PDA

View Full Version : Na co patrzec przy zakupie Trans Alpa?


Tymon
27.08.2013, 13:56
Witam!

Znajomy znajomego ma po dobrej (niskiej) cenie na sprzedaz Trampka 600.
Nie wiem z ktorego roku jest - to ten sam co na moim filmie z kamieniolomu:
s-dK06mdnW0

Na co zwrocic uwage przy ogladaniu/objezdzaniu tego sprzetu?
Jakie ma ten model wady?
Jakie zalety?

Sorry za banalne pytanie ale nie mam doswiadczenia z innymi motocyklami (z Afra z reszta, tez nie mam...) Pomagam koledze przy zakupie na pierwsze moto.
Za dwa dni mam go ogladac a czasu na czytanie forum TCP niestety malo...

Z góry dzieki za pomoc.

gumbas24h
27.08.2013, 14:04
na sprzegło jak w kamieniołomie robi, wałek zdawczy, regulator napięcia, luzy w zawiasach i główce ramy, ciśnienie na garach

NaczelnyFilozof
27.08.2013, 14:05
Jak 600 to:

1. Padające moduły zapłonowe. Jak gaźnik ma czujnik położenia przepustnicy to juz nowy moduł i problem z głowy. Moduły cena wysoka a te z nowszych TA nie pasują w miejsce starych.

2. Wałek z zębatką. Ta sama przypadłośc jak w afrykach. Czyli przed zakupem zdjąc zebatke.

nev
27.08.2013, 14:11
Sprawdź płyny - czy są i w jakim są stanie. Jak czegoś brakuje to zbijaj z ceny - albo jak nie ma oleju to sobie daruj.

Stan klocków, tarcz, napędu - jak w każdym moto.

żeby sprawdzić czy jest prosty, przejedź się i puść kierownice, jak nie zjeżdża na boki to jest raczej prosty. Jeśli zjeżdża, to nie koniecznie jest krzywy, może być coś innego (np. opona)... Sprawdź też DET opon, jak są starsze niż 4-5 lat to też zbijaj z ceny.

Sprawdź jak chodzi silnik, drobne drgania na jałowym to standard w trampkach.
Zostaw go na chodzie na kilka minut i sprawdź czy załącza się wiatraczek i czy temperatura mu spada. Jak nie włącza się - to jest szansa że był przegrzewany.

Rozgrzej silnik i przygazuj gwałtownie do 7-8 tys/obr i zobacz co wychodzi z rury. W idealnym stanie nie powinieneś zobaczyć nic. Jak był przegrzewany silnik to będziesz miał czarny dym.

Sprawdź też jak szybko reaguje na zmiany gazu. W dobrym stanie na zimnym silniku nie powinien zgasnąć jak dasz mu ssanie w opór.

Możesz zajrzeć jak wygląda od spodu. Jak nie ma rys, to prawdopodobnie nie był jeżdżony w terenie (to raczej na plus).

To tyle tak na szybko.

siwy
27.08.2013, 14:16
Łykanie oleju to plaga w transalpach. W niektórych plastiki się nie schodzą, odstają albo mają pourywane lub już naprawiane "grzybki". Upierdliwe to jest trochę ale nie wpływa na komfort jazdy. Jak silnik suchy, oliwy nie bierze i nie ma luzów w zawieszeniu + prosto jedzie a cena ok to można brać. Niespodzianek w tym modelu raczej nie będzie.

bass
27.08.2013, 14:28
...kierownik tego trampka raczej mu krzywd terenowych nie robił - boi sie zamoczyć stopy i nie umi przejechać przez kałuże :D może być dobry egzemplarz :D

Marcin-BB
27.08.2013, 14:50
Ten z filmu to rocznik '94/95. Jeszcze japoński a jest szansa, że już z poprawionymi modułami (czyli z jednym modułem). Sprawdź to co w każdym motocyklu, bo generalnie to trwałe i bezawaryjne sprzęty, bez typowych wad.
(myślę o rocznikach >95, które miały już 1 moduł)
Powodzenia!
M.

Tymon
27.08.2013, 15:29
Jak 600 to:

1. Padające moduły zapłonowe. Jak gaźnik ma czujnik położenia przepustnicy to juz nowy moduł i problem z głowy. Moduły cena wysoka a te z nowszych TA nie pasują w miejsce starych...

Jak sprawdzic czy gaznik ma czujnik położenia przepustnicy?

...kierownik tego trampka raczej mu krzywd terenowych nie robił - boi sie zamoczyć stopy i nie umi przejechać przez kałuże :D może być dobry egzemplarz :D

Ten motocykl za ostatnich dwoch kierownikow (tego z kałuży i tego co teraz sprzedaje) to w "offie" to byl tylko raz chyba i to wlasnie na wystepy do tego filmiku.
Plus przez ostatnie dwa lata pewnie nie wiele km zrobil...

Ten z filmu to rocznik '94/95. Jeszcze japoński a jest szansa, że już z poprawionymi modułami (czyli z jednym modułem). Sprawdź to co w każdym motocyklu, bo generalnie to trwałe i bezawaryjne sprzęty, bez typowych wad.
(myślę o rocznikach >95, które miały już 1 moduł)
Powodzenia!
M.

Z tego widze na filmiku to na rejestracji jest 93 na poczatku - czyli rok pierwszej rejestracji/produkcji - czy po nr VIN tak jak w Afri mozna sprawdzic rok produkcji??

Ziarko
27.08.2013, 16:10
Jako właściciel Małej Afryki z 93 r. czyli Trampa stwierdzam iż ten model nie ma istotnych wad:
Niespodzianek nie powinien żadnych stworzyć. Ale w momencie zakupu, sprawdź stan modułów tj. jak są ułożone (fabrycznie nie najlepiej i sporo osób zabezpiecza je dodatkową wkładką między moduły a siedzenie), stan zębatki zdawczej - jedna i druga czynność wymaga małego demontażu.

Pozostałe - na słuch- maszyna ma palić od dotknięcia, łańcuch nie powinien mieć końca naciągu ani być nadmiernie luźny - to sa powody do negocjacji ceny (w przypadku napędu nawet znacznej 1k PLN).

Ogólny stan - nie ma co być zaskoczonym zużytymi oponami, czy drobnymi pęknięciami plastikow czy ryskami - te moto tak mają, że lubią kłaść się na parkingach (jakoś wyczuwają początkujących jeźdzców).

tym bardziej wiesz, że jak i gdzie były jazdy i mozesz się dowiedziec na temat kierowników, ich stylu jazdy i czy narzekali na coś tam w nim.

Aha - tłumik może już łapać dziurki - trudno, da się z tym żyć, ale można dalej negocjować.

Tymon
27.08.2013, 21:04
Ok to jak powinny byc ułożone moduły aby byly ok?

Czy uszkodzone moduły rozpoznam na oko czy potrzeba jakis szpejow do badania elektryki??
Macie jakies zdjecia pogladowe? Cobym wiedzial co sie zalicza do uszkodzenia...

Jazde oczywiscie odbede, lancuch i walek sprawdze - mam nadzieje, ze do zebatki zdawczej jest latwiejszy niz w Afri z gmolami Givi...

Jakie klucze do zebatki zabrac? Czy sa takie same jak w Afri??

Naciag lancucha przy normalnym zawieszeniu sprawdza sie po luzie tak jak w Afri? 3,5cm??
Jaka jest granica zuzycia tarcz hamulcowych? (Ile mm??)

piotreklodz
27.08.2013, 22:20
Legendy o braniu oleju przez transalpy to są dopiero bzdury...

Sprawdz jeszcze stan tylnego zawieszenia, bo łożyska do kiwaczki trochę kosztują.
I tych modułów bym się nie bał bo już są dostępne zamienniki w normalnych pieniądzach.
Co do przegrzewania... Trampki są generalnie "zimne", raczej trudno będzie Ci go przy sprzedającym rozgrzać aż do uruchomienia wiatraka.

siwy
27.08.2013, 22:25
Legendy o braniu oleju przez transalpy to są dopiero bzdury...

Sprawdz jeszcze stan tylnego zawieszenia, bo łożyska do kiwaczki trochę kosztują.
I tych modułów bym się nie bał bo już są dostępne zamienniki w normalnych pieniądzach.
Co do przegrzewania... Trampki są generalnie "zimne", raczej trudno będzie Ci go przy sprzedającym rozgrzać aż do uruchomienia wiatraka.

Nie takie bzdury. Miałem 2 trampki, wśród kumpli były kolejne 3. Z tych 5 jeden nie brał oleju wcale (600 '99) pozostałe brały od 200 ml do 1 l. /1000. Niektóre afryki też lubią olej, co w tym dziwnego że sprzęty dwudziestoletnie biorą oliwę. Puki nie jest to więcej niż 0,5 l /1000 tragedii nie ma.

Tymon
27.08.2013, 22:28
Legendy o braniu oleju przez transalpy to są dopiero bzdury...

Sprawdz jeszcze stan tylnego zawieszenia, bo łożyska do kiwaczki trochę kosztują.
I tych modułów bym się nie bał bo już są dostępne zamienniki w normalnych pieniądzach.
Co do przegrzewania... Trampki są generalnie "zimne", raczej trudno będzie Ci go przy sprzedającym rozgrzać aż do uruchomienia wiatraka.

