PDA

View Full Version : k³opot z amortyzatorem.


gerard36856
09.03.2015, 17:06
wczoraj mia³em przygodê. jazda 50km/h asfaltem.
ostro przyhamowalem, mo¿e nawet troche awaryjnie. motocykl mi sie zako³ysa³, straci³em panowanie i polecia³em.

podnosze motocykl, oceniam straty w³asne i w sprzêcie. nie jest ¼le. gmole siê obroni³y, jedno biodro mam okr±g³e jak u ³adnej dziewuszki, i pare dziur w kurcie i spodniach.
Wsiadam w emocjach i chce uruchomiæ pojazd, a motocykl podejrzanie niski siê zrobi³. Z trudem stoi - leci z bocznej podstawki/nó¿ki. Trochê kolebie siê na boki. Patrze, za mn± na asfalcie, le¿± 2 pó³-podk³adki od amortyzatora.
tutaj jest rysunek techniczny mocowania dolnego amortyzatora.

http://images67.fotosik.pl/688/14d769c4f7a86228med.png (http://www.fotosik.pl)

czê¶c nr 1, obie po³ówki wypad³y. to by³a przyczyna mojego 'siê zako³ysania'.
dolne mocowanie amortyzatora, to przez co przewleka siê sworzeñ, 'wsune³o sie' w czê¶æ nr 2. skutkiem tego, motocykl 'klapn±³' ni¿ej; ten "kielich" przylegaj±cy do sprê¿yny (czê¶æ nr 2) przykry³ mocowanie amortyzatora.
tak siê to prezentuje
http://images70.fotosik.pl/686/ccb7b872e81865dcmed.jpg (http://www.fotosik.pl)
http://images68.fotosik.pl/687/ec66f112163007b1med.jpg (http://www.fotosik.pl)

znalaz³em na afripedii tak± fotografiê, i my¶la³em ze mam pêkniêty na pó³ pier¶cieñ. przynajmniej dla mnie tutaj wygl±da jak pier¶cieñ/podk³adka
http://faq.africatwin.com.pl/index.php/Plik:ROZBIERANIE_DOLU_AMORA.JPG


ale po³ówki by³y podejrzanie równe, bez ¶ladów prze³omu.
myslalem, ze poprostu mi to pêk³o, pierscien/podk³adka. ale patrze na rysuneczku, to 2 po³ówki.


1. co trzyma te 2 podk³adki na swoim miejscu? czy one s± poprostu wepchniête w rowek elementu nr 2, a dociska je ca³y czas sprê¿yna?

2. dlaczego to mog³o siê rozsypaæ? zu¿ycie której¶ czê¶ci? jeszcze tego nie podemontowa³em. wtedy dopiero, pewnie bedzie da³o sie cos powiedzieæ.
ale moze kto¶ z Was juz przerabia³ podobna historyjkê.


nie dawno, jakies moze 250km temu, motocykl by³ trochê obni¿ony przez przesuniêcie górnego pier¶cienia amortyzatora, tego z wielowypustem, koron± czy jak siê to fachowo nazywa (czê¶ci nr 4 i 5). Pier¶cienie powêdrowa³y w górê amortyzatora. Sprê¿yna jest mniej ¶ci¶nieta, zawieszenie w koñcu zaczê³o pracowaæ pod moimi kilogramami, i kanapa trochê sie obni¿y³a.

Taka operacja ma wp³yw na napiêcie sprê¿yny. Jest bardziej odprê¿ona. je¶li tylko napiêta sprê¿yna trzyma³a czê¶ci nr1 w czê¶ci nr2, to mo¿e ta regulacja amortyzatora przynios³a taki przykry efekt? Zmniejszy³a siê si³a trzymaj±ca wszystko w kupie, i przy ostrym doci±¿eniu przedniego ko³a a odci±¿eniu tylnego, podk³adki wyskoczy³y?

Je¶li kto¶ z Was przerabia³ podobny klopot, bede wdziêczny za ka¿da podpowiedz lub hipotezê
jakub

bicio
09.03.2015, 17:19
No wygl±da na to, ¿e za bardzo zmniejszy³e¶ SAG i sprê¿yna po prostu lata³a lu¼no. Wyci±gnij amor, z³ó¿ to do kupy z powrotem i ustaw tak sprê¿ynê ¿eby nie mia³a luzów i by³a lekko ¶ci¶niêta.

magicl
09.03.2015, 18:08
@gerard rozsypala sie, pekla podkladka dokladnie w pol. Wymien na taka w calosci. ''Trzyma" ona sprezyne na dole. Dla przykladu fotka. Co prawda jest to amor od NTV ale budowa i zasada ta sama.

