PDA

View Full Version : gniazdko ładowania - z przekaźnikiem czy bez?


Evvil
17.06.2013, 23:30
Zamierzam się na gniazdo ładowania i po długim rozkminianiu doszedłem do wniosku że wolę z minimalną ingerencją w instalację - z tego względu raczej bez przekaźnika. Po prostu zrobię odrębne odcięcie obwodu i wyprowadzę je sobie gdzieś przy zegarach - chcę sobie zachować możliwość korzystania z gniazdka bez używania zapłonu. I teraz technicznie projektowo pytanie może trywialne trochę - instalację całą robię po plusie z akumulatora, przy czym zaraz za akumulatorem dorobię sobie skrzynkę z bezpiecznikiem. Stamtąd dalej plusik wiązką na konsolę do włącznika i po włączniku do gniazdka zapalniczki. A z gniazdka zapalniczki drugi wtyczek do masy motocykla wystarczy?

Czy taka instalacja ma sens czy też lepiej zostać przy koncepcji przekaźnika - jeśli tak - czym sterować przekaźnik najlepiej i jak to podpiąć?

Mirmil
18.06.2013, 10:57
Jakiego pradu bedziesz ciagnal z owego gniazdka?

matjas
18.06.2013, 12:42
kwestia prosta - jeśli do ładowania telefonu i innych takich to tylko odpowiedz sobie na pytanie czy chcesz mieć tam prąd zawsze czy tylko kiedy moto jest odpalone.
osobiście preferuję dwa gniazda - jedno w kokpicie po przekażniku a drugie pod siedzeniem bezpośrednio do aku - gdzie mogę zostawić zamkniętą komórkę na noc lub parę godzin bez obawy, że ktoś ją skubnie.

matjas

sowizdrzal
18.06.2013, 15:00
Dokładnie jak pisze Matjas: najlepiej mieć dwa, jedno po przekaźniku, drugie bezpośrednio.
Czasem problemem jest wtyczka wypadająca z gniazdka od wibracji; wtedy zamiast gniazdka daję tam kostkę.
Następnie biorę przedłużacz do gniazda zapalniczki (5-7 pln), obcinam z niego wtyczkę, zastępuję drugą częścią tej kostki,
a gniazdko na przedłużaczu daję do tankbaga. Wtedy wtyczka ładowarki nie wytrzęsie się w trakcie jazdy
(no ale ja mam tylko single ;) ).

zombi
18.06.2013, 15:08
Gniazdo "zewnetrzne" może zamoknąć- szkoda akumulatora.

Evvil
22.06.2013, 20:06
Drodzy, instalacje chce zrobić dwie - jedna na woltomierz (oznaczona na schemacie 1), druga na gniazdko ładowania (oznaczona jako 2). Przez schematy rozumiem swoje pokraczne szkice, proszę nie krytykować moich talentów twórczych. Otóż koncepcja jest taka, że:

1. masa ma być z AKU bezpośrednio
2. w każdym momencie możliwość wypięcia całej instalacji
3. możliwie minimum ingerencji

I tak - woltomierz z aku, oznaczony na schemacie jako 1. jak rozumiem plus z aku idzie, potem bezpiecznik na (+), potem włącznik na konsolce, potem plus do woltomierza. Minus idzie z powrotem z woltomierza do klemy.

Drugie - gniazdko ładowania - plus z gruszki bym ukradł (w sensie z kostki). W sumie powinien być to ten sam efekt co ze stacyjki, przeca po przekręceniu stacyjki w gruszce powinien być prąd i dalej podobnie - na plusie bezpiecznik, włącznik i do plusa w gniazdku. Minus do akumulatora.

Pytania:
- bezpiecznik montuje się w obwód plusa? I jakie bezpieczniki dac - 10A wystarczą?
- czy bezpiecznik / włącznik, lepiej dać na plusie czy na masie i odłączać po prostu masę?
- czy to ma ręce i nogi? :). Ładowarki pod kanapą nie schowam, choć to bardzo ciekawy patent z prostej przyczyny - w rd04 nie bardzo jest cokolwiek pod kanapą :).

legenda ze schematów:
- AKU = aku :)
- G - gniazdko ładowania
- V - woltomierz
- 10A - bezpiecznik 10A
- W - włącznik zerojedynkowy ;)
(może o taki :) http://allegro.pl/przelacznik-top-gun-panel-sterujacy-silver-12v-20-i3276329579.html)

Schemat tu:

https://lh6.googleusercontent.com/-Xou-v4LtWQY/UcXmHTN0LeI/AAAAAAAACd8/MG7E8ydIEX0/w506-h281-o/schematy.png


I pytanie końcowe - ile sensownie odbiorników można podłączyć żeby nie zamienić regulatora w toster? Myślałem o dwóch gniazdkach - navi i ładowanie telefonu, woltomierz i ewentualnie jakieś halogeny na boki dodać (dwa proste). Nie za dużo?

zimny
26.06.2013, 12:23
Ja mam gniazdo usb, zapalniczki, grzane manetki, woltomierz i olejarke. Problemow brak - tylko ze nigdy nie uzywam wszystkiego na raz! :) wszystko pod przekaznikiem. Ten matjasa koncept z gniazdkiem pod kanapa jest fajny - nie pomyslalem wczesniej zeby tak to zrobic.

Dubel
26.06.2013, 15:37
I pytanie końcowe - ile sensownie odbiorników można podłączyć żeby nie zamienić regulatora w toster? Myślałem o dwóch gniazdkach - navi i ładowanie telefonu, woltomierz i ewentualnie jakieś halogeny na boki dodać (dwa proste). Nie za dużo?
Na sto procent nie za duzo, dodatkowe odbiorniki nie zabija regulatora a go odciaza. Afri duzoc wiecej pradu produkuje niz potrzeba i wlasnie przez brak odbiornikow reglery sie smarza bo musza wszystko na mase pchac.
Pozdro

KLOSZ
01.08.2013, 00:44
A bezpiecznik zawsze dajemy na plusie, jak najblizej akumulatora :)