PDA

View Full Version : Powrót Sokoła


czosnek
23.09.2012, 11:34
Powroty stają się modne z tym, że tym razem chyba wyjdzie to lepiej niż z Junakiem (Oby).

Od 1m40sek zaczynają się konkrety.

http://www.tvbiznes.pl/projekt-nowego-motocykla,12779710,37,klip.html#play

Zastanawiają mnie tylko te modele 1800 i 1300 a nie 1000 i 600

Leonr2
23.09.2012, 12:16
No tak 150 -200 tyś PLN niech się pocałują w cztery litery

czosnek
23.09.2012, 12:30
Cena kosmiczna ale może dzięki temu marka nie zostanie zeszmacona tandetą.
Tak czy inaczej długiej kariery temu przedsięwzięciu nie wróżę. Mimo wszystko życzę powodzenia.

Leonr2
23.09.2012, 12:50
Motocykl taki jak proponują, czyli o prostej konstrukcji z kilkoma udogodnieniami praktycznymi typu hamulce, o pięknym brzmieniu i wyglądzie można wyprodukować i sprzedać z dużym zyskiem za np. ok 50tys PLN. Wtedy moglibyśmy się cieszyć wszyscy "sokołem" a nie tylko wybrani snobistyczni kolekcjonerzy.

AdaM72
23.09.2012, 13:17
Ja mam bardzo mieszane uczucia. Z jednej strony chciałbym, żeby w Polsce budowano polski motocykl. A z drugiej - nie cierpię (technicznej) ignorancji i mentalnej zaściankowości. "Motocykl dla ludzi którzy mają już kilka i chcieliby mieć jeszcze jeden". Motocykle to nie są do cholery znaczki pocztowe. Po drugie: cena. "Za co?" ja się pytam. Jeżeli wizualizacja przedstawiona w audycji odpowiada rzeczywistości, to znaczy, że ktoś chce budować dolnozaworowy silnik o pojemności bez mała dwóch litrów. Brawo. Możemy liczyć, że i ten motocykl będzie "zapraszany na wystawy z Harleyami i Indianami" (tak powiedział ten pan w audycji) ale w charakterze kuriozum. A jeżeli chodzi o wskrzeszanie dawnych marek to podoba mi się jak postąpili Niemcy w przypadku marek Horex i Neander. Dawne legendy mają szansę znów być legendami. Pierwszy z uwagi na zastosowanie do napędu silnika VR6
http://s1.aecdn.com/images/news/horex-vr6-six-cylinder-motorbike-in-action-video-46456_2.jpg
A Neander z uwagi na cały szereg nowatorskich rozwiązań. Tak było w 1928:
http://www.motosolvang.com/images_new/large/1928_Neander.jpg

A teraz... Turbodiesel w napędzie, nowatorskie zawieszenie etc. etc.:

http://www.1000hp.net/magazin/neander_1.jpg

W przypadku obu tych motocykli wysoka cena jest uzasadniona wysokiej próby rozwiązaniami technicznymi, materiałami i przede wszystkim ogromnym ładunkiem pięknej myśli inżynierskiej. A u nas? Lala łowicka k... m...

Postępując tak jak zrobiono to z Junakiem czy z teraz z Sokołem dowodzimy, że niczego sensownego w zakresie techniki nie jesteśmy w stanie wymyślić. Więcej - w gruncie rzeczy zaprzepaszczamy tradycję i legendę marki zapominając, że dawny Sokół 600RT był motocyklem całkiem nieźle wpisującym się w swoją epokę, odznaczającym się sporą celowością konstrukcji i wysoką niezawodnością. Dowodem na to były sukcesy w kilku rajdach, zdobycie Kasproweogo Wierchu i parę innych ciekawych wyczynów. Ciekaw jestem czego będzie można dokonać na "reaktywowanym Sokole". Poderwać panienkę na dyskotece?

A co się tyczy Indiana, którego pan z czerwonym krawatem parę razy wspomninał, to zastanawiam się, czy on wie, że Indian to nie tylko model Big Chief ale również cudo, które jest dowodem na to, że w szopie mogą powstawać rzeczy znacznie ciekawsze niż w głowie pana z czerwonym krawatem:

https://lh5.googleusercontent.com/-iNCjHrePI4s/T5-Sb8eaBwI/AAAAAAAAEIw/dg-mItpwQYc/s1152/DSC_0357.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-JGdhVY63Z6Q/T5-SmSS7kAI/AAAAAAAAEJM/1Ch41wrHFZg/s1152/DSC_0394.JPG

(Dla ścisłości: na pierwszym zdjęciu jest filmowa replika).

Dlaczego do jasnej ciasnej nie możemy doczekać się reaktywacji choćby na kształt brytyjskiej marki marki Royal Enfield? Dlaczego po raz kolejni do głosu dopuszczani są majętni ignoranci doszukujący się legendy nie tam gdzie trzeba.

Do kitu z taką reaktywacją. Jeżeli jakiemuś przedsięwzięciu kiedyś kibicowałem to był to Honker. Ale skończyło się jak zwykle.

zgodny
23.09.2012, 13:45
Cztery teleskopy z przodu to chyba od Junaka ? http://www.mmt.com.pl/st/uslugi_junak-sahara_wozek.php

AdaM72
23.09.2012, 13:59
Cztery teleskopy z przodu to chyba od Junaka?

Nie Kolego. Od Chevroleta:

http://image.fourwheeler.com/f/9298125+w750+st0/129_0707_03_z+1974+chevy_truck+front_suspension.jp g

Leonr2
23.09.2012, 14:40
AdaM72 zgadzam się w 100%

bass
23.09.2012, 19:33
...używanie takich marek jak Junak, czy Sokół powinno być dla tych nowszych paździerzy zakazane... zawsze jak widzę gdzieś nowego junaka to smutek mnie ogarnia... ehhh...

Cibor klv
23.09.2012, 19:48
Tej spółce kapitałowej, pewnie bardziej zależy na promocji swojej działalności niż zabawa w sentymenty. Motocykl Sokół będzie takim trochę modnym gadżetem, oferowanym jako jeden z produktów. Prawdopodobni budowę zlecą dla jakiejś wytwórni customów. Zrobić ramę to nie problem, wsadzić gotowy silnik S&S to też nie sztuka, koła i osprzęt też kupuje się gotowe i się montuje. W taki biznes pewnie nie trzeba inwestować co w w fabrykę budująca motocykle od podstaw gdzie trzeba skonstruować nowy silnik, przeprowadzić kosztowne badania i próby... to oczywiste, że nikomu się to nie opyla. Tak więc motocykl będzie tylko dodatkiem, do działalności spółki dla ekscentrycznych i nadzianych klientów. Po raz kolejny legenda została sprzedana ... no cóż takie są prawa rynku.

jorge
23.09.2012, 22:02
A mi się podoba, że marka nie zanika, a próbuje zarobić na własne konstrukcje. Narzekacie na Junaka z Chin, a BMW to gdzie części robi ? Za chwilę wszyscy będą tam składali. Po za tym np. Romet dzięki Chinom wydał swoją pierwszą konstrukcję. Oczywiście lepiej jakby reaktywowali się w stylu Mammuta lub Triumpha...

http://www.mmt.com.pl/st/uslugi_junak-sahara_wozek.php

Fihu
24.09.2012, 00:29
O ile się nie mylę jakiś czas temu i WFM była produkowana w "nowej" wersji ... Było swojego czasu trochę o tym słychać lecz ucichło.
Czas pokaże jak będzie z Sokołem

JarekAT
24.09.2012, 09:59
Będą silniki 1300 i 1800?? Hmmm śmierdzi mi tu przeszczepem z VTXa

Kefir7
08.11.2012, 22:19
Ale BMW jeździ i do tego robi przebiegi. A S&S cóż dobre ma poszczególne części- np. lepsze pompy. Silniki S&S tak jak Ultimy czy innych cutomowych marek są piekne ale chodzą na motogodziny nie nadaja sie do eksploatacji codziennej czy podrózy. Po prostu jeszcze jeden customowy motocykl również jednorazowy. Zgadzam sie z AdaM72 że chłam i tyle w porównaniu z 600RT inż. Raka

czosnek
25.11.2012, 17:21
Podkradłem z sąsiedniego forum :)


http://www.breinride.home.pl/moto/images/sokol.jpg

Jak dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej, zorganizowanej przez grupę kapitałową SILVA w VIP-owskich lożach stadionu Legii, pojawiła się spora szansa na reaktywację legendarnej polskiej marki motocyklowej Sokół
To wcale nie prima-aprilisowy żart, bo do kwietnia jeszcze bardzo daleko. Grupa Silva ma pakiet 20 proc. akcji Prywatnych Zakładów Inżynieryjnych Sokół Motocykle S.A., które podjęły ambitne zadanie reaktywacji kultowej przedwojennej marki. Motocykl ma być produkowany w Polsce i bazować na założeniach technicznych Sokoła 1000.

Podstawowy element - rama, będzie niemal dokładną kopią pierwowzoru. Co ciekawsze, będzie to rama typu „sztywnego” czyli bez amortyzacji tylnego koła. Rolę amortyzatora ma przejąć układ sprężyn siodła - tego typu konstrukcje spotykamy często w motocyklach typu custom.

Konstruktorzy zaprojektowali dwie jednostki napędowe 1300 i 1800 ccm, przy czym mniejsza ma być ewenementem na skalę europejską, będzie to silnik z rozrządem SV, czyli dolnozaworowy, dysponujący mocą między 60 a 80 KM. Większy, górnozaworowy silnik będzie generował między 120 a 180 KM, a obie jednostki mają być produkowane w USA. Pozostałe elementy jak zbiorniki paliwa, ramy, błotniki wykonywane będą na miejscu.

Ambitne plany firmy przewidują rozpoczęcie budowy prototypowych egzemplarzy jeszcze w tym roku, a pierwsze jazdy testowe obiecano nam na wrzesień przyszłego roku. Założenia konstrukcyjne, jak i produkcyjne wydają się sensowne, bo PZI Sokół planuje roczną produkcję na 30 sztuk motocykli, czyli miej więcej tyle, ile wytwarzają średniej wielkości firmy customowe w USA. Przy tak niewielkiej produkcji da się jeszcze uniknąć konieczności uzyskiwania homologacji na typ pojazdu, a motocykle będą rejestrowane jako SAM.

Pamiętajmy, że przedwojenne Centralne Warsztaty Samochodowe (notabene również jak PZI ulokowane w Ursusie) w pierwszej fazie rozwoju wytwarzały motocykle metodą rzemieślniczą, a nie taśmową, a większość elementów wykonywana były ręcznie. Czemu więc reaktywowany Sokół nie mógłby powtórzyć tych metod przy tak niewielkich planach produkcyjnych?

Redakcja mocno trzyma kciuki za ambitny projekt, bo byłaby to pierwsza od wielu lat w pełni krajowa konstrukcja motoryzacyjna produkowana w Polsce.

zbyszek
25.11.2012, 19:00
Nowy jest ładny owszem, ale stary ładniejszy:drif:

1KaiE6mgEr0