gerard36856
09.03.2015, 18:17
bicio
mog³bys proszê rozwin±æ skrót SAG?
''lekko ¶ci¶niêta'' by³a. mo¿liwe, ¿e za lekko. tego niestety nie potrafiê oceniæ. z 10-15mm od górnej granicy gwintu by³ pier¶cieñ 'koronowy'. nie by³ odkrêcony do koñca.
troche dziwnie, ¿e regulacja pozwala na tak mocne poluzowanie - zeby kurcze wypad³o a¿. gdyby by³a podk³adka a nie 2 pó³podkladki, to ca³o¶æ nie moglaby wypa¶æ. to jest jakas koncepcja.

jakie jest ''s³owo klucz'' dla tego elementu? chcia³bym wymieniæ te 2 pó³podk³adki, na 1 podk³adkê. nawet gdyby byla za luzno - nie wypad³aby, i amortyzator by tak nie wpad³.. uwa¿acie ze to zasadne?

magicl,
no w³a¶nie, nie wiem czy siê rozsypa³a. z Twojego zdjêcia - wygl±da ¿e to jednolity pier¶cieñ.
z rysunku który za³±czy³em, to ewidentnie 2 podk³adki.
moze to sie zmienia³o w trakcie produkcji?? rocznik 1993, taka 'zielono-dresowa'. o taka http://www.bike-urious.com/wp-content/uploads/Honda-Africa-Twin-Front.jpg

magicl
09.03.2015, 19:00
Mialem w rekach kilka amorow od afryk i innych, i wszystkie mialy podkladki jednoczesciowe. Byc moze we wczesniejszej wersji byla ona dzielona. Bedac na twoim miejscu zalozylbym jednoczesciowa co uchroni cie w przyszlosci od podobnej sytuacji i zapewni spokojna glowe:spac:

gerard36856
09.03.2015, 19:09
pewnie tak zrobiê. i mocniej ¶cisne sprê¿yne. za du¿e dali pole do regulacji, chyba :mad:
''na oko'' wygl±da³o dobrze. wszystko by³o ciasno, sprê¿yna napiêta.

móg³bym poprosiæ o pomoc w wyszukaniu stosownej czê¶ci? szukam sobie pod has³em ''podk³adka amortyzatora'' ale idzie mi nie szczególnie. mam kilometr do salonu HONDA, jutro siê do nich pofatyguje. moze bedzie to w sprzedazy. chociaz boje sie, ze nie.

dorabiania wolê unikn±æ. eksperymenty na zawieszeniu nie s± dobre, przynajmniej na w³asnym motocyklu w warunkach drogowych :vis:

sprawy typu twardo¶æ/udarno¶æ/odpornosc na zmeczenie. materia³ (ew obróbka cieplna?) tej podk³adki.. ten element znosi dziesi±tki tysiecy ciosów na dziurach i wybojach. chcialbym kupiæ fabryczny :)
pomo¿ecie? chocia¿ s³owo klucz.

magicl
09.03.2015, 19:14
Dalbym tobie moja ale koszty wysylki z IRE sa wysokie.

bicio
09.03.2015, 19:15
S± dwie po³ówki w tym roczniku, mam ten sam. Nigdy nic siê tam nie dzia³o, ale napiêcie wstêpne czyli inaczej SAG mia³em ustawione tak gdzie¶ w po³owie regulacji.
Sorki za trywialne pytanie, ale masz w ogóle olej jeszcze w tym amorze? Dzia³a regulacja dobicia?

gerard36856
09.03.2015, 19:20
¶wietna okazja ¿eby sprawdziæ... :vis:
wycieków nie widzia³em ¿adnych. ale to nie znaczy, ¿e jest olej.

hm.
niestety ta czesc za bardzo nie figuruje nawet w tym katalogu
http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_selection_pfk.php?block_01= 13MY1P41&block_02=F__2300&block_03=7329

jutro/pojutrze pojde do salonu. i ich przepytam. ale nie mam duzych nadziei.

gerard36856
13.03.2015, 14:24
z jakiego materia³u powinien byæ dorobiony taki pier¶cieñ/podk³adka?
takie elementy s± w jaki¶ sposób ulepszane cieplnie?

lezan81
13.03.2015, 20:59
Ca³a podk³adka jest dostêpna w Hondzie. Koszy ok 50 pln
Nr czê¶ci to 52424KB7003

gerard36856
13.03.2015, 23:44
to wspania³a wiadomosc!
podpowiesz mi, jak± metoda szukaæ? w Internecie odszukalem tylko stronê
http://czescihonda.motorista.pl/
ale tutaj amortyzator figuruje jako 1 element. myslalem ze Hodna poprostu kupowa³a go od fimry Showa i montowa³a.

tutaj to samo.
http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_block_selection_M30.php?mod _01=7329

jest jakis internetowy katalog? bede wdzieczny :) i jutro ide do salonu!