... No to chyba pojade autem i zabiore ze soba narzedzia coby to wszystko porozkrecac...

MaRP
27.08.2013, 22:35
Jak sprawdzic czy gaznik ma czujnik położenia przepustnicy?

Od 1996 r produkcji będzie miał TPS. czyli jeden pojedyńczy moduł.
W afri masz z prawej strony gażników TPS w czarnej obudowie, tak samo powinno być w TA. Moduł powinien być z boku, z pojedyńczą kostką, jest już cyfrowy.

Cibor klv
27.08.2013, 22:49
... No to chyba pojade autem i zabiore ze soba narzedzia coby to wszystko porozkrecac...

Sprawdź też stan pierścieni tłokowych i panewek na wale, a także łańcucha pompy oleju :)

motormaniak
27.08.2013, 22:49
Wg mnie nie została tu napisana jedna z ważniejszych rzeczy do sprawdzenia- luz pomiędzy ramą a korkiem do ustawiania zaworów na pierwszym cylindrze. Wiele trampków powypadkowych ma "zwichrowane" ramy i tego korka nie da się wykręcić.
Branie oleju przez trampki (afryki tez) często bierze się ze zgubienia korka od rurki wychodzącej z airboxu. Po ponownym zaślepieni często jest za puźno i moto bierze oliwę.

piotreklodz
27.08.2013, 22:55
Jeśli silnik jest zdrowy i nie katowany to czemu miałby ten olej brać... albo inaczej, czemu jeden ma brać a inny nie? Pomijając oczywiście przypadek podany przez Motormaniaka.

siwy
27.08.2013, 23:00
Nie wiem czemu, ale silnik z dużym przebiegiem niby zdrowy ale nowy już nie jest. Plotka też głosi że te z czarnym silnikiem bardziej brały, nie wiem czy to prawda czy po prostu są najstarsze i największe przebiegi mają.

Ziarko
28.08.2013, 08:19
Za samo rozebranie motka, zapłaci więcej niż zyska na zbiciu ceny.
Panowie, to nie "super okazja, nówka sztuka, jeżdżona tylko przez babcie do kościoła, 93 r. i tylko 3000 km przebiegu).

Motocykl jeździ? jeździ
Właściciel narzeka? nie,
Jaki powód zmiany?
Stan łańcucha, wałek zdawczy - widać gołym okiem, by nie być zaskoczonym
modułu pod siedzeniem - czy nie są już przygniecione czy nie. Są zamienniki, ale można zadbać o obecne.

cała reszta - co nie widać gołym okiem. W końcu to UZYWANA maszyna. Jak widać nawet po filmiku, mało jeżdżona po trudnym, a więc raczej nie topiona i do dobita.

Z resztą trzeba się pogodzić - każdy, ale to każdy motorek w podobnej cenie będzie wygladał identycznie lub nawet bardziej zużyty.

Co do brania oleju: mój, a przypomne jest z 93 r. nie bierze oleju.

Radekk
28.08.2013, 09:33
Branie oleju przez trampki (afryki tez) często bierze się ze zgubienia korka od rurki wychodzącej z airboxu. Po ponownym zaślepieni często jest za puźno i moto bierze oliwę.

Czy mógłbyś rozwinąć temat o jaki korek dokładnie chodzi i dlaczego powoduje to pobieranie oleju? :)

Dubel
28.08.2013, 09:34
Waz od airboxa wiszacy pod silnikiem razem z przelewem gaziorow itd. jest ontam zaslepiony i ta zaslepka lubi se wylatac :D
Pozdro

Radekk
28.08.2013, 10:41
Waz od airboxa wiszacy pod silnikiem razem z przelewem gaziorow itd. jest ontam zaslepiony i ta zaslepka lubi se wylatac :D
Pozdro

Muszę to sprawdzić, nie wiedziałem o przypadłości ;). Z jakiego powodu spadnięcie zaślepki powoduje branie oleju?

Borewicz
28.08.2013, 10:44
Stare moduły były dwa, potem był jeden, sprawdź przy kostkach czy nie były lutowane, naprawiane. Najlepiej gdy są zabezpieczone przed zgniataniem przez kanapę, u mnie np był wsadzony drewniany kołek, który wystawał na ok pół centymetra i robił robotę :D
Poruszaj kostkami, modułami podczas pracy silnika, obserwuj obrotomierz. Generalnie nic się nie powinno dziać, silnik nie może przerywać.

NaczelnyFilozof
28.08.2013, 10:57
Jak nie ma koreczka to olej wydmuchuje i w ten sposób znika :)

nev
28.08.2013, 14:53
Co do przegrzewania... Trampki są generalnie "zimne", raczej trudno będzie Ci go przy sprzedającym rozgrzać aż do uruchomienia wiatraka.

Obywałem się z dwoma trampkami, oby dwa przez ok. 5 minut chodzenia na jałowych obrotach grzały się do włączenia wiatraka.

TAXL600V
28.08.2013, 16:39
Podczas normalnej jazdy w 600tce wentylator się nie załączy, ale wystarczy mały korek, aby wskazówka windowała do góry.

Na postoju również powinien się odpowiednio zagrzać. Próbowałem w ostatnią zimę, bez problemu osiągnął "pełną" temperaturę, mimo niemałego mrozu :)

Grinch
03.01.2014, 13:40
Obywałem się z dwoma trampkami, oby dwa przez ok. 5 minut chodzenia na jałowych obrotach grzały się do włączenia wiatraka.

No może nie trwa to 5 minut, tylko trochę dłużej, ale ogólnie racja.
Moja "siedemsetka" w trasie się raczej powyżej 90 st nie zagrzeje. Cały czas jest na wyświetlaczu 78 - 86 st, ale na postoju w korku po 40 sekundach jest 103 st, włącza się wentylator - chłodzi do 94 - 96 st i się wyłącza. Jak tylko ruszysz masz znowu 84 - 86 st.

Scorpi
03.01.2014, 14:23
Apropo trasalpa to znajomy ma do sprzedania w koszalinie za 8500 z kuframi łądny trampek. przesiadł sie na gs 1200:D
ogłoszenie jest na tablicy
polecam

azure
02.03.2014, 17:13
Wg mnie nie została tu napisana jedna z ważniejszych rzeczy do sprawdzenia- luz pomiędzy ramą a korkiem do ustawiania zaworów na pierwszym cylindrze. Wiele trampków powypadkowych ma "zwichrowane" ramy i tego korka nie da się wykręcić.
Branie oleju przez trampki (afryki tez) często bierze się ze zgubienia korka od rurki wychodzącej z airboxu. Po ponownym zaślepieni często jest za puźno i moto bierze oliwę.

Odkopie tę odważną teorię... niestety niczym nie podpartą.
Wyjaśnij proszę co ma brak korka do brania oleju :-)

Dubel
02.03.2014, 18:10
Odkopie tę odważną teorię... niestety niczym nie podpartą.
Wyjaśnij proszę co ma brak korka do brania oleju :-)

To ja wyjaśnie tą "odważną teorię... niestety niczym nie podpartą"
Gdy korka nie ma dostaje się tamtędy piach, kurz i wszystko inne co nie jest mile widziane w silniku. Jakie to ma skutki pewnie wiesz. Są na forum użuszkodniki które przeżyły takie historię i wiązało się to z remontem silnika.
Pozdro

nadol
02.03.2014, 18:19
Potwierdzam, zgubienie korka może się zakończyć przykrością w postaci remontu/wymiany silnika. Przewód jest często skracany właśnie dlatego aby jeżdżąc w terenie nie zahaczyć i nie pozbyć się koreczka zaciągając syf do airboxa a potem dalej do garów.

Dzieju
03.03.2014, 07:52
Ten przewód z tym korkiem powinien być trzymany przez taką opaskę z drutu która uniemożliwia zaczepianie lub zgubienie.
No ale jak się ktoś uprze lub tego nie ma to i zgubić może.

KristoF
05.03.2014, 22:35
Zgadza się. Ta zaślepka w stanie oryginalnym do duży minus TA. Element nr 21 http://forum.transalpclub.pl/download/file.php?id=2820 albo na fiszkach w motoriście znajdź. A wystarczy zawinąć do góry rurkę i po sprawie. Przed kupnem warto klęknąć i luknąć jej obecność. Brak to czerwona lampka - kiedy zniknęła? Ten wężyk to świetny odkurzacz wszystkiego spod motoru, a worki są dwa= cylindry, bo jego wejście omija filtr powietrza. Ten airbox to też porażka modelu, wygina się i rozłazi.

No i jest ku tym dywagacjom odpowiedniejsze forum :p
http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=104&t=4168
http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=104&t=9671
http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=104&t=4168&p=179202&hilit=airbox#p179202
http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=17&t=12872&hilit=airbox

Tęczuś
27.08.2015, 09:00
Witam szukam kogoś z Warszawy lub okolic kto by miał trochę czasu by zerknąć na Transalpa z 87r przy jego kupnie w ten weekend w miejscowości Garwolin , za przysłowiową flaszke :)
Proszę o znać na tel.694118517

zaczekaj
27.08.2015, 09:05
Pytaj Zimnego, on z tych stron i na Trampkach się zna :-)