PDA

View Full Version : Czujnik i wskaźnik temperatury


7Greg
31.03.2008, 23:32
Ponieważ było wiele różnych wątków na starym forum, może uda się w jakiś sposób ujednolicić te dwie rzeczy. Sam zresztą nie wiem więc pytam.

Na początek wskaźnik temperatury

http://tarcu.com/Inne/At/AT00073.jpg

W jaki sposób można sprawdzić czy prawidłowo on wskazuje. Kiedy powinna być pozycja "C" kiedy środek a kiedy "H". Czy jest on sterowany napięciem? Czy jakoś inaczej.

Czujnik temperatury (wentylatora)

http://tarcu.com/Inne/At/AT00075.jpg

Jak jego sprawdzić? Omomierzem? Voltomierzem?
Kiedy powinien się włączyć wentylator a kiedy wyłączyć?


I na koniec sprawa podświetlenia zegarów

http://tarcu.com/Inne/At/AT00074.jpg

Standardowo są to 4 żarówki 12V 1,7W. Ponieważ do gniazda pasują standardowe żarówki postojowe od samochodu 12V 5W, czy można je tam wsadzić/ A może alternator nie wyrobi albo coś się w zegarach skopci?

wieczny
01.04.2008, 00:19
Można, mam od roku.

R2D2
01.04.2008, 08:48
Jezeli chodzi o wlacznik wentylatora ( ten w chlodnicy ) to ma wlaczac sie przy 102 stopniach wylaczac przy 98 stopniach

czujnik temperatury ( zamontowany w obudowie termostatu )
rezystancje vs temperatury :
50 stopni - od 130 do 180 omow
100 stopni - od 25 do 30 omow

oba czujniki mozna sprawdzic omomierzem , odpowiednio je ogrzewajac.

Sam wskaznik temperatury nie jest jakos bardzo dokladny i nie wiem w jakich miejscach sa odpowiednie temperatury.

Co do zarowek , to pewnie mozna dac wieksze , tylko w nocy beda za mocno swiecily.

Jak mi padla taka zarowa to zamawialem w hondzie , kosztuje chyba 2 Euro

7Greg
01.04.2008, 09:17
O ja dupa. Faktycznie zupełnie zapomniałem o czujniku w termostacie

http://tarcu.com/Inne/At/AT00076.jpg

Rozumiem, że te ohmy to podałeś właśnie dla niego. A znasz wartości dla tego w chłodnicy??
Jak go sprawdzić "na sucho" bez odpalania moto?

A co do wskaźnika, to jak myślisz, jest on sterowany napięciem czy jakoś inaczej?
Czy jak mu zapodam 12V to coś pokaże czy się zjara?

R2D2
01.04.2008, 09:26
Omy sa dla czujnika temperatury , wlacznik wentylatora dziala jak zwykly styk
zalaczany temperatura .
Zeby go sprawdzic to trzeba go wykrecic i podgrzac , co wiaze sie z wylaniem plynu z chlodnicy.

Wskaznik dziala tak ze jak odlaczysz kabelek z czujnika to wskazowa ( chyba , bo juz nie pamietam ) powinna pojsc na maxa do gory , jak podlaczasz rezystancje do wejscia czujnika wskazowka odpowiednio opada .
Czyli wejscie z czujnika zwiera odpowiednio cewke we wskazniku do masy.

Kazmir
04.04.2008, 04:22
R2D2 Miło posłuchać jak ktos dobrze doradza w sprawach elektryko - elektroniki.Sam lubię te tematy i myślę że będziemy mogli sobie pogawędzić o tych sprawach jeszcze wiele razy.Czy wybierasz się na Agro Disco bo miałbym dla Ciebie pracę domową (chodzi mi po głowie pewien patent do inst elektr. AT) ale szczegóły na miejscu.Co do pola wskaźnika temp.Wstawiając w szereg rezystor możesz przesuwać wskazania temp.Jeśli chodzi o czujnik temp. można się spotkać z całą tabelką (mapą) rezystancji w danej temp.specyfikacja nowego Jednak najlepsza metoda to podłaczenie go prowizorycznie do inst moto zagotować wodę w garnku i wsadzić go i obserwować gdzie ta nasza wskazówka powedruje. Dobrze by było żeby napięcie w instalacji wynosiło ok 14VWodę zagotowaną w garnku można utrzymywać za pomocą opalarki

7Greg
04.04.2008, 08:34
Co fakt to fakt. R2D2 mądry jest :)

temat czujnika temperatury trochę przypadkowo rozwinął mi się tutaj

http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=235

Jestem skłonny zaryzykować tezę, że problemy ze wskaźnikiem nie są spowodowane wadliwym termostatem ale czujnikiem.

A jeżeli dobrze rozumuję to wskaźnik działa jak zwykły omomierz?

R2D2
04.04.2008, 10:24
Jezeli chodzi o wskaznik to jest to prawdopodobnie Ustrój elektrodynamiczny ilorazowy.
Ma 2 cewki jedna podlaczona do + i - a druga do + i czujnika.
cewki wytwarzaja pole magnetyczne i jego iloraz jest przekladany na wskazowke.

:oldman: Chyba tak to dziala :)

Pozdrawiam

Kisiel
04.04.2008, 10:41
Witam,

Wskazania analogowych mierników (tak naprawdę to wskaźniki a nie mierniki), sterowanych czujnikami rezystancyjnymi, czyli np. wskaźniki poziomu paliwa, temperatury itp., można w prosty sposób korygować włączając w obwód potencjometr. Regulując potencjometrem można skalować wskaźnik, oczywiście odnosząc się do jakiegoś punktu referencyjnego. W przypadku paliwa punkty ref. są 3 - pełny zbiornik, rezerwa, pusto. W przypadku temp. trzeba grzać czujnik, weryfikując wskazania i temperaturę czynnika grzejącego czujnik za pomocą dobrego termometru.
Ja w ten sposób zawsze koryguję wskazania poziomu paliwa i temp. w innych motocyklach, ustawiam odpowiednio potencjometr, potem go wypinam, mierzę nastawę i docelowo wpinam rezystor o tej samej lub zbliżonej (tolerancja) wartości.

smigacz
04.04.2008, 12:47
Cześć 7greg co to żarówek to alternator może i wyrobi ale faktycznie w nocy dają po oczach a można dostać takie szklane 2W a sklepach z częściami do starych fiatów i polonezów .Kosztują grosze (80gr) a przynajmniej masz pewność że nie wytopią Ci gniazda żarówki.Czytałem też że niektórzy montują diody ale w ty temacie niewiele wiem:confused:

chinol
22.12.2008, 19:52
mam prośbę gdyby się ktoś zajoł tym czujnikiem w termostacie poproszę o podanie średnicy gwintu. bo mi sie nie chce ściągać air boxu ;)

ramires
25.12.2008, 05:19
kurde, zapomnialem jak sie mierzy gwinty :D

Tak czy inaczej, zewnętrzna średnica to 16mm :)

rambo
25.12.2008, 12:13
oj raczej jak moja zawodna pamiec mi podpowiada to bylo 13mm klucz albo i 12 klucz

Artuditu
14.03.2010, 22:45
No właśnie. Jaki gwint ma czujnik temp. w obudowie termostatu?

Pratowasik
02.11.2011, 19:58
Co na rzeczy? Mianowicie wymieniłem lewe przełączniki na kierownicy na trampkowe (stare się skończyły). Po wymianie zauważyłem całkowicie inne działanie włącznika wiatraczka chłodnicy. Wiatrak włącza się przy znacznie niższej temperaturze na wskaźniku i nie bardzo chce się wyłączyć choć temperatura opadnie. Co jest na rzeczy? Co mają przełączniki do temperatury, do włącznika wiatraka? RD04

winc74
02.11.2011, 20:10
Jak by ktoś potrzebował to w garażu mam wskaźnik temp. z 04.

Vooytas
02.11.2011, 20:30
Nic nie mają..... Tam jest jak dobrze kojarzę dwu pinowy włącznik który zwiera i rozwiera lub nawet jedno pinowy który zwiera z masą przy jakieś temperaturze.
Szczerze nie widzę związku.

Pratowasik
02.11.2011, 21:07
Też nie widzę związku, a jednak. Zakładałem stare przełączniki i jest ok. Może jakieś przebicie do masy przechodzące przez włącznik wiatraka podgrzewając go i to powiązane z przełącznikami,?? nie mam pojęcia, nie daje mi to spać.

wieczny
02.11.2011, 21:13
O, czyżby bratnia dusza w walce z za wysokimi wskazaniami temperatury na zegarze? Ja już się poddałem bo w terenie wentylator włącza się mniej więcej równo z innymi Afrykami więc uznałem, że walnięty jest wskaźnik.

Kudłaty91
14.04.2012, 20:59
Mam pewien problem, zakupiłem czujnik wentylatora, wymieniłem termostat i przy próbie grzania wskazówka była na czerwonym jednak wentylator się nie włączył. Wcześniej był spięty na krótko i działał. Co może być nie tak? Czy wentylator ma własny bezpiecznik?

rambo
14.04.2012, 22:33
Tak, ma

Kudłaty91
14.04.2012, 22:42
a gdzie jeśli można wiedzieć? jeżeli tam gdzie reszta czyli pod prawym bokiem w tym pudełeczku to każdy bezpiecznik jest dobry. Gdzie szukać jeszcze przyczyny? Pozdrawiam!

rambo
14.04.2012, 23:47
Wszytskie poza głównym są w tym samym miejscu, pod prawym boczkiem

Kudłaty91
15.04.2012, 23:07
A ma ktoś pomysł co mogło się stać? Bo już siedzę nad tym jakiś czas a trzeba jeździć..

Ronin
02.05.2012, 14:25
a gdzie jeśli można wiedzieć? jeżeli tam gdzie reszta czyli pod prawym bokiem w tym pudełeczku to każdy bezpiecznik jest dobry. Gdzie szukać jeszcze przyczyny? Pozdrawiam!

Znalazłeś rozwiązanie? Bezpieczniki ok, a wentylator się nie włącza.
Jakieś pomysły?

Kudłaty91
02.05.2012, 14:28
Nadal nie wiem co jest nie tak, wymieniłem czujnik wentylatora i bez zmian.

Misza
02.05.2012, 14:51
Sprawdź kabelek masy, jest za trzecią śrubą trzymającą chłodnicę. Czasami chłodnica się nie styką z masą. Ten kabelek często się urywa lub wręcz odkręca się śruba trzymająca go, najlepiej dorobić kawałek przewodu w bardziej widocznym i dostępnym miejscu

rambo
02.05.2012, 15:23
Spróbowałbym wsadzić coś metalowego w miejsce bezpiecznika wentylatora i zrobił test. Jeśli nie to jeszcze na krótko sam wentylator podłaczyć

Misza
02.05.2012, 15:40
Jak wyjmiesz wtyczke z czujnika went, zewrzesz do masy i zakręci to znaczy że zasilanie ma i problem jest z masą. Jeśli nie kręci to ma problem z zasilaniem. Sprawdź bezpieczniki, czasami wyglądają na dobre a nie są, kumplowi nie było przejścia w skrzynce bezpieczników, ze starości kabelek się przetarł i nie było plusa na bezpieczniku. Z miernikiem szukaj po nitce do kłębka. Spalonego silnika nie wykluczam. Prostszego układu być chyba nie może.

Ronin
02.05.2012, 17:44
Dzięki :) do garażu więc...

Poncki
23.07.2012, 23:40
I jak tam Ronin, udało się?

Ja niestety też mam problem z czujnikiem.
Tzn. tak sądzę ale mogę się mylić.
Sprawa wygląda następująco:

Odpalam motonga i wszystko jest ok.
Po jakimś czasie kiedy już się troszkę nagrzeje zaczynają się problemy.
Na wolnych obrotach wskazówka wędruje prawie pod czerwone pole.
Dodanie gazu powoduje, że momentalnie spada prawie na zero.

Temperatura chłodnic w normie.

Ma ktoś pomysł, co z tym zrobić?

next22
24.07.2012, 00:28
1- termostat nie trzyma
2- regler pada
:)

Poncki
24.07.2012, 09:24
Regler wymieniony na nowy i jest ok.

Termostat też nie bardzo, bo nie chce mi się wierzyć, że czujnik jest w stanie tak szybko przekazać różnicę temperatur. Przy dodaniu gazu wskazówka temperatury leci do góry jak w obrotomierzu.

Ronin
24.07.2012, 09:34
I jak tam Ronin, udało się?

Ja niestety też mam problem z czujnikiem.
Tzn. tak sądzę ale mogę się mylić.


Ja się myliłem.
Któregoś pięknego dnia przy temperaturze ponad 30*C po wolnej jeździe w korku, poczekałem na parkingu, nie wyłączałem silnika i wentylator się włączył przed czerwonym polem.
Ciekawostką dla mnie natomiast jest to, że po wyłączeniu świateł wskaźnik temp. trochę opada. Włączam światła znowu i wskaźnik nieznacznie się podnosi. Zawsze tak było, więc nie wnikam ;)

Poncki
24.07.2012, 09:57
Ciekawostką dla mnie natomiast jest to, że po wyłączeniu świateł wskaźnik temp. trochę opada. Włączam światła znowu i wskaźnik nieznacznie się podnosi. Zawsze tak było, więc nie wnikam

U mnie też światła mają wpływ na wskazania temperatury.
Nie pamiętam co dokładnie się dzieje ale po włączeniu / wyłączeniu świateł wskazówka zmienia położenie.
Pocieszające, że nie tylko u mnie :)

RAFWRO
24.07.2012, 10:26
Wymontuj zegary, sprawdź najpierw styki i stan przewodów w obwodzie czujnika temperatury. Może któryś się przetarł i dotyka mięsem masy robiąc chwilowe zwarcie.

Poncki
24.07.2012, 10:59
Spojrzę na to w wolnej chwili i zdam relację.

Poncki
28.07.2012, 15:16
Po małym przeglądzie podsumuję co mi dolega:

- wskazówka temp. na niskich obrotach idzie mocno do góry.
- po dodaniu gazu wraca na swoje położenie
- włączam światła postojowe i wskazówka leci do góry. Włączam mijania i leci jeszcze wyżej. Na długich zamyka skalę :D Sytuacja jest analogiczna przy odpalonym silniku jak i przy zgaszonym.
- Opuszczenie stopki bocznej też ma wpływ na położenie wskazówki
- Szukałem zwarcia przy wskaźniku ale nic oczywistego nie widać. Jest tak jak fabryka dała.
- Kiedy silnik jest zimny nie ma żadnego problemu. Wskazówka nie reaguje na włącznie świateł.


Chciałbym przejrzeć wszystkie czujniki tylko mam prośbę, żebyście dali znać gdzie one są.

- jeden w chłodnicy (chyba włącza wiatrak?)
- w 07 jeden jest przy termostacie (nie wiem czy dotyczy to też RD03?)

I przy okazji mam pytanie do czego służą poniższe kosteczki:

Ta jest raczej oryginalna:

32785

A to jest przekaźnik, raczej nie oryginalny:

32786

Z góry dzięki za pomoc.

slafo
28.07.2012, 19:30
pierwsza mi wygląda na przekaźnik pompy

druga być może od świateł - wypnij 87a lub 87 i zobacz czego nie ma ... :)

Kazmir
28.07.2012, 20:40
Po małym przeglądzie podsumuję co mi dolega:

- wskazówka temp. na niskich obrotach idzie mocno do góry.
- po dodaniu gazu wraca na swoje położenie
- włączam światła postojowe i wskazówka leci do góry. Włączam mijania i leci jeszcze wyżej. Na długich zamyka skalę Sytuacja jest analogiczna przy odpalonym silniku jak i przy zgaszonym.
- Opuszczenie stopki bocznej też ma wpływ na położenie wskazówki
- Szukałem zwarcia przy wskaźniku ale nic oczywistego nie widać. Jest tak jak fabryka dała.
- Kiedy silnik jest zimny nie ma żadnego problemu. Wskazówka nie reaguje na włącznie świateł.


Z objawów wynikałoby, że wskaźnik temp. nie ma masy i dlatego wariuje.

7Greg
28.07.2012, 22:56
Ten drugi to wygląda jak typowy przekaźnik.
Może być użyty do wszystkiego.

jak slafo napisał, odłącz i patrz :)

Światła, grzane manety, alarm, dodatkowe gniazda, nawigacja itp :)

Poncki
29.07.2012, 13:25
pierwsza mi wygląda na przekaźnik pompy

Ok, dzięki. W takim razie mnie za bardzo nie dotyczy bo mam podciśnieniową.

Z objawów wynikałoby, że wskaźnik temp. nie ma masy i dlatego wariuje.

No to szukam dalej :)

Światła, grzane manety, alarm, dodatkowe gniazda, nawigacja itp

Nie mam żadnego dodatkowego osprzętu. Światła też nie. Myślałem, że może po umiejscowieniu w wiązce ktoś skojarzy. Nie jest to dla mnie kluczowa informacja ale przy okazji warto zapytać:)

Takie coś znalazłem:

1hjJ-sAAVRs

Golf to nie Afri ale może chodzi o czujnik...

Kazmir
31.07.2012, 21:54
Ten objaw na filmie to raczej uwalony termostat, a nie elektryka.

Poncki
01.08.2012, 10:30
Jest podpisany: uszkodzony czujnik temperatury cieczy.

Czy to prawda nie wiem :(

Poncki
23.08.2012, 09:40
No i znalazłem :D

Moja wina :mur:

Nie dokręciłem zielonego przewodu, który mocowany jest do belki w ramie nad cylindrem (taka na 4 śruby).
Kiedyś o tym zapomniałem i się sprawa ciągnęła.
Teraz już jest git :Thumbs_Up:

Kazmir
23.08.2012, 20:54
:oldman:No i co teraz;):D:at::beer:

Poncki
24.08.2012, 10:42
No Kazmir, wszem i wobec oświadczam że miałeś słuszność :D

:beer:

Zastanawia mnie tylko jak bym to znalazł gdyby nie totalny fart:confused:

Ronin
24.08.2012, 11:40
No i znalazłem :D

Moja wina :mur:

Nie dokręciłem zielonego przewodu, który mocowany jest do belki w ramie nad cylindrem (taka na 4 śruby).
Kiedyś o tym zapomniałem i się sprawa ciągnęła.
Teraz już jest git :Thumbs_Up:

Znaczy, że światła nie wpływają już na wskazania temp? :)

Poncki
24.08.2012, 12:41
Wskaźnik temperatury wskazuje i nie wariuje.
Światła nie przygasają (minimalnie ale bez porównania).
Włączenie świateł albo opuszczenie stopki nie wpływa na gotowanie się płynu ;)

Brak słów, żeby opisać jaka to ulga :Thumbs_Up:

Kazmir
24.08.2012, 22:36
No Kazmir, wszem i wobec oświadczam że miałeś słuszność :D

:beer:

Zastanawia mnie tylko jak bym to znalazł gdyby nie totalny fart:confused:
Nie szukaj filmików na Youtube, tylko szukaj kogoś kto ma miernik i wie gdzie masy szukać:D:haha2:

ferolo
30.04.2018, 09:51
Hej panowie mam pytanie odnośnie czujnika temperatury w naszych afrykach mianowicie zamontowałem sobie licznik koso rx2n i ciągle pokazuję mi temperatury na max mam 2 czujniki dodatkowe i na każdym jest tak samo czyżby do licznika koso pasuję jedynie oryginalny koso i niczym nie można go zamienić

szynszyll
30.04.2018, 10:32
nie wiem jak z koso ale dla acwella wstawialem potencjometr regulacyjny. byc moze w samym liczniku masz program kalibrujacy gdzie wprowadzasz wartosc korekcyjna. masz podana w instrukcji wartosc oporu dla obslugiwanych czujnikow? jezeli nie to zmierz opornosc czujnika koso i podaj prosze. porownamy z hondowskim. ewentualnie wrzuc tu skany/zdjecia instrukcji licznika. jaki to model?

z tego co wyczytalem koso stosuje termistory o zupelnie innym rzedzie wielkosci oporu :( jezeli w programie licznika nie da sie tego przeskalowac to dodawanie potencjometrow nic nie da.

ferolo
30.04.2018, 12:44
wklejam instrukcję licznika niestety nie mam oryginalnego czujnika tem koso i nie wiem jaką może mieć oporność
http://racetechelectric.com/attachment/37577-.pdf
Licznik musi być ustawiony na bardzo czułe wartości bo od razu po podpięciu samego czujnika od afryki od razu staruję i pokazuję górną granicę najpierw myślałem że strzelony jest czujnik ale na 3 jest to samo więc albo zostaję mi zakup oryginalnego albo zamontowanie jakiegoś opóźniacza wspomnianego rezystora no chyba że w opcjach licznika jest zmiana jego czułości.

szynszyll
30.04.2018, 14:21
tu masz podany zakres opornosci czujnika koso:

https://kosonorthamerica.com/faq/how-to-know-if-your-temperature-sensor-works/

nie wiem czy jest progresywny czy ma odwrocona charakterystyke. w AT masz zupelnie inne zakresy:

50stC=130-180ohm

100stC=25-30ohm

takze zupelnie inne zakresy i charakterystyka odwrocona

zupelnie nie wiem co rozumiesz przez opozniacz opornosci :) nie ma czegos takiego :)

p.s. przegladnij ich katalog. maja rozne gwinty i dlugosci. z pewnoscia dobierzesz odpowiedni dla gwintu w obudowie termostatu AT

tu kilka slow nt.

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Termistor

ferolo
30.04.2018, 18:47
Ok to ogarnę temat dzięki za pomoc a teraz z pytanie tych ciekawych ściąłem przed chwilą śrubę magnesową która jest wykorzystywana do zliczania prędkości czym ją na szybko zastąpić ewentualnie mam jeszcze czujnik od acewella podłączany pod ślimak afryki ale nie wiem czy on ruszy bo tutaj mam 3 przewody a tam tylko dwa

raf
30.04.2018, 19:09
Ja miałem magnes z jakiegoś starego dysku twardego, działało to pięknie.

szynszyll
30.04.2018, 19:13
to z acwella na pewno nie podejdzie. inna bajka zupelnie. sprobuj z jakims malym neodymem. sciales nadajnik czy odbiornik?

RAVkopytko
02.10.2018, 21:52
Szybka akcja,
zakładam liczniki ori.Potrzebuję fotkę(miałem fotkę ale wcięło :( ) ,gdzie,który kabelek podpiąć do wskaźnika temp.Reszta działa jak należy.
Można mmsem GSM 505044743.
Dziękuję

RAVkopytko
03.10.2018, 21:22
Sprawa ogarnięta,dzięki Lucky Luke :bow:

Lucky Luke
04.10.2018, 09:38
No problem :)