też nie mają kompletnie pojęcia co się może dziać.
Ja spróbuję dzisiaj - jak mi czas pozwoli - wyjechać i sprawdzić czy dzieje się to jeszcze czy nie .

redneck
01.05.2019, 21:38
Panowie poszedłem po łatwiźnie i wymieniłem regulator na nowy od Pana Sławka.
Zrobiłem 700 km i wszystko gra (prawie), bajka.
Ładowanie na światłach od 2500 - 6500 obr. 13,9-14V.
Załączenie dodatkowych odbiorników nie robi na ładowaniu żadnego wrażenia, halogeny + manetki 100%- spadek do 13,8 przy ok 4500-5000 obr.
Dodatkowo regulator "lekko" się nagrzewa .
Ogólnie super ale...
Dziś na trasie, lekko przepędziłem Afrę i zonk. Po przekroczeniu ok. 7500 obr. ładowanie wzrasta do 16,5 V.
Wiem że pisane było że te regulatory do wysokoobrotowych silników słabo i że raczej normalnie takie obroty są mało używane,ale jednak lekka niepewność zostaje.

DanielRD07a
01.05.2019, 21:52
Mam to samo na tym regulatorze. Po przesłaniu swoich spostrzeżeń do producenta niestety nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.

Palnik
02.05.2019, 09:17
U mnie po dokręceniu wszystkich połączeń jak na razie jest w porządku. Napięcie stabilne też 13.9 - 14.2 Ale robiłem krótkie przejazdy po godzince.
Te 16 ..V mogą uszkodzić akumulator...

redneck
02.05.2019, 12:23
Akumulator to najmniejszy problem ale cała "elektronika" (moduł, trip itp) może pójść z dymem.
Ja nie planuje kręcić tak wysoko silnika więc będę jeździł i obserwował voltowierz.
Normalnie kręcę na trasie max 5500obr więc ok.

dawid8210
02.05.2019, 20:55
Regler od cbr954, albo 1100xx i po kłopocie. Mam i chwale :)

lukka_fogie
23.07.2019, 13:36
Czesc,
Musze wymienic regler, sa dwa dostepne zamienniki DZE i TourMax,
czy macie jakies opinie który jest lepszy?
Dzieki

KORNIK
23.07.2019, 16:45
Żaden, jak chcesz mieć pewny to kup od rafwro.

lukka_fogie
23.07.2019, 17:56
Dzięki za odpowiedź.
Pytanie jak go znaleźć..
ostatnie wpisy w sieci na ten temat są z 2010..2014.
Może możesz pomóc?

rakiet
23.07.2019, 21:44
Elektronika Motocyklowa - Sławek Dudek 692 612 373
www.motowarsztat.com.pl

Śwagier
18.09.2019, 23:19
pytanie brzmi...
jak podłączyć regulator trampka 650 do 600 tki?
kostka na 5 pinów , a w 600 jedna na 3 ze statora a druga na 4 wyjściowa.

ktoś doradzi?

next22
19.09.2019, 05:11
Co tu radzić :)
Tak naprawdę 600 ma też 5pinów tylko wyjście "+ - " jest zdublowane aby odciążyć konektorki ,
Łączysz oba "+" w jeden to samo z masą i podpinasz według schematu :
https://pl.aliexpress.com/item/32806166852.html
Oczywiście nie polecam regulatora z linka :)

Śwagier
19.09.2019, 10:59
czyli według schematu 1 i 3 to wyjście z regulatora
(+ -) , pozostałe trzy piny to żółte ze statora których kolejność podłączenia jest obojętna?