Tomas_XRV
13.03.2015, 23:54
http://czescihonda.motorista.pl/produkty/52424KB7003

gerard36856
14.03.2015, 01:01
szlag, szukalem na tej stronie.
jedyne czego siê doszukalem, to to. schemat pod tytulem 'tylnie zawieszenie'.
http://czescihonda.motorista.pl/szukaj/model,1,1993,XRV750P,6281,


zamówie - i bedzie po sprawie :) serdecznie dziekuje!

na przyszlosc, podpowiecie mi jak± metod± szukacie? jak wpisalem podany przez Was numer czesci, to faktycznie na stronie motorista wyszukuje j±. ale sk±d znaæ nr czesci?

gerard36856
20.03.2015, 19:34
Czy nakrêtki koronowe powinny byæ zabezpieczone klejem do gwintów? jesli tak, to którym? tym ¶rednim, do po³±czeñ roz³±cznych? czy przeciwnie, porzadnie skontrowana nie powinna siê ruszaæ?

wydaje mi sie, ze nakrêtki troche sie poluzowaly podczas jazdy, luzuj±c sprê¿ynê jeszcze bardziej ni¿ ustawi³em sobie :( dlatego rozwa¿am ich sklejenie Lock titem czy podobnym produktem.

sluza
20.03.2015, 20:57
nie klei siê ich tylko kontruje

gerard36856
20.03.2015, 21:17
byly kontrowane metod±: 2 osoby, klucz hakowy i przecinak z m³otkiem. jak widaæ, nie wystarczy³o. ta operacja byla przeprowadzana na motocyklu i dostêp by³ taki sobie, moze mialo wplyw. teraz zrobiê w imadle. ale kleju chyba i tak dam po kropelce. zaszkodzic, nie zaszkodzi.

strobus1
21.03.2015, 20:00
Loctite to z³y pomys³. Potem jak bêdziesz chcia³ to odkrêciæ w celu regulacji to dopiero bêdziesz kl±³. Przecinak to te¿ s³aby pomys³. Lepiej u¿yj prêta z materia³u typu aluminium, mosi±dz. Prêt pokancerujesz a nakrêtka przetrwa to bezbole¶nie i bêdzie odpowiednio dokrêcona. Jak narzekasz na trudny dostêp do regulacji, masz amor na wierzchu to dokup sobie regulacjê hydrauliczn± np z Hondy NTV i zamontuj. Problem z g³owy, lans i wygoda. Ja za ca³y amor od NTV da³em trzy lata temu 50z³. Amor szrot, ale regulacja hydrauliczna jedynie brudna by³a. Tokarz za patent mocuj±cy zainkasowa³ 80z³. Wg mnie warto. Opis takiej przeróbki znajdziesz na forum.
zdrófka

SZEROKI10
19.04.2015, 14:47
Panowie a mo¿e kto¶ mi napisze jak reguluje siê dobicie? ¶rubka na p³aski ¶rubokrêt krêci siê bez problemu natomiast ten element, który wydaje mi siê s³u¿y w³a¶nie do regulacji, ani drgnie. W obecnej chwili jest ustawiony w po³owie miêdzy soft a hard. Wa¿ê jakie¶ 80 KG i jak polata³em przez weekend po lasach, korzeniach itp amortyzator strasznie mocno odbija a¿ t³ucze. Poluzowa³em nawet napiêcie wstêpne sprê¿yny my¶l±c ¿e jest zbyt mocno ¶ci¶niêta na moj± wagê ale to nie pomog³o. gdzie szukaæ rozwi±zania? Jak sprawdziæ amortyzator? Pozdro.

