PDA

View Full Version : Zasilanie pompy czyli pompa jest sprawna, a nie działa


Fihu
01.03.2012, 22:08
Czołem
Mam problem. Motocykl pali pięknie jak podłączam go pod kroplówkę - pomijam pompę paliwa. Gdy podłączę i pompę to nie działa. Ogólnie pompa sama w sobie działa jak oszalała - styki jak nowe - wszystko gitarra. Co jest? Z tego wynika że nie ma zasilania. Co teraz sprawdzić? Bezpieczniki? Sprawdzałem te pod licznikami - wszystkie są okej. Są jakieś jeszcze?
Doczytałem się (mit?) że sterowanie pompy jak i obrotomierza w niektórych modelach było podpinane pod moduł - akurat gdy jeden moduł mi padł na jesieni to nie działał mi obrotomierz i miałem wrażenie że motocykl się dławił, dusił - tak jak by pompa raz działała a raz nie (z naciskiem na to drugie, bo motocykl po paru kilometrach jazdy na jednym cylindrze zgasł i już nawet na jeden nie palił - zachowywał się, pomijając brak iskier na tylnym cylindrze, w dodatku jak by nie miał paliwa). Teraz, po wymianie modułów (+ forumowy regler) iskra jest, obrotomierz działa. Pompa nie. Tzn. działa ale nie ma zasilania. Na co zwrócić uwagę? Jakiś przekaźnik?
Mam XRV rd03 z 1990 roku.
Pany pomóżcie bo sezon idzie a została mi tylko ta pompa i motocykl powinien być jak ta lala w końcu :D

Dubel
01.03.2012, 22:33
Jest przekaźnik do pompy ale w którym miejscu to nie powiem bo mam 07 i tam jest pod zegarami na stelażu. Pierwsze co bym zrobił to sprawdził czy zasilanie się pojawia na kablach przed pompą. Póżniej przekażnik i sygnał z modułu. Wczesniej jeszcze raz sprawdz bezpieczniki czy czasem nie są przysniedziałe. Zaczynaj zawsze od rzeczy najprostszych i najbardziej oczywistych. :)
Pozdro

Fihu
02.03.2012, 07:25
bezpieczniki były sprawdzane czy nie są zaśniedziałe - ogólnie wszystkie styki czyściłem ... ;)

Dubel
02.03.2012, 07:37
To w takim razie szukaj teraz po koleji po kablach gdzie napi€cie ginie. Za wiele tego w afri nie ma wi€c nie powinno by trudne.
Pozdro

klanol
02.03.2012, 08:35
Mam zrobiony manualny włącznik pompy podłączony pod zasilanie ze stacyjki. Pozwala na uruchomienie pompy po długim postoju i ręczne napełnienie gaźków. Po ponad miesiącu odpaliłem za trzecim razem delikatnego kręcenia. Możesz sobie też podłączyć pompę pod stacyjkę omijając w ten sposób pierdoły. Pamiętaj jednak o wyłączniku w razie awarii. Rozwiązanie jest dobre, w szczególności dla osób mało obeznanych z elektryką.

lama23
02.03.2012, 09:16
A pewien jesteś, że pompa nie ma zasilania? Ja w tamtym roku wracałem ładny kawał drogi z przeświadczeniem, że na pewno gdzieś kabelki rozlutowały się. Pomagało "pobruszanie" pompą - ergo: coś nie łączy, coś nie styka, pompa traciła zasilanie (diagnozy nie ułatwiał fakt, że pompa pracuje cyklami, a nie non-stop). Przystanki, rozkręcanie, oczywiście sama pompa pracuje, wszystko wygląda cacy.
W domu kolejne rozbiórki, sprawdzanie - lutowania bez zarzutu.
Za to filtr paliwa nie był nowy, delikatnie jego stan określając (ruszanie pompą prawdopodobnie na jakis czas wzruszało osady w filtrze i umożliwiało dopływ benzyny). Po jego wymianie - pompa pracuje pięknie, paliwo pompuje, wszystko gra! ;)
Może masz podobnie? ;)

Fihu
02.03.2012, 13:03
Klanol - nie ma problemu z uruchomieniem go po długim przestoju, bo zamiast podłączyć wszystko, odkręcić kranik i dydłać rozrusznikiem aby pompa napełniła wszystko paliwem, to zalałem wcześniej gaźniki benzyną, pompę i wszystko. Po uruchomieniu - żaden problem - silnik popracował jakąś minutę i zgasł. okazało się że nie ma paliwa. Wypracował swoje z gaźników i tyle. Tak jak pisałem pompa na sucho działa.
Filtr paliwa mówisz Lamo ... był sprawdzany - patrzyłem nawet bez niego. to samo.
Ale mam takie pytanie: czy jak odłączę przewód który prowadzi z pompy do gaźnika i będę "kręcił" rozrusznikiem to pompa powinna dawać ciśnienie? Paliwo z przewodu powinno się wylewać pod ciśnieniem? Robiłem tak i nic nie sika :)
No nic ... pomierzę prądy i się odezwę. Chyba że macie jakieś konkretne propozycje co jest podejrzane w tej sytuacji to śmiało

Dubel
02.03.2012, 13:46
Tak powinna dawać ciśnienie. Sciągnij dekielek z pompy i będziesz widział czy pracuje jak kręcisz rozrusznikiem. Przewód z pompy do gaźnika niech będzie sciągnięty i włożony do jakieś bańki. jeśli pompa nie podaje paliwa to sprawdż prądy tak jak pisałem wyżej sprawdż kostkę którą podłanczasz pompe do instalacji. Jeśli tam tez prądów niet to idź do przekaźnika. Tam masz kabel zasilający, mase, wyjście zasilania na pompe i sygnał z modułu.
Pozdro

Fihu
10.03.2012, 15:28
Napiszcie mi w jaki sposób sterowany jest przekaźnik pompy paliwa? Masą?
taka pogoda ... trzeba jeździć :at::at::at::at::at:

Kazmir
10.03.2012, 17:56
:at::at::at: ano się chce i pić się też chce:beer::beer::beer:;):D

Fihu
10.03.2012, 23:35
cóż ... Nie ukrywam :D jednak najbardziej to mimo wszystko jezdzic więc zależy mi na rozwiązaniu mojego problemu ... . Z moich pomiarow wychodzi, że przekaznik mam dobry - co mnie nie specjalnie ucieszyło, lecz żeby miec pewnosc muszę wiedziec jak jest on sterowany i na jakiej działa on zasadzie. Chyba że macie jakies inne pomysły na jego sprawdzenie ... Słucham panów ;) ... zanim przyjdzie jesień :D

next22
10.03.2012, 23:58
Ja tam się nie znam mam TA
widziałem pompe tylko z daleka ale na mój gust to ona ma wewnątrz membrane sterującą stykiem rośnie ciśnienie w obudowie itd.
A co TY tam masz nakombinowane z przekanikiem to już inna sprawa

Fihu
13.03.2012, 22:06
Są jakieś nowe pomysły co sprawdzić? Pomału staje się głupi i moja wiedza zaczyna się kończyć... :/

Kazmir
13.03.2012, 22:14
Jak to mówi majo: "halo coś nie bardzo" , a tu Panie w piątek 20 stopni ma być! Przydałoby się jakiś browar ochłodzić.......:drif: Coś tam miałem gdzieś o tej pompie muszę poszukać.....

next22
14.03.2012, 00:20
zapraszam na forum Trandalps tam dostaniesz odpowiedź za fre

rambo
14.03.2012, 01:53
To transalp ma pumpe..? huhu :dizzy:

Fihu
14.03.2012, 14:01
Kazmir ... czekam z niecierpliwością ;)

zapraszam na forum Transwal tam dostaniesz odpowiedź za fre

Jak na razie to chętnie i zapłacę za dobrą wskazówkę na tym forum byle przed weekendem :D jak po weekendzie to popytam u was ;)

Dubel
14.03.2012, 18:43
zapraszam na forum Trandalps tam dostaniesz odpowiedź za fre
A płaciłeś tu kiedykolwiek za podpowiedź?? Znasz kogoś kto płacił?? :dizzy:

Kazmir
14.03.2012, 21:03
To nie chodzi o zapłatę tylko o jakiś miły odzew tak bym to nazwał. Pomijam fakt, że w Krasnymstawie piwo leci z kranów w każdej chałupie - to jaki problem?;):)

No dobra do rzeczy....
Jak tego nie naprawisz po takiej ściągawce to czeka Ciebie samo - wyrejestrowanie z tego forum:D:haha2:

Pod czachą jest taka mała kostka to sterownik pompy.
Podłączona jest do tego ustrojstwa wtyczka ( u mnie jest czerwona) trzy pinowa która ma oznaczenia jak na fotce.
Bierzesz próbnik z żarówką i sprawdzasz czy jest napięcie na środkowym pinie. Zapłon stacyjką włączony jak do odpalania.
Jeśli nie ma to musisz znaleźć przyczynę czemu nie ma.
Bezpieczniki przetarty przewód inne.
Jeśli jest napięcie to zwierasz np spinaczem biurowym środkowy pin i pin po prawej.
Ten pin po prawej to przewód, który idzie bezpośrednio na pompę paliwa. O ile pamiętam ma po drodze jeszcze wtyczkę przy pompie. Celowo nie określam koloru przewodu, bo nieraz jest namotane. Lewy pin z którego przychodzą impulsy sterujące z modułu nie dotykać !!!
Po tej operacji pompa powinna pracować jak kałach dopóki nie nabije ciśnienia wtedy sama stanie.
Jeśli pompa nie pracuje "uwalony' jest przewód do niej lub sama pompa jest nie halo
Sprawdź też masę pompy, czyli drugi przewód wychodzący z pompy.

Jeśli masz trochę zdolności manualnych do tej wtyczki od tyłu dolutuj dwa przewody, które podpinasz pod wyłącznik typu "dzwonek" i masz ręczne dopompowanie pompy po dłuższym postoju.

Wszystko jasne? to do roboty i czekam na pozytywny raport

Ps Jak taka wiedza wali się oknami na trampkowym forum to czemu tu ludzie szukają pomocy:dizzy:

Dzieju
14.03.2012, 22:47
Jak na razie to chętnie i zapłacę za dobrą wskazówkę na tym forum
Myślę że składka będzie miłym początkiem.

Fihu
15.03.2012, 16:41
Myślę że składka będzie miłym początkiem.
Nie rozumiem ... wytłumacz proszę

Dubel
15.03.2012, 17:25
Tu masz wszelkie info :) http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=5711
Pozdro

Fihu
15.03.2012, 21:18
Myślałem, że mój post odnośnie zapłacenia za dobrą radę zostanie potraktowany jako żartobliwy - tak jak ja potraktowałem post kolegi z forum TA ... widzę tak się nie stało. No nic.
pozdrawiam

Dubel
15.03.2012, 21:39
Nikt Cię nie zmusza, nie żąda od Ciebie składki. Zostało to lużno powiedziane, więc bez ciśnienia. Jeśli przeczytałeś z zrozumieniem pierwszy post linku który wkleiłem, to powinieneś zrozumieć intencje Dzieja.
Pozdro

Fihu
16.03.2012, 20:02
wszystko rozumiem
bez spiny

Właśnie wróciłem z garażu.
Jeśli chodzi o wtyk przekaźnika: środkowy przewód dostaje napięcie po stacyjce. Gdy złącze bez przekaźnika na sztywno z pompą - pompa pracuje. Wynika z tego jak by nie pracował przekaźnik. Podkładałem drugi taki sam ( z napisem Shadow - czy taki ma być bo taki też miałem w motocyklu) i pompa nie działała przy kręceniu rozrusznikiem. Wg. mnie winne jest sterowanie przekaźnikiem - przewód pierwszy z lewej. Jak to sprawdzić?
Idąc po kolorach kabli i sprawdzając omomierzem, kabel ten jest wpięty w cewkę tylnego cylindra (prawa świeca). Czy tak ma być?
Teraz dodatkowo przy kręceniu rozrusznikiem pali mi bezpiecznik pierwszy z lewej - ten obok diody. Macie jakiś pomysł?
Aha, cewki sprawdziłem omomierzem - mam dobre.

Kazmir
18.03.2012, 10:36
Sorry, ale wczoraj cały dzień byłem w Węgorzewie.
Po pierwsze wyjaśnijmy pracę przekaźnika pompy paliwa, bo tu mogą być niejasności i to nie tyko ty je możesz mieć!;)
Jak kręcisz rozrusznikiem pompa nie dostaje pełnego (całego) nacięcia / prądu, a jedynie pojedyncze impulsy w takt przeskakującej iskry z tej cewki zapłonowej. Może to być mylące w ocenie przekaźnika porównując go do tradycyjnego!!!

Jak sprawdzić przekaźnik pompy paliwa? Odpal silnik na "obcym podwieszanym" paliwie. Podepnij (na spiętej kostce przekaźnika oczywiście) zamiast pompy paliwa żarówkę 12V/21W Jeśli uruchomisz silnik i będzie pracował na wolnych obrotach / wyższych obrotach - żarówka powinna się świecić. Jeśli nie to udupiony przekaźnik, zakładam, że ja napisałeś przewód sterujący sprawdziłeś.
Przekaźnik pompy jest sterowany z tego punktu co obrotomierz ("kabel ten jest wpięty w cewkę tylnego cylindra (prawa świeca)").

Obrotomierz działa???

Możesz jeszcze podpiąć stroboskop do ustawiania zapłonu pod ten pin na wtyczce. Wtedy masz 100% pewności, że sygnał sterujący z cewki dochodzi do kostki przekaźnika.
Stroboskop musi być specjalnego typu - nie pod przewód WN a pod przerywacz.

Kobra
19.03.2012, 10:45
Podpinam sie pod temat-czy w RD07 też można zrobić "ręczne pompowanie paliwa przełącznikiem dzwonkowym"? Tzn czy jest taki sam i w tym samym miejscu przekaznik pompy? Jeśli nie to gdzie? Pytam zanim zaczne elektrosekcje instalacji, a znajac moje szczęście to zaczne od dupy strony i na samym końcu znajde przekaznik:)

Kazmir
19.03.2012, 11:58
Ze schematów mi dostępnych wynika, że tak. Miejsce mocowania i kolory przewodów nie pamiętam, czy takie same.

Fihu
21.03.2012, 18:02
Sorry, ale wczoraj cały dzień byłem w Węgorzewie....
... Jeśli uruchomisz silnik i będzie pracował na wolnych obrotach / wyższych obrotach - żarówka powinna się świecić. Jeśli nie to udupiony przekaźnik, zakładam, że ja napisałeś przewód sterujący sprawdziłeś.
Przekaźnik pompy jest sterowany z tego punktu co obrotomierz ("kabel ten jest wpięty w cewkę tylnego cylindra (prawa świeca)").

Obrotomierz działa???


Zrobiłem dokładnie jak powiedziałeś. Odpaliłem silnik na kroplówce, przy podłączonym przekaźniku i odpiętej pompie paliwa. ŻARÓWKA podłączona w miejsce pompy NIE ŚWIECI (niezależnie od obrotów). Sprawdziłem miernikiem jakie napięcie daje na pompę. Wynik = ok. 8V przy wolnych obrotach i 10.5V pow. 2500 obr/min. Czy tak ma być?
Podłączyłem przekaźnik z Hondy VT750 (bo był taki sam wymiarowo :)) ale wynik doświadczenia był identyczny.
Qrcze, co dalej mam robić ... Gdyby ktoś miał do użyczenia schemat instalacji elektrycznej do RD03 z 1990r ? :bow: Wtedy leciałbym kolejno całość i szukał usterki...
Aha, bezpiecznik przepalało, bo podłączyłem na kostce wentylator odwrotnie ... już jest cacy.

majo
23.03.2012, 23:43
przypomnij sie na PW wyślę Ci na maila. W niedzielę melduj się na spotkaniu. Więcej w wątku Gr. LBL.

Kazmir
24.03.2012, 22:33
Zrobiłem dokładnie jak powiedziałeś. Odpaliłem silnik na kroplówce, przy podłączonym przekaźniku i odpiętej pompie paliwa. ŻARÓWKA podłączona w miejsce pompy NIE ŚWIECI (niezależnie od obrotów). Sprawdziłem miernikiem jakie napięcie daje na pompę. Wynik = ok. 8V przy wolnych obrotach i 10.5V pow. 2500 obr/min. Czy tak ma być?
Podłączyłem przekaźnik z Hondy VT750 (bo był taki sam wymiarowo :)) ale wynik doświadczenia był identyczny.
Qrcze, co dalej mam robić ... Gdyby ktoś miał do użyczenia schemat instalacji elektrycznej do RD03 z 1990r ? :bow: Wtedy leciałbym kolejno całość i szukał usterki...
Aha, bezpiecznik przepalało, bo podłączyłem na kostce wentylator odwrotnie ... już jest cacy.

Schemat instalacji w tym fragmencie jest taki sam jak w 04/07 to ci nic nie da, że popatrzysz sobie na schemat 03 (sprawdzałem);) Niepokoi mnie natomiast napięcie po przekaźniku. Pytanie, czy masz możliwość pożyczenia tej kostki z działającego motocykla? Taki zabieg zdecydowanie "powiedziałby", czy masz do bani te dwa przekaźniki, czy szukamy dalej?

Fihu
25.03.2012, 14:01
Właśnie i dla mnie to napięcie to jest niepokojące.
Honda Shadow w piątek została sprzedana od której brałem przekaźnik ... więc szukam przekaźnika - do pożyczenia lub kupienia. Wiecie kto może mieć? ;)

Kazmir
25.03.2012, 17:22
Jutro, jak znajdę czas to pomierzę napięcia.

Fihu
27.03.2012, 22:27
Kazmir jak znajdziesz chwilę to bardzo proszę ;) Tak czy inaczej jutro jadę po przekaźnik - zobaczymy, choć wątpię aby to on był winny ...

Kazmir
28.03.2012, 13:07
Specjalnie dla Ciebie musiałem obudzić królową z głębokiego snu. Spytała się, czy to już pora???:at: Odpowiedziałem, że tak;):):)

Żarówka podpięta zamiast pompy świeci!!! Napięcie na niej podczas pracy silnika 12V.

Jeśli sterowanie przekaźnika dochodzi (obrotomierz może działać, ale to nie znaczy, że impulsy na przekaźnik dochodzą!- jak sprawdzić pisałem wcześniej) to musi dawać napięcie na pompę. Dodatkowo posiadając miernik z zakresem pomiaru częstotliwości, również można sprawdzić, czy dochodzi sygnał na przekaźnik. I to tyle cudów nie ma;):)

Fihu
04.04.2012, 14:47
Dzieki wszystkim za pomoc. Africa już jeździ ... i to jak ;)

Kudłaty91
04.04.2012, 21:44
Fihu to i ja się podepnę pod temat;) mój problem: pompa nie podaje paliwa:
1) odłączyłem pompę, podwiesiłem obce paliwo i wszystko ładnie działa,
2)sprawdziłem żarówką na kostce czy jest zasilanie pompy i jest, żarówka się świeci,
3)sprawdziłem bezpieczniki,
4)montowałem niedawno nowe styki , po zalaniu pompy i podpięciu na krótko pompa działa i wyrzuca paliwo

Ma ktoś jakieś pomysły?

MaRP
04.04.2012, 22:14
Dzieki wszystkim za pomoc. Africa już jeździ ... i to jak ;)
Fihu, to co było powodem bolączki? Co pomogło?

M.

Kudłaty91
05.04.2012, 15:24
Problem rozwiązany:) przyjrzałem się założonym stykom i co się okazało w oryginalnych stykach sprężynka była podpierana z jednej jak i z drugiej strony plastikowym "talerzykiem", w nowych widoczne jest niedopracowanie, od strony styku była podklejona jakimś klejem, który się wypalił i wylał na dolny styk. Rozłożyłem wszytsko, przeczyściłem, plastikowe tależyki przełożyłem ze starego zestawu, działa;) Pozdrawiam!

Fihu
05.04.2012, 16:31
Kudłaty - no to się ciesze :D
MaRP - pomogło wyjęcie pompy. Tak, jeżdżę bez. Powodem tej decyzji jest trwający na dobre już sezon, na jesieni wrócę znów do tematu aby to rozwiązać. Jak na razie zrobiłem ponad 150km i żadnych efektów ubocznych nie zauważyłem. Moc ma, nie dusi się na żadnych obrotach, 140km/h jedzie bez problemu - więcej nie próbowałem.
Ciekawi mnie tylko ile paliwa pozostanie mi w zbiorniku kiedy "stanę" na poboczu z pozornego braku paliwa - dam znać ;)

majo
07.04.2012, 00:21
Z mojej praktyki masz 20 do dyspozycji..czyli jak ci sie zapali czerwona lampka rezerwy to pewnie ci moto zgaśnie...Jak sie pali żółta powinieneś sie rozejrzeć za stacją (czyli masz do dyspozycji jakieś 17l :) Zbiornik w AT 650 - 25L:)