View Full Version : Odpowietrzanie hamulców
Ponieważ ostatnio rozbebeszyłem całkowicie zaciski, więc przyszedł czas na odpowietrzenia hamulców.
Generalnie rozróżniamy dwa sposoby. Od dołu i od góry. Od tyłu nie ma :) Bardzo mi przykro.
Od dołu polega na wtłaczaniu przez odpowietrznik płynu hamulcowego do czasu, aż w zbiorniczku przestaną lecieć bąbelki.
Wygląda to mniej więcej tak
http://tarcu.com/Inne/At/AT00068.jpg
Od góry polega na dolewaniu płynu do zbiorniczka i pompowaniu klamką, a na dole patrzymy w wężyk aż będzie leciał sam płyn bez bąbelków.
http://tarcu.com/Inne/At/AT00069.jpg
Oczywiście przy pierwszej metodzie należy uważać aby nie wtłaczać powietrza i żeby ze zbiorniczka się nie wylało, a przy drugiej aby cały płyn nie spylił ze zbiorniczka bo dostanie się znowu powietrze do układu i pozamiatane.
http://tarcu.com/Inne/At/AT00070.jpg
Parę informacji jest jeszcze tutaj (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=38)
Z tylnym hamulcem działamy analogicznie :oldman:
WAŻNE===========================
W ten sposób NIE należy odpowietrzać hamulców w motocyklach z ABS lub za wspomaganiem np. BMW. Tam jest inna, niezła jazda :oldman:
=================================
Mam jeszcze pytanie techniczne.
Czy te przewody hamulcowe są dobrze poprowadzone ?
http://tarcu.com/Inne/At/AT00071.jpg
Przewody są źle poprowadzone. W stalowe ucho wchodzi linka predkosciomierza. Powinna byc jeszcze chwycona do goleni taką plastikową opaską.
Przewody są źle poprowadzone. W stalowe ucho wchodzi linka predkosciomierza. Powinna byc jeszcze chwycona do goleni taką plastikową opaską.
Linke prędkościomierza wiem. Ale te hamulcowe? jak mają iść.
Może daj fotkę jak masz u siebie :)
Generalnie jeszcze (wiem to posrednio od jakiegos serwisu enduro)dobre efekty daje odkręcenie zacisku i podniesienie go ponad pompę - twierdzą że łatwiej powietrze schodzi z układu jak ma iść do góry (ponoc przez to że przewody hamulcowe są bardzo cieniutkie w rasowych enduro).
Wczoraj kumplowi odpowietrzylismy hamulce KTM 200 a ponieważ nie moglismy odkręcic zacisku to postawiliśmy moto pionowo na tylnym kole przy ścianie i przekęcilismy pompe na kierownicy aby lustro płynu było poziomo wzgledem podłoża i aby móc dolewać płynu.
Smiesznie to wyglądało jak trzech gosci trzyma motor pionowo i próbuje odpowietrzac hampelki a działo sie to w podziemnym garazu w bloku i inni użytkownicy garażu dosyć dziwnie na nas sie patrzyli:eek:.
Finalnie przyniosło to efekt ale z Afriką sie może nie udac ;) bo KTM to ze 100 kg tylko wazy.
Za to w Afryce nie problemów z odkręceniem zacisku:) i podniesieniem nad pompę.
Jeszcze ciekawy sposób podpowiedział mi brat - tak odpowietrzał sprzęgło w DAF XF.
Otóz strzykawkę zastępujemy starą pompką do spryskiwacza od jakiegoś mobila.
Mysle ze wtedy trzeba opaskami zaciskowymi węzyki dokręcic do odpowietrznika i pompki . Jeden weżyk dokręcamy do odpowietrznika a drugi do słoiczka z płynem. Generalnie można to zastosowac w dwie strony zmieniając + i - z zasilania pompki - czyli raz wypompwoujemy a po zmianie pompujemy płyn do układu.
Nie wiem czy to sie sprawdziłoby w moto .
Wazne aby pompując w układ płyn pilnowac aby nie przelał sie on przez zbiorniczek.
Jak ktoś wypróbuje to niech da znać w DAFie zadziałało idealnie:rolleyes: ja już płyn wymieniłem tradycyjna metodą
Wymieniałem przewody hamulcowe wiele razy w różnych motorkach i często szlak mnie trafiał jak sie zapowietrzyła pompa hamulcowa a nie przewody bo przewody łatwo jest odpowietrzyć ale czy ktoś z was walczył z pompom? Sposób jaki znalazłem to przy demontażu starych zamaczam cała pompę w pojemniku z płynem hamulcowym. Odkręcam a następnie dokręcam nowe i w ten sposób nie ma jak dostać sie tam powietrze. Sprawa jest brudna i mało oszczędna duża ilość płynu jest potrzebna.
Linke prędkościomierza wiem. Ale te hamulcowe? jak mają iść.
Może daj fotkę jak masz u siebie :)
te stalowe dinksy - do góry nogami chyba daleś. A oryginalne przewody luzem idą pbez przeplatania za plastik. Nie mam zdjęcia, a aparaty mi sie zepsuł :(
Wymieniałem przewody hamulcowe wiele razy w różnych motorkach i często szlak mnie trafiał jak sie zapowietrzyła pompa hamulcowa a nie przewody bo przewody łatwo jest odpowietrzyć ale czy ktoś z was walczył z pompom? Sposób jaki znalazłem to przy demontażu starych zamaczam cała pompę w pojemniku z płynem hamulcowym. Odkręcam a następnie dokręcam nowe i w ten sposób nie ma jak dostać sie tam powietrze. Sprawa jest brudna i mało oszczędna duża ilość płynu jest potrzebna.
Innym sposobem jest odpowietrzanie pompy przez srube mocujaca do niej przewod - postepowanie analogiczne jak dla zacisku tyle ze popuszczamy zamiast odpowietrznika ta wlasnie srube. Z tego co wiem mozna nawet kupic specjalne odpowietrzniki do odpowietrzania ukladu tuz za pompa.
pozdr
Ponieważ ostatnio rozbebeszyłem całkowicie zaciski, więc przyszedł czas na odpowietrzenia hamulców.
Generalnie rozróżniamy dwa sposoby. Od dołu i od góry. Od tyłu nie ma :) Bardzo mi przykro.
Od dołu polega na wtłaczaniu przez odpowietrznik płynu hamulcowego do czasu, aż w zbiorniczku przestaną lecieć bąbelki.
Wygląda to mniej więcej tak
http://tarcu.com/Inne/At/AT00068.jpg (http://tarcu.com/Inne/At/AT00068.jpg)
popularnym spoosbem jest tez wysysanie plynu od dolu, moze to byc strzykawka tak jak u Ciebie na focie lub specjalnym zestawem. Takie urzadzonka ma w ofercie Larsson czy Louis, podobno dzialaja zajebiscie.
Ja odpowietrzam od dolu wysysajac strzykawka - rowniez bardzo dobre efekty.
Pozdr
dzień dobry- mam pytanie! :)
pompę hamulcową trzymam w ręku, pompuję.... płyn kapie z otworu (tam gdzie mocuje się przewód). Pytanie: Ma kapać? Czy powinien lecieć jakoś inaczej? Czy nie wiem? :mur:
EDIT: zrobiłem ;)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.