Misza
19.04.2015, 14:59
Teoretycznie to reguluje siê w³a¶nie t± ¶rubk± na p³aski ¶rubokrêt... masz 3 po³o¿enia tylko. Regulacja nie jest p³ynna. tak jak ustawisz soft-medium-hard, tak bêdzie dzia³aæ. O ile w ogóle to dzia³a jeszcze.

bicio
19.04.2015, 15:14
Sprawdziæ mo¿esz tak, ¿e wyci±gasz amor, ¶ci±gasz sprê¿ynê i bez niej ¶ciskasz amor przy ró¿nych po³o¿eniach regulacji. Jak dzia³a to na soft t³ok bêdzie wchodzi³ ³atwiej i szybciej ni¿ na hard. Obstawiam, ¿e nie masz ju¿ tam gazu i regulacja nie bêdzie dzia³aæ.

gerard36856
19.04.2015, 16:27
u mnie dzia³a. i to fajnie, bo pod moja wag± motocykl w koñcu reaguje, nie jest taki betonowy. no i jak go doci±¿e 77-79kg to akurat tyle sie obniza ile bym chcial.
podk³adka na swoim miejscu, sklejona migomatem. ale ju¿ mam oryginaln±, wiêc podmieniê na jednolit± i po sprawie :)

dziêki wszystkim za podpowiedzi i chêc niesienia pomocy :)

SZEROKI10
19.04.2015, 19:06
ok u mnie ta ¶rubka na p³aski ¶rubokrêt jest tak jakby na max wkrêcona. zawieszenie pracuje bardzo agresywnie. A czy ten element za p³aski klucz jest ruchomy, do czego on s³u¿y?

rambo
19.04.2015, 19:52
Jak wkrêcasz, to ograniczasz przep³yw oleju, amor twardy, zawias pracuje wolniej, jak wykrêcasz, to analogicznie na odwrót, o ile to dzia³a jeszcze

SZEROKI10
19.04.2015, 20:20
ok w takim razie ¿eby za bardzo nie odkrêciæ (nie zgubiæ ¶rubki ) ile mo¿na wykrêciæ tê ¶rubkê?

gerard36856
19.04.2015, 21:01
nie jestem pewien, bo robilem to jaki¶ czas temu. ale ta ¶rubka, nie da siê wykrêcic. to raczej zaworek ni¿ ¶rubka :)
tak zapamiêta³em, nie mam przy sobie motocykla.

SZEROKI10
19.04.2015, 21:07
o widzisz. Mo¿e to kto¶ potwierdziæ?

rambo
19.04.2015, 23:39
Zaworek. ze 3 obroty

Robin
06.12.2015, 21:43
A mo¿e kto¶ mi powie jak zdj±æ sprê¿yne z amorka w 07a - podk³adka jednoczê¶ciowa, amor bez regulacji na zbiorniczku gazu.

magicl
06.12.2015, 22:12
A mo¿e kto¶ mi powie jak zdj±æ sprê¿yne z amorka w 07a - podk³adka jednoczê¶ciowa, amor bez regulacji na zbiorniczku gazu.

http://faq.africatwin.com.pl/index.php/Plik:ROZBIERANIE_DOLU_AMORA.JPG

Rozkrecasz dol i sprezyna wychodzi dolem, popatrz na fotke.

gerard36856
07.12.2015, 14:51
u mnei nie trzeba bylo ¿adnego ¶ci±gacza. sprezyna napina siê dopiero po dokrêceniu nakrêtki koronowej. mia³em w g³owie jak to rozbiera³em ''¿eby nei zrobic b³edu, i nie dostaæ sprê¿yn± w dziób'' ale nei bylo takiego zagrozenia, a przygotowane 'sciagacze' do sprezyny - nei przydaly sie.

wyjmij amortyzator, poluzuj nakrêtki koronowe (!) odkrêæ dolne jarzmo i sprezyna zleci.
sk³adajac, zaleca siê uzyc kleju do gwintów, jakiegos do roz³±cznych polaczen nie takiego na zawsze.

od wkladasz j± na t³ok, rozprê¿ona, zupelnie luzna, zakrêcasz jarzmo. i dopiero pierscienie - j± napn± jak dokrêcisz :)
wazne, ¿eby j± napi±æ. bo mozesz zaliczyc glebe jak ja. gdybym skrêca³ j± za 1 razem 'na stoliku' a nie na motocyklu, to zobaczylbym ze jest luzna i podkladka wyskoczy.
a ¿e ciê¿ar motocykla dociska³.. moj b³±d ;)

Widmo80
21.03.2017, 07:52
W mojej RD03 ,tylne zawieszenie wydaje siê byæ jakie¶ twarde i jad±æ po nierównym za mocno moim zdaniem moto podskakuje . Amor jest ok , tzn t³umi jak nale¿y , nie buja . ¦rubk± regulacji ( ta na ¶rubokrêt p³aski ) zrobi³em na max miêkko tzn si³a t³umienia przeciwnie do hard . Nie rozumiem tej regulacji do koñca . Za twardo¶æ zawiechy odpowiada wstêpne napiêcie sprê¿yny a regulacja ta ma mniej albo bardziej t³umiæ . Mi jest za twardo , nawet zn max . W rd07 jad±c po tych samych wybojach jest bajka . Od czego to mo¿e zale¿eæ jeszcze ? Od samej sprê¿yny ? Rozkrêcê regulacjê napiêcia , to mi ty³ si±dzie . Podkrêcê to bêdzie jeszcze gorzej .Niby chodzi to jak powinno a rozbola³ mnie krêgos³up . Jest na to jaki¶ sposób ?

Pekaes
21.03.2017, 08:07
Najlepiej by³o by gdyby¶ wymontowa³ sprê¿ynê i sprawdzi³ jak zachowuje siê amortyzator po ¶ci¶niêciu . Jak reaguje na regulacje t³umienia

marekw
21.03.2017, 08:46
Mo¿e masz sprê¿ynê progresywna w tym amorze???sprawdz

bicio
21.03.2017, 08:53
Obstawiam, ¿e nie reaguje w ogóle :)
Ja siê ju¿ nauczy³em i ka¿dy amortyzator, który siê jeszcze op³aca serwisowaæ, wysy³am na serwis i dopiero ustawiam.

Widmo80
21.03.2017, 10:12
Amor t³umi. I robi swoje. Nie w tym rzecz tak mi siê wydaje. Na wybojach podrzuca mi to za bardzo .pó¼niej zrobiê fotkê tek sprê¿yny

bicio
21.03.2017, 10:20
Chodzi o to ¿e przy zdjêtej sprê¿ynie wciskasz t³oczysko z regulacj± ustawion± na soft a potem na hard, ró¿nica w t³umieniu powinna byæ odczuwalna, je¶li nie jest to znaczy, ¿e nie ma tam ju¿ gazu.
A sprê¿yna swoj± drog±. Ustaw prawid³owy SAG pod siebie i zobacz jak siê bêdzie zachowywaæ.

Misza
21.03.2017, 10:32
Biciers tylko jK gaz wyleci to Amor siêrobi po prostu miêkki... stawiam, ¿e sprê¿yna jest sci¶niêta na maxa bo kozacki wyglad ��. Trzeba poluzowaæ sprê¿ynê i ew wyd³u¿yæ w jaki¶ sposób Amor ¿eby zachowaæ wysoko¶æ

Widmo80
21.03.2017, 15:43
Mo¿liwe ¿e kto¶ tam za³o¿y³ jak±¶ "durn± "sprê¿yne , która mia³a byæ niby lepsza .
Ja nie wiem sk±d to parcie na utwardzanie zawieszeñ . Jak dla mnie zawieszenie ma t³umiæ nierówno¶ci i po³ykaæ :D wyboje . A mo¿e taki urok trójki . Wychodzi na to ¿e siódemka luksusowa i komfortowa jest :) Misza - to od Twojej zaczê³o :P
Fakt w dr se z przodu zmieni³em sprê¿yny na progresy bo fabrycznie to jest flak i dopiero teraz to normalnie pracuje . Z ty³u za¶ zosta³o normalnie bo skok jest d³ugi i w po³owie regulacji . W moim amorku z trójki , te¿ jest sprêzyna sci¶niêta tak na pó³ regulacji tym gwintem.
Jedyne co mogê bez wyciagania amora, to ustawiæ t± ¶rubokrêtow± regulacjê w lewo na max i rozkrêciæ ile siê da ( wa¿ê w porywach 94 kg ) napiecie wstepne sprêzyny ?

bicio
21.03.2017, 15:52
A ja stawiam, ¿e do tego amora nikt nie zagl±da³ przez 28 lat i by mu siê przyda³ serwis ¿eby dzia³a³ jak nale¿y.
Dziwna sprê¿yna to swoj± drog±.

frog
21.03.2017, 16:46
Ja regenerowa³em w firmie Sanchez.Jest drogo ale, profesjonalnie.Wypiaskowane,Ocynkowane,Pomalowane, nabite nowym gazem z wydrukiem na koniec.

marekw
21.03.2017, 17:58
Ja bym siê nie bawi³ w regeneracje starego kapcia tylko kupi³ nowy amor od Rambo który bedzie na gwarancji i w dodatku nowy -nowy

rambo
21.03.2017, 19:33
Nie tyle ode mnie co od YSS.

Trochê jak ze zregenerowanego du¿ego Fiata przesi±¶æ siê do Imprezy WRC :Thumbs_Up: