PDA

View Full Version : pali bezpiecznik zap³onu (afra 2001)


Faraon
15.08.2011, 09:59
Witajcie Czarniludzie! potrzebujê ratunku, bo po 2 dniach walki z instalacja el. skoñczy³y mi siê pomys³y.
S³owo wstêpu celem podkre¶lenia dramaturgii – w pi±tek 12.08. mia³em wyruszyæ w kierunku Albanii na dawno zas³u¿ony urlop. W czwartek afra w czasie jazdy spali³a bezpiecznik w obwodzie zap³onu (10A w puszce bezpieczników, START.FUEL.IGN.). Tyle szczê¶cia, ¿e nie zrobi³a tego na ¶rodku skrzy¿owania… O tyle dziwne, ¿e wystarczy³o w³o¿yæ nowy bezpiecznik i grzecznie odpali³a, dojecha³em do domu. Poniewa¿ zrobi³a taki numer drugi raz w ci±gu ostatnich dni, da³o mi to do my¶lenia i postanowi³em przesun±æ wyprawê bo strach jechaæ z czym¶ takim.
Dobra³em siê do elektryki i ze schematem w rêku przejrza³em przebieg kabli na obwodzie zap³onu, czyszcz±c i zabezpieczaj±c sprejami do elektryki wszystkie elementy po drodze tj. sterownik pompy (kostka ko³o modu³u zap³. po lewej stronie), wy³±cznik awaryjny na prawej manecie, pod³aczenie pompy paliwa. Przy okazji od¶wie¿y³em wszystkie styki jakie wpad³y mi w oczy + pod³aczenie kabla masowego + wymiana wszystkich ¿arówek + wymiana kabli do zapalniczek, woltomierzy i innych gad¿etów jakie poprzedni w³a¶ciciel do³o¿y³ + polutowanie na nowo po³±czeñ. W zapasowej pompie paliwa wymieni³em styki. Zajê³o mi to dzieñ, na koniec w³±czam zap³on… i pali bezpiecznik po naci¶niêciu startera. Wk³adam nowy, to samo od razu, czyli jest gorzej ni¿ by³o. Pomy¶la³em – pompa. Od³±czy³em j±, motong odpali³. Wnioskujê, ¿e winna pompa. Wymieni³em na tê zregenerowan±, te¿ bezpiecznik spali³o. Pod³aczy³em obie pompy do aku w aucie, na próbê przez bezpiecznik 5A (a wiêc mniejszy ni¿ w afri), obie pompy dzia³aj±, iskra na przerywaczu zasuwa, nic z³ego siê nie dzieje. No to jeszcze raz pod³±czam do motonga, najpierw star±, potem regenerowan± i … afra odpala, raz, drugi, trzeci…wszystko gra.. W tym momencie zg³upia³em – dlaczego raz dzia³a, raz nie dzia³a?! Na tym obwodzie poza pomp±, sterownikiem i wy³±cznikiem na kierze ,nic innego nie wisi co mog³oby nawaliæ. Kabelki przejrza³em na tyle na ile siê da (nie odwija³em grubych wi±zek kabli id±cych wzd³u¿ ramy ale obejrza³em czy nie ma tam przetaræ) i nigdzie nie wykry³em uszkodzeñ. Styki czyste, pompy obie niby dzia³aj± a bezpiecznik raz zwala raz nie. Regler niedawno wymieniony na ten od RAWRO+ styki porobione, napiêcia w porz±dku w ca³ym zakresie obrotów i obci±¿eñ. Wiêc co jest do q..vy nêdzy?! :mur:
Jak tego nie ogarnê do czwartku 18.08 to albo nigdzie nie pojadê albo pojadê z grawitacj± stresuj±c siê ca³y czas, kiedy skoñczy siê paliwo.
Przejrza³em forum, znalaz³em podobny w±tek Cyngla z kwietnia tego roku ale brak info jak sobie poradzi³ :mad:
Czy kto¶ z Was mia³ podobny przypadek i mo¿e pomóc?
sorry za d³ugi opis ale chcia³em od razu wyeliminowaæ oczywiste podstawowe pomys³y...

Kazmir
15.08.2011, 10:59
"Na tym obwodzie poza pomp±, sterownikiem i wy³±cznikiem na kierze ,nic innego nie wisi co mog³oby nawaliæ"

Na pewno??
Bezpiecznik "D" 10A Starter, fuel, ignition

Po w³±czeniu wy³±cznika na kierze pr±d "idzie" na przycisk rozrusznika. Szuka³bym usterki w tym zespolonym prze³±czniku. Mo¿e on dosta³ syfu i wprowadza zwarcia. Je¶li siê da mo¿na uruchomiæ motora potem wypi±æ kostkê tego zespolonego i poje¼dziæ. Je¶li dalej bêd± usterki to pozostaje pompa, albo instalacja elektr. np przypalone sklejone przewody w wi±zce?

Ps.
Mia³em kiedy¶ ksywê Faraon w klubie Scorpion. Pionierskie to by³y czasy...........

Faraon
15.08.2011, 12:45
Ten wy³acznik zespolony na kierze rozebra³em i wymy³em sprejami ju¿ w ramach ¶ledztwa wiêc kto wie. Nie zawadzi pojezdzic z wypietym jak mówisz. Czy jest mozliwe ze pompa daje przeciazenie (ponad 10A, hmm...) ze wