PDA

View Full Version : Wymiar zębatek - różnice - wrażenia


Misza
10.01.2009, 09:54
Mam wkrótce do wymiany przednią zębatkę, a że miałem plan zmienić tylną na większą o ząbek - pomyślałem sobie że może jednak przednią zmienić na mniejszą o ząbek. Miałoby to sens? Wiem, niektórzy jeżdżą z większa tylną i sobie chwalą ale jak to będzie ze zmianą zdawczej? To już spora różnica powinna być, da się na takim zestawie jeździć normalnie 120-130kmh w trasie?

PS. Jak dużą różnicę czujecie przy zmianie tylnej?

rambo
10.01.2009, 10:09
jeden ząbek z przodu mniej to jak z tyłu 3 weciej. raczej bym nie polecał.

fassi
10.03.2009, 21:33
Hej,
ja smigam na 40-stce z tylu. Oryginalna z przodu (15?). Afri smiga glownie po szosach. Predkosc przelotowa 135 przy 5000 min-1 i nie ma drgawek ktore sa na oryginalnej zebatce i tej samej predkosci przelotowej. Ale ostatnio smigalem w hard enduro (miedzy drzewami) i jedynka za szybka, trzeba na sprzegle. Powiem moze jeszcze ze nie mam wrazen z oryginalnego przelozenia bo jak kupilem moto to od razu zmienilem naped. Jesli masz latac tylko po szosach i w trasy to polecam.


fassi

rambo
10.03.2009, 21:40
A pod górke, z zatrzymanego startu, z pasażerem i kuframi ruszy..? ;)

Ile pali tak przy tym 135kmh...?

fassi
10.03.2009, 21:59
Afri, ja, moja dziewoja, 3 kufry, w kufrach wszystko, Alpy, 20% podjazd, ja spocony, Afri na 1szym biegu rwie bez problemu. Mocy miedzy nogami za tyle. To nie traktor co ciagnie 20ton. Aha, spalanie na poziomie 6,3 - 6,5 przy 135, full zaladowany offkoz

fassi

Misza
10.03.2009, 21:59
Zmieniłem zębatkę tył na 46, różnica z oryginałem jest mocno zauważalna i jak dla mnie zupełnie wystarczająca. W trasie raczej jeżdżę nie więcej jak 120 i obroty nie wzrosły jakoś zauważalnie. Afri mniej szarpie od dołu. Spalanie też nie wzrosło jakoś drastycznie a nie wiem czy przypadkiem nie spadło. Fajnie też idzie na koło z gazu :D. Także dla normalnego użytkowania polecam zestawienie 16-46. pozdr

rambo
11.03.2009, 19:32
Ja próbowałem 46 i zamiast palić wiecej paliła mniej bo mniejsze sie robi chyba podciśnienie w gaźnikach.
44 też miałem ale inne afryki na fabrycznych przełożeniach mnie na winklach urabiały pod górke. Z tąd moje pytanie, bo na 40 sobie jazdy nie wybrażam mając porównanie z 44 45 46.

stanul
11.03.2009, 19:49
`kupilem afri z 40 tka z tylu ,dla mnie lipa ,po Norwegii od razu zmienilem na oryginal i jest ok.

Ronin
11.03.2009, 21:07
w 04 miałem 46 zębów, było ok, założyłem 45 ( dzięki Rambo za napęd:)) i jest troszkę inaczej, powiedziałbym, że lepiej mi się jeździło na 46. Ale na 45 też jest ok i już się przyzywczaiłem:) jak ta zębatka się skończy, spróbuję znowu 46 :)

:beer2:

rambo
11.03.2009, 22:09
Pamiętajmy że zębatki nie zmieniają w sie z modelem (rd04/rd07) po przełożenie wstępne silnków jest takie same, tylko od zamontowanej opony. według prawidłowości 130/90 46z, 140/80 45z, 130/80 44z. Ale to tylko dane. Każdy zakłada co mu pasi :oldman:

zbyszek_africa
12.03.2009, 10:52
Moja optymalna wersja to 16x46 przy oponie 140x80, po różnych kombinacjach z przełożeniami i oponami, 17z to porażka motor stracił werwę, i wcale mniej nie palił:Sarcastic:

Vooytas
12.03.2009, 11:18
Dla mnie 46 z tyłu to za dużo, jestem drobny i śmigam solo więc przechodze na 45 (moge sie zamienić)

Zoltan
12.03.2009, 20:19
nie zapominaj, że wtedy twój wałek zdawczy będzie miał z grubsza o 2% cięższe życie ;)

czadar
14.03.2009, 23:02
A czy ktoś z kolegów starszych stażem podpowie co zrobić z takim fantem:moja RD03 ma z tyłu 49 zębów i przy 5000 obrotów mam na zegarze zaledwie 105/h , często łapię się na tym że szukam 6-tego biegu , czy są zębatki z mniejszą ilością zębów do RD03 , a jeżeli są to czy można zmienić samą zębatkę czy trzeba cały komplet?Pozdrowienia.

Dzieju
15.03.2009, 18:39
03 przy 100/h ma 4400-4600obr, zależy od stopnia zużycia opon przód /tył
przy 5000 pokazuje ok 110.
Jeśli masz przednią oponę nówkę/wysoką, a tylną zjechaną to obroty względem prędkości faktycznej będą ciut większe,lub odwrotnie w przypadku tylnej wysokiej nówki a przedniej zjechanej.
Różnice między zjechanym bieżnikiem a nówką dochodzą do ok 8mm plus z przodu z 5mm to może dawać różnice przy konkretnej prędkości ok 200obr/min.

Kazmir
15.03.2009, 23:51
Kiedyś tak było.....

czadar
16.03.2009, 17:25
A czy zmieniając samą tylną zębatkę ucierpi na tym cały napęd mam na myśli jego żywotność?

rambo
16.03.2009, 22:25
raczej niezauważalnie jeśli już. gorzej jak nie zmieniasz przedniej, wtedy pada szybciej

Maras
16.05.2009, 15:00
A co z wariantem przód 15 a tył 42?
Może ktoś ma jakieś doświadczenia?

Artuditu
16.05.2009, 15:41
Maras, a po co chcesz tak kombinować?

No ale jeśli już pytasz to wydaje mi się że na tak małych zębatkach szybciej niż myślisz zabijesz ślizgi łańcucha.

Przełożenie byś miał prawie takie samo( mniej niż 0,5% lżejsze)

Do tego dochodzi fakt że siła z jaką działa łańcuch na zębatki rozłożyłaby się wtedy na mniejszą powierzchnie.

Wszystko to tylko czysta teoria

Maras
18.05.2009, 18:45
Bo już kupiłem taki komplet. W samym sklepie nie przemyślałem tego zakupu ponieważ to daje to prawie to samo przełożenie co 16 i 45 na którym do tej pory jeździłem.

Wojtek_RD04
19.05.2009, 18:26
Maras im mniejsze zębatki zakładasz tym teoretycznie szybciej napęd padnie bo np. łańcuch musi bardziej "pracować" żeby się zgiąć do mniejszych zębatek itp.
dochodzi do tego jeszcze problem z naciągiem łańcucha przy mniejszych zębatkach ( sam tego doświadczyłem ostatnio :( )

Artuditu
19.05.2009, 18:42
dochodzi do tego jeszcze problem z naciągiem łańcucha przy mniejszych zębatkach ( sam tego doświadczyłem ostatnio :( )
No chyba że się skróci łańcuch o odpowiednią ilość ogniw. stawiam na 3?

ramires
19.05.2009, 21:22
Nie ma znaczenia skracanie czy też przedłużanie. Im mniejsza zębatka tym bardzie łańcuch dostaje po dupie, dlatego zdawczą wymieniać należy częściej niż tył (średnio 8-9tkm i wymiana, sporo przedłuży to też życie łańcuchowi).

Misza
19.05.2009, 21:42
Zapewne jak założysz do zestawu 15-42 standardowy łańcuch to naciąg wypadnie ci w okolicach 39 dołka :D tu chyba jest pies pogrzebany jeśli chodzi o te naciąganie :)

Wojtek_RD04
20.05.2009, 21:23
a powiedzcie mi czy w RD04 zmieści się 17 z przodu ?? bo 16 to chyba standardowy wymiar

ramires
20.05.2009, 22:36
tak, zmieści się, ale dobrze jest bez osłony zębatki latać.
U Dandiego jest taki zestaw założony - 17-48

specnaz
22.07.2010, 00:05
:vis:nic nowego nie wniose ale założyłem nowom tylnom zebatke a ze 36 i przy 5000obrotów mam 140km na zegarku to juz robi rużnice a piatke wbijam przy 120 na aswalcie rewelka jutro teren wrarzenia opisze wieczorem: palenia :

banditos
22.07.2010, 00:19
Specnaz a z przodku standard?

Misza
22.07.2010, 13:34
Drogi Specnazie podejrzewam, że ta Twoja pierwsza zębatka 36 zębów będzie również ostatnią :) Zbiera ci się w ogóle jakoś ta Afra? :) dodatkowo z Twoimi alu-żaglami to chyba niespecjalnie :)

specnaz
22.07.2010, 15:49
Specnaz, zrozumiałem tylko, że wymieniłeś tylną. Może bardzie zrozumiale, np. łopatologicznie?:D

M.
MARP czarny bracie wiec pokolej ze moj stara jednostka napedowa ciągla sie po aswalcie postanowiłem jom wymienic ,zakupiłem cały komplet przednia standart 16 ,łancuch did,tylna36 i kurde teraz afri jedzie:at:

rambo
22.07.2010, 16:41
jeśli już to większym zużyciem paliwa, bo na tak źle dobranym przełożeniu przepustnice muszą być cały czas full otwarte by to wogóle jechało. Ja rozumiem wycieczki +/-2 zęby tył ale 9 zebów to cudów niema. Niech kolega dyslektyk weźmie kogoś z AT na normalnych przełożeniach i niech spróbują razem dynamicznie ruszyć lub przejechać przez las.
Ja tego nie widze

MaRP
22.07.2010, 17:03
MARP czarny bracie wiec pokolej ze moj stara jednostka napedowa ciągla sie po aswalcie postanowiłem jom wymienic ,zakupiłem cały komplet przednia standart 16 ,łancuch did,tylna36 i kurde teraz afri jedzie:at:

No to teraz już coś wiem.
Pochwal się, jak bardzo kręcisz silnik, żeby normalnie jechała.
Do innych, naszych forumowych mechaniorów, mam też pytanie: czy silnik (panewki, skrzynia, itp.) nie dostają teraz, przy tak radykalnej zmianie przełożeń, bardziej "po dupie"?

diverek
22.07.2010, 18:00
jeśli już to większym zużyciem paliwa, bo na tak źle dobranym przełożeniu przepustnice muszą być cały czas full otwarte by to wogóle jechało. Ja rozumiem wycieczki +/-2 zęby tył ale 9 zebów to cudów niema. Niech kolega dyslektyk weźmie kogoś z AT na normalnych przełożeniach i niech spróbują razem dynamicznie ruszyć lub przejechać przez las.
Ja tego nie widze

Radzio właśnie do mnie leci to się zmierzymy. Moja zdławiona do 50 KM Afri i jego nowa wyścigówa. :haha2:

Ale co do tego spalania to nie wiem. Przy dłuższych przelotach na asfalcie przy ekonomicznej prędkości ok 90 km/h silnik będzie kręcić się w okolicach 4000 obr/min. I chyba jednak spalanie będzie mniejsze. Natomiast w terenie tak jak piszesz. Cudów nie ma i spalanie będzie sporo większe. I przyjemność z jazdy chyba mniejsza. Ale to oczywiście gdybanie. Specnaz pojeździ to zda relacje. Ja dzisiaj tez zamawiam napęd ale obędzie się bez spektakularnych modyfikacji. :haha2:

czy silnik (panewki, skrzynia, itp.) nie dostają teraz, przy tak radykalnej zmianie przełożeń, bardziej "po dupie"?

Silnik i skrzynia raczej nie. Jedynie co może się przedwcześnie zużywać to sprzęgło. W cięższym terenie może to konieczne nieco dłuższe jego używanie i na większych obrotach aby nie zdusić silnika. Ale to też oczywiście gdybanie.

Wg mnie inżynierowie w Japonii nie dostali dyplomów za "świniaka" i te optymalne przełożenia zostały jakoś dobrane. Ale z drugiej strony. Gdyby Afri używać tylko solo bez bagażu i na asfaltach to może nie będzie aż tak źle. Ale jaki sens mieć wtedy Afri, miast jakiegoś np. bandita? ;)

Lepi
22.07.2010, 18:15
Niema czegoś takie jak optymalne przełożenie. Afryka jest używana do bardzo różnych celów.

diverek
22.07.2010, 18:44
Niema czegoś takie jak optymalne przełożenie. Afryka jest używana do bardzo różnych celów.

Owszem, masz rację. Słowo optymalne powinienem zastąpić fabryczne. Ale już niżej napisałem o tym właśnie.

rambo
22.07.2010, 20:54
Ciekawe jeszcze jak kolega naciągnął łańcuch przy zębatce 36 :D

diverek
22.07.2010, 21:06
No dobra jestem po wizycie specnaza, jeździe jego Afri, konfrontacji jego i mojej i mam na to wszystko jakiś pogląd. Subiektywny ale oparty na konkretnym porównaniu.
I tak.
1. Daje se na tym jeździć. Na asfalcie jest sympatycznie i żwawo. Na 5 biegu przy 4 tys obr/min jest ponad 110 km/h na budziku. I nie ma się wrażenia że przydałby się jeszcze 6-ty bieg. Jest fajnie, ciszej i odczuwalnie szybciej.
2. Jego RD07 i moja przytłumiona do 50 KM RD04 - ruszamy na maxa. Na początku ja wysuwam się na prowadzenie i przy każdej zmianie biegów do ok 100 km/h lecę systematycznie do przodu. Powyżej 100 zaczyna mnie doganiać i przypuszczam że by mnie doszedł, gdyby nie trzeba było odpuścić ze względu na koniec drogi. Było to do przewidzenia.
3. W terenie ja nią nie jeździłem. I jako że ja miałem lepsze kostki i byłem u siebie w kopnym piachu byłem pierwszy i nie widziałem jak maszyna się sprawuje. Radzio ze względu na nie terenowe przednie ogumienie nie szarżował. Ale wg jego odczuć jest nieźle i nie odczuwa różnicy in minus, ba jemu lepiej się jeździ na tym przełożeniu. No i wszystko na ten temat. Skoro jemu lepiej się jeździ to git i nic mi (nam) do tego.
4. Po kilku tankowaniach okaże się jak z paliwożernością.

Reasumując. Na trasę asfaltową - a szczególnie autostradową jest lepiej. Na teren nie mam zdania. On twierdzi że jemu jest lepiej.

PS. Pobił dzisiaj rekord lokalnej skoczni. Czym to się skończyło niech sam opisze. Ale poleciał konkretnie. Mogę stwierdzić że Afri to twardy kawał żelastwa :) I do tego lata:)

MaRP
22.07.2010, 22:03
Lepiej się pochwal tym lotem :)

diverek
22.07.2010, 22:39
a co do testu jest tak złamany nos jucha nadal leci

O jasna dupa. Aż tak źle? Rzeczywiście złamany?

a ... obdarte łapy na łokciach co swiadczy ze dalem z siebie wszystko moto całe ale dolna pokrywa alu dostała od scietego drzewa ale fajnie ale z DIVERKIEM zawsze jest fajnie ...

Jutro postaram udać się na poligon z aparatem. Pokażę Wam co on zrobił z całkiem grubymi drzewami. Jedno ściął a resztę dość pokaźnie pokaleczył. Ze zbroją łokcie by były całe:) A chwile wcześniej rozmawialiśmy właśnie o mojej chęci zakupu zbroi. Ale poleciał naprawdę daleko. Niektórzy na crosach w kompleksy by powpadali.

diverek
23.07.2010, 08:47
Dla mnie 36 na tył to jak naprawianie zużytej zębatki szlifierką :D

Hehehe do wczoraj też miałem mieszane uczucia i myślałem, ba byłem przekonany, że to kiepski pomysł. Nawet jak specnaz pytał mnie co założyć to odradzałem stanowczo mu ten pomysł. Ale jak się przejechałem to nieco zweryfikowałem swoje poglądy na ten temat. Nie jest źle. Powiedziałbym nawet więcej. Na szybkie, autostradowe przeloty nawet lepiej. choć Afri do tego raczej nie jest stworzona. Ale w końcu to jego motocykl, jego napęd. I skoro on jest zadowolony to wszystko na ten temat.

banditos
23.07.2010, 08:49
Panicki a co jesli podnosze Afri i trz mi zamontowac 17 z przodu.
Ile w takim razie powinno byc na zadnim kole?

Południowiec
23.07.2010, 09:21
Panicki a co jesli podnosze Afri i trz mi zamontowac 17 z przodu.
Ile w takim razie powinno byc na zadnim kole?

17 i 36 :D Potem ciśniesz na prostej aż do odcięcia, robisz zdjęcie gpsowi a siebenGreg stawia krate chlańska :D

Jeśli się w ogóle wkręci ;)

Artuditu
23.07.2010, 18:44
jak chcesz miec przełożenie seryjne to prosto obliczyć
oryginał 16-45 czyli 45:16=2.8125
czyli 17/48 powinno być prawie tak samo.

specnaz
23.07.2010, 21:51
17 i 36 :D Potem ciśniesz na prostej aż do odcięcia, robisz zdjęcie gpsowi a siebenGreg stawia krate chlańska :D

Jeśli się w ogóle wkręci ;)

Nie wiem czy dostaniesz zębatkę 17 firmy JT

fabrizio13
20.10.2010, 18:50
Szukałem więcej mocy w terenie i doradzono mi 15 z przodu i 47 na tył i wymiana gumy zabieraka nie wiem czy to dobrze dajce mi jakież skazówki :D:D:D

rambo
20.10.2010, 19:55
15 z przodu może ciąć ostro ślizg łańcucha. Lepiej dać tył większą np 47 :)
Ja teraz jeżdze w terenie na 16x46 i przy oponie 130/80 jest już nieźle. Misza pisał że na 47 jest jeszcze fajniej :)

fabrizio13
20.10.2010, 20:20
ja mam opony 150/80/17 na tył. Zobaczę co z tego będzie podobno Honda zaleca takie przełożenie 15/47 :Thumbs_Up: jestem ciekawe czy w końcu uda mi się opanować Afri na piachu :D:D:D W zimie mam zamiar zamontować mały amortyzator skrętu pod czachą . Dzięki za poradę

Misza
21.10.2010, 16:41
47 zebów, kolejny raz piszę... zajebista. Możesz mi fabrizio wierzyć że zadowolony będziesz :) tylko trza ramiresa ścignąć żeby zrobił jakie zamówienie ze stanów - sam potrzebuję jednej 47 dla ziomka :)

Rambo jak tam przedłużka amora?

rambo
21.10.2010, 17:17
Mogę mieć każdą ilość 47 z JT, sam jednom biere :)

Przedłużka baaaaardzo fajna !! :) ino jak stawiam moto na bocznej stopce, to centralka wali o wahacz. W zime i tak pewnie wsadze jej WP ale póki co jest baja :)

fabrizio13
21.10.2010, 17:50
Zakupiłem w Intermotors (w Gorzowie) komplet zębatki 15/47 za 140 zł z firmy JT i nowy gumy z zabieraka z Larssona za 181 zł i już mam założony jutro jak pogoda pozwala wypróbuje to, i zdam relacje, jestem bardzo ciekawy.:at: Okazało sie iz moja stara przednia zębatka była bardzo zmęczona, a tylna za to nadaje się jeszcze do jazdę (będę ja miał do dalekie trasy) Dziękuję wam za pomoc :D:D
Następna przeróbka będzie amortyzator skrętu, ale dopiero w zimie :):)

Wiec jest tak przy 120 kmh mam 6500 obrót. jest zdecydowanie mocniejsza, ale na trasie się nie nadaje, :Sarcastic: za to w teren jest to potwor :Thumbs_Up: w piachu w końcu mam moc :p:p
Teraz już wiem że na dalekie trasy trzeba mieć 16/45 albo 16/47 :Thumbs_Up:
a w teren tylko 15/47 :D:D:D Dla mnie to idealny ustawienia.
Afri jest po prosto uniwersalna nigdy ją nie sprzedam za żadną kasy:at::at:

tomkow
07.02.2011, 21:16
Właściwie wszystko zostało już na ten temat napisane powyżej (i w kilku innych wątkach), ale mam taki mały dylemat - fabrycznie w RD03 jest przełożenie 16/49, ale na gumie 130/90. Skoro teraz lata się na profilu 80 (średnica opony mniejsza o około 2-2,5 cm), to zgodnie z info na 1 stronie powinienem założyć na tył 47z... Wymieniam niedługo napęd, może krakowskim targiem założyć 48z?

Dzieju
07.02.2011, 21:56
Różnica między 47 a 49 to tylko ok 4.2% co obniża obr przy 100km/h o 190 a prędkość max podskakuje o 7km/h.
Ale jest jedno ale, na 5 biegu AT nie osiąga czerwonego pola na obrotomierzu z czego wynika że brak jej już siły do dalszego wkręcania. Teoretyczna Vmax to ok 200km/h tylko mocy brakuje.
Wynika z tego że V-max może zostać na tym samym poziomie ale przy normalnej jeździe ok 100km/h zyskujemy prawie 200obr mniej. Tyle matematyki.
Zejście z 49 na 47 nie wpłynie negatywnie a wręcz pozytywnie, ale 45 jest już trochę dyskusyjne.
Jak ktoś ma na zbyciu to chętnie przetestuję 45 i 47.

rambo
07.02.2011, 22:02
To teoria, a w praktyce 49 dałbym jeśli czesto zagladam na szutry a 47 tylko szosa. Nie chodzi o jakieś 150 obrotów mniej czy wiecej a o to że skracamy większą zębatką biegi i wychodzi że wiecej zmieniamy tych biegów ale w terenie lekkim jest to na plus a na asflalcie na minus.

tomkow
07.02.2011, 22:06
03 przy 100/h ma 4400-4600obr, zależy od stopnia zużycia opon przód /tył
przy 5000 pokazuje ok 110.
Jeśli masz przednią oponę nówkę/wysoką, a tylną zjechaną to obroty względem prędkości faktycznej będą ciut większe,lub odwrotnie w przypadku tylnej wysokiej nówki a przedniej zjechanej.
Różnice między zjechanym bieżnikiem a nówką dochodzą do ok 8mm plus z przodu z 5mm to może dawać różnice przy konkretnej prędkości ok 200obr/min.

Rozumiem, że te wartości V - obr. dostajesz na oponie 140/80, która jest ciut mniejsza od 130/90. Matematyka jest jasna, przy 130/80 można chyba zatem bezpiecznie (bez ryzyka wyraźnej utraty dynamiki) eksperymentować do 47z włącznie, bo to kosmetyka. A 180 km/h, a tym bardziej 200 km/h i tak nie zamierzam rozwijać. ;)

To teoria, a w praktyce 49 dałbym jeśli czesto zagladam na szutry a 47 tylko szosa. Nie chodzi o jakieś 150 obrotów mniej czy wiecej a o to że skracamy większą zębatką biegi i wychodzi że wiecej zmieniamy tych biegów ale w terenie lekkim jest to na plus a na asflalcie na minus.

Na szutry często nie zaglądam, poza tym i tak jestem czerwoną latarnią off-u ;). Ale moja babcia na tym talerzu z tyłu przy przyśpieszaniu na asfalcie 3-4 bieg do 140 km/h nie daje się zbytnio zgubić 2 x mocniejszym maszynom w stylu gs 1200 - wrażenia bezcenne :D. I nie chciałbym tych możliwości za bardzo psuć, ale przy spokojnym turlaniu (czyli 80% mojej jazdy) troszkę silnik mógłby się niżej kręcić, a biegi być dłuższe. Wniosek prosty - założyć 47 i przetestować trzeba!

Dzieju
07.02.2011, 22:17
Przy 130ce 47 to kosmetyka, przy 140 też nie robi szalonej róznicy ale jeśli ktoś lubi trochę wertepów to seryjne ustawienie są najlepsze.
Jak więcej asfaltu to przyjemniej będzie na 46-47.
03 na 49 wyrywa ostro nawet lepiej od większości 07 także do spokojnej jazdy można ciutek zejść poniżej 49.

Jaro-Ino
01.03.2011, 00:18
Misza, Ty zmieniałeś tylko tylną z 45 na 47 zębów, a przednią masz 16? W czym najbardziej objawia się różnica i czy faktycznie te kilka procent różnicy może być aż tak znacząco odczuwalne? Pytam bo myślałem dać w RD04 49 na tył zamiast 45.

Misza
01.03.2011, 18:48
Jesli 16 to a afri standard to mam 16 nadal. Te kilka procent rónicy to wg mnie najlepszy mod jaki można zrobić w afrze. Motór ma moc zawsze, skrócenie jedynki pomaga w ciężkim terenie... łatwiej się lawiruje między przeszkodami i nie występuje zjawisko zdławienia silnika na zbyt małych obrotach (np jak się gdzieś wbijesz i na chwile tracisz opanowanie gazu). Jednocześnie reakcja na gaz jest znacznie lepsza. Prędkości przelotowe nadal mam 130-140 i raczej jest to dla mnie komfortowa prędkość. Jedyne co to trzeba się nawachlować więcej biegami bo się szybciej kończą :)

49 to będzie przegięcie wg mnie

miroslaw123
24.03.2011, 08:22
Przydatny link znaleziony na innym forum:
klik (http://www.gearingcommander.com/)

KajetanXR
06.04.2011, 21:41
jeśli dam zębaty 16 i 47 to ile ogniw mi potrzeba? na logikę bym kupił przynajmniej 127

rambo
07.04.2011, 11:05
tyle samo,124

Cibor klv
07.04.2011, 20:51
Taka pomoc dydaktyczna http://www.gearingcommander.com/

AmberBamber
07.07.2011, 22:38
A jaki łańcuch do 16/52?

tomkow
23.10.2011, 21:21
Założyłem tył 47z zamiast seryjnej 49z do mojej RD03 i bardzo mi to pasuje (przód bez zmian, czyli 16z). Obroty/prędkości są teraz zbliżone do 07, czyli ~ 4500rpm/100 km/h, przyśpieszenia bez zmian - tzn nie zostaję za nikim ;). Biorąc pod uwagę, że seryjna guma do 03 miała wymiar 130/90 i średnicę większą od 140/80, to jeśli używam najmniejszych z wymienionych tu opon 130/80, chyba uzyskałem ostateczne przełożenie zbliżone do fabrycznego. Do jazdy turystycznej jest teraz idealnie, w terenie nie jeżdżę wyczynowo, więc mi to wisi. Nie mieszam jak głupi biegami, 4 bieg jest teraz idealny do pyrkania po terenie zabudowanym.

Dzieju
24.10.2011, 08:45
03 przy 100 z 49 ma 4500 , to na 47 powinno być obr ciut mniej a na gumie 130/90
tym bardziej.

tomkow
24.10.2011, 19:36
03 przy 100 z 49 ma 4500 , to na 47 powinno być obr ciut mniej a na gumie 130/90
tym bardziej.

U mnie było około 5000/100, obroty spadły mniej więcej o 500, czyli całkiem wyraźnie. Gumę mam 130/80 i to chudą - jak przyłożyłem świeżą TKC do zjechanej sahary, to różnica fi jest na oko spora.

Dzieju
25.10.2011, 08:36
5000 z 49 ? a z 47 4500 ?

tomkow
25.10.2011, 08:46
5000 z 49 ? a z 47 4500 ?

tak właśnie :)

Dzieju
25.10.2011, 21:27
A to ciekawe bo ja mam 4500 z 49 , czyli gdybym zmienił na 47 to powinienem mieć teoretycznie 4000.
Ale z matematyki wynika że 2 zęby to 200obr a nie 500.

tomkow
25.10.2011, 22:50
Istotnie, nawet 184, dołożyła się pewnie zmiana tylnej gumy.

Fihu
05.04.2012, 22:19
Ja u siebie mam przełożenia 16z / 49z ... dodatkowo ważę nieco ponad 60kg więc zastanawiam się nad zmianą zębatek w mojej rd03 ... .
Czy do przodu wejdzie mi 17z? Gdzie takową kupić do rd03?
jak nie to zastanawiałbym się nad 46z, 45z lub nawet mniej (?). Gdzie najlepiej kupować? ;)

rambo
05.04.2012, 22:43
Cześć,
myśle że dwa trzy zęby mniej to wszystko. Może nie starczyć naciągów i bedzie trza skracać łańcuch

smigacz
05.04.2012, 23:13
Ja idę 16/44, poprzednia to 16/45 ciągle mi brakowało biegu na asfalcie w terenie było super zobaczę jak teraz będzie.

rambo
06.04.2012, 01:35
Kolega post wyżej ma rd03, tam jest 16/49 seryjnie. W siódemce na trase 16/44 jest miodzio :)

Dzieju
06.04.2012, 07:38
Ja u siebie mam przełożenia 16z / 49z ... dodatkowo ważę nieco ponad 60kg więc zastanawiam się nad zmianą zębatek w mojej rd03 ... .
Czy do przodu wejdzie mi 17z? Gdzie takową kupić do rd03?
jak nie to zastanawiałbym się nad 46z, 45z lub nawet mniej (?). Gdzie najlepiej kupować? ;)
17 z przodu to chyba nie najlepszy pomysł (bliskość zmiany biegów i zejście łańcucha na dolny ślizg)
Jeśli już to 2 max 3 zeby mniej na tylnej , potem może zabraknąć mocy przy większych prędkościach lub sporym załadunku.
Osobną sprawą jest to że przy za szybkim przełożeniu spalanie podskakuje.
Czyli efekt końcowy jest dość wątpliwy.

Fihu
06.04.2012, 11:15
jak patrzyłem to przy 16 z przodu do wałka zmiany biegów pozostaje ok 2 lub 3 mm ... zmieści się czy nie?
Łańcuch mam w w stanie 4+ więc czy w grę wchodzi skracanie łańcucha? Nigdy tego nie robiłem - sporo osób odradza ale nie umieją tego uzasadnić. Będzie krótszy więc nieco szybciej się zużyje. Coś jeszcze?
Jeśli z przodu zostanie 16z szukałbym na tył chyba 46z i obawiam się właśnie o naciąg ...

Dzieju
06.04.2012, 11:49
Jego skrócenie o 2-4 ogniwka nie ma wpływu na żywotność.
Na oryginalnym 49 , 03 nie osiaga max obr z uwagi na to ze 50KM nie jest w stanie dalej pociągnąć.
Dlatego przyśpieszenie przełożenia na 45 spowoduje utratę prędkości max , zmniejszenie obr silnika o 360 , zwiększenie spalania przy zwiększającym się obciążeniu motocykla.
Czyli taki zabieg ma sens tylko przy lajtowej asfaltowej turystyce w pojedynkę.
Osobiście poniżej 47 do 03 bym nie montował.
Ale spróbuj zobaczymy.

Fihu
06.04.2012, 15:04
Może i mądrze gadasz :D
W takim razie zastanawiam się czy gra w ogóle warta jest świeczki ...
przy 47 w granicach 100km/h jak spadną mi obroty? Orientacyjnie ...

rambo
06.04.2012, 15:18
~400-500 rpm ale znacznie mniej silnik wibruje i mniej wachlowania biegami jest.

Dzieju
06.04.2012, 20:37
~400-500 rpm ale znacznie mniej silnik wibruje i mniej wachlowania biegami jest.
Oj trochę przesadziłeś :p
Zejście z 49 na 47 to ledwie 4% czyli zysk 180obr .
Czy warto? Myślę że można spróbować.
Przy następnej wym napędu planowałem spróbować właśnie 47 z racji kompromisu asfalt i ewentualnie poza nim.

rambo
06.04.2012, 20:55
U mnie po założeniu 47 zamiast 45 jest tak ~400 obrotów wiecej a RD03 wyżej sie kręci tak na logike

Dzieju
06.04.2012, 21:14
To ciekawe że te 4% różnie działa w 07 i 03 :)
Kręcenie silnika nie ma wpływu na taką zmianę , w tej kwestii to zwykła matematyka.

majo
08.04.2012, 00:42
Fihu młodzieńcze krasnostawski zamelduj sie kiedyś na spotkaniu to rozwiejemy ci w Bandzie Lubelskiej wszelkie rozterki:) Org. przełożenie jest świetne w teren i przy odpowiednich umiejętnościach złoisz każdą rd07 i rd04 ( no może poza Blobową...he he Maćku nie mogłem się powstrzymać). Te zestawienie pozwoli ci w pełni wykorzystać moc motocykla w pełnym zakresie obrotów!!! Miałem zestawienie 16/49 , 16/45, 16/42.
Pierwsze opisałem. Drugiego nie polecam. Trzeciego zresztą też. Co prawda obroty masz zdecydowanie niższe...bo z tego co pamiętam to aż o 1000 - 16/42:), ale moto na 5 biegu słabo przyspiesza, pod górkę z pasażerem właściwie nie przyśpiesza, jedynka jest za długa, więc jak na org byś wbił 2 tu jedziesz dalej na jedynce - teren, prędkość max 150 i dalej nie jedzie...(na org. idzie do czerwonego na każdym biegu. Obecnie kupiłem 16/47 lub 16/46 i to zestawienie wydaje się być jedynym sensownym półśrodkiem..chodź jeszcze go nie przetestowałem:)
Pamiętaj że RD03 najbardziej charakterem nawiązuje do Dakarowej Marathon
http://www.nightwings.org/Marathon/Marathon-650-1a-serie-uk.htm
(nie mylić z NXR 750 - bo to inna bajka)
http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/44064-1987-honda-nxr-750-picture-text-german-magasine-motorrad.html
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=116429
http://www.youtube.com/watch?v=fRv1KSaaC-8 :):):)
i zestawienie org zębatek czyni ją najbardziej narowistą o wadzę, skoku zawieszenia i lekkości prowadzenia nie wspomnę:)

tomkow
09.04.2012, 21:08
Oj trochę przesadziłeś :p
Zejście z 49 na 47 to ledwie 4% czyli zysk 180obr .
Czy warto? Myślę że można spróbować.
Przy następnej wym napędu planowałem spróbować właśnie 47 z racji kompromisu asfalt i ewentualnie poza nim.

Jak już trochę wcześniej na ten temat popisaliśmy ;) - dla mnie 47 w RD03 to optimum turystyczne z możliwością sprawnego poruszania się poza asfaltem, 49 polecam oraczom błota i piachów. Jak sobie jeszcze dołu dorobiłem leonem, to już jest w ogóle miodzio - od 3000 obr/min drze jak singiel jaki :D

madafakinges
09.04.2013, 10:01
Panowie na oryginalnym przłożeniu rd07 5. bieg 8 tyś obrotów to jaka to prędkość?
Wczoraj robiłem testy a nie mam jeszcze napędy prędkościomierza.
Jestem pozytywnie zaskoczony bo na prostej bez większych problemów bujnąłem afre, a myślę że i do odcinki bym dociągnął:D
Wiadomo było zimno ok 4st. więc i silnik lepiej chodzi i przyczepność tylnego koła nie ta.

rambo
09.04.2013, 10:33
Brzmi to deko nie realnie, na 16-45 przy 7500 RPM mamy 175kmh :)
Tylko sie cieszyć :):Thumbs_Up:

pincet
09.04.2013, 19:36
Ja mam w RD 03 trybiki 53/16, bo tak kupiłem i jest ...krótko:] Szwajcarska fantazja. Nowy napęd czeka na montaż. Rambo-wy ek i trybiki 49/16.

Tymon
13.04.2013, 16:12
Taką stronkę znalazłem (nie wiem czy przydatne to - ale się dzielę):
http://www.sprocketcalculator.com/

Stary-S3
13.04.2013, 21:27
To coś takiego?
http://www.gearingcommander.com/

MATEŁKO
13.04.2013, 21:46
Najlepsze według mnie rozwiązanie to 16/45 gdy w większości to asfalty, a 16/47 w większości teren. Na przejazdach ok 500 obrotów silnika więcej niż na standardowym przełożeniu.

Mirek Swirek
14.04.2013, 01:03
Jak ja lubie Was poczytać Panowie. Jeden pisze suchą prawde, inny opisuje doznania, wrażenia, a kto inny pisze od rzeczy... Prosze bez cytowania i zarzucania mi że ja mam coś, do kogoś w imieniu czegoś...
Motocykle AT, starej daty, stare parchy... Napisano już o nich wszystko !
Jeśli czegoś nie wiesz, doczytaj, jest gdzie.
Zdrówka i uśmiechu wszytskim posiadaczom :). Jest za co ;)
Może zbyt ogólnie, ale bez wywodów bardziej działa na wyobraźnie ( bynajmniej tak myśle... ).

bicio
09.02.2015, 20:19
Kolega na forum dominatora podrzucił taki kalkulator przełożeń/prędkości itd.
Jest i XRV :)

http://www.gearingcommander.com/

bartol44
01.03.2015, 20:55
Pytanie od laika.
Mam 16/49 w teren fajnie ale na trase tragedia.
czy jak załorze 16/44 łańcuch o jedno oczko mniej czy uda się na tym co jest?
Czy może nawet mniej 43 albo 42z dać? głównie latam sam z jednym kufrem

Dzieju
01.03.2015, 22:01
Jak się za bardzo rozpędzisz ze zmniejszaniem tylnej to ci zabraknie mocy do max prędkości a tym samym zwiększysz spalanie + problemy z wyprzedzaniem gdy mocniej załadujesz motocykl.
Ale to już musisz sam sobie to przemyśleć a najlepiej dorwać np. używaną zębatkę tylna i się przejechać.
Wspomniane spalanie mniej zależy od obrotów silnika a bardziej od uchylenia przepustnicy.

bartol44
01.03.2015, 22:07
to tylko tak myśle że 110teraz jedzie na prawie 6k obr to jest masakra więc te 5 żebów to dużej różnicy chyba nie zrobi jeśli ori jest 46 a ja bym widział 44 lub 43
a zębatki nie mam skąd dorwać więc pytam czy ktoś może doradzi ktoś ma

Misza
01.03.2015, 22:09
Kolega ma założone 43z i szału nie ma... tzn spalanie nic nie spadło a fun factor spadł poniżej zera. Optimum jest 45-46-47 w zależności od osobistych preferencji :)

Dzieju
01.03.2015, 22:14
Powiem jeszcze tak , fabryka naprawdę przemyślała sprawę i zastosowane oryginalne przełożenia są najbardziej optymalne do każdych warunków.
Ale na fantazję nie poradzę jak ktoś ma potrzebę :)

fassi
01.03.2015, 22:31
Bartol, gdziesz czytalem ze Twoj problem zmieni wymiana przedniej zebatki, w koncu 1 zab z przodu daje 3 zeby z tylu. Czyli na 17tce jedziesz ancfaltem a w teren zmieniadz w 5min sobie na 16 lub 15. Czy da rade uciagnac lancuch to niewiem.

bartol44
01.03.2015, 22:41
Dobra więc już chyba wiem. 16/45 będzie dla mnie idealne.

rupert
02.03.2015, 07:36
Ma kto z Wrocka pożyczyć 15z na testy?

gumbas24h
02.03.2015, 09:46
Powiem jeszcze tak , fabryka naprawdę przemyślała sprawę i zastosowane oryginalne przełożenia są najbardziej optymalne do każdych warunków.
Ale na fantazję nie poradzę jak ktoś ma potrzebę :)
Jakieś bzdury, są uniwersalne ale nie optymalne.
Ja używam w transalpie 650 dwóch zestawów, 15/47 asfalt i 14/48 przewaga offa zaleta tej kombinacji jest brak konieczności regulacji łańcucha przy wymianie zestawów. Na wyjazd zabieram drugą zdawczą, ale jeszcze nigdy mi sie nie chciało wymieniać, na przeloty autostradowe 14/48 męczy trochę. Szybszego przełożenia nie próbowałem bo nie czułem takiej potrzeby. Przy 14/47 nowy łańcuch na dzień dobry jest 1/3 skali naciągu. Na 14/48 Trampek idzie nawet w piochu pod moja skromną osobą wielbłądy sa bez szans ;)
A fantazja jest od tego aby bawić się na całego......
fot. Kowal
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10285824_769021466505194_6473643072511138049_o.jpg

Dzieju
02.03.2015, 22:49
Jakieś bzdury, są uniwersalne ale nie optymalne.

To wszystko zależy od punktu odniesienia , oczekiwań i potrzeb.
Dla jednych coś będzie uniwersalne a dla innych optymalne.
O twoich kombinacjach też można napisać - bzdury.
A fotka to tak w ramach dowartościowania się?

bartol44
11.03.2015, 17:32
http://olx.pl/oferta/africa-twin-zebatka-jtr1332-46z-CID5-ID9iAif.html

Zmieniłem zębatke....

Stara ale jak nbowa na sprzedaż

gumbas24h
12.03.2015, 10:00
To wszystko zależy od punktu odniesienia , oczekiwań i potrzeb.
Dobrze prawisz.
Dla jednych coś będzie uniwersalne a dla innych optymalne.
Możesz rozwinąć.
O twoich kombinacjach też można napisać - bzdury.
A pewnie że można, będę musiał z tym żyć.
A fotka to tak w ramach dowartościowania się?
Rozgryzłeś mnie. Wrzucę jeszcze jedną by me zdrowie psychiczne nie podupadło zbytnio ;) oczywiście tutaj też najlepsze by było uniwersalne seryjne przełożenie;)
fot.Kowal
https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/1904203_769031443170863_2574840869848071673_n.jpg? oh=ef4c3f4e95890bf2d55d5b1017148484&oe=5570E94E

redrobo
12.03.2015, 10:09
ooo, a dlaczego tych dwoch panow trzyma sie motocykla, czyzby to upal? ;)

gumbas24h
12.03.2015, 10:23
takie tam zawody kto szybszy ;) pozwoliłem się im opierać żeby się chłopaki nie powywracali ;)

Misza
26.03.2015, 06:45
Szukam zębatki 49z do afryki 750. Wiem, że czasami się zdarza... Wie ktoś gdzie mogę sobie taką skołować? :)

puntek
26.03.2015, 07:20
Ja też jak ktoś wie da znaka ;-)

rupert
26.03.2015, 07:33
Szukam zębatki 49z do afryki 750. Wiem, że czasami się zdarza... Wie ktoś gdzie mogę sobie taką skołować? :)

Łańcuch się rozciągnął? :D

puszek
26.03.2015, 07:47
Adagio takie dorabiał...nawet chyba 50 zębów.

Misza
26.03.2015, 09:45
Obwód koła się deczko rozciągnął ;) Będę pisał do Adaggio...

madafakinges
26.03.2015, 09:49
http://allegro.pl/zebatka-stunt-f3-f4i-cbr-gsxr-636-kazde-moto-wzor-i5204840050.html
JA dorabiałem tu bez problemu, 50zębów z tym że okazało się że łańcuch trza przedłużać więc nigdy nie zamontowałem zębatka poszła razem z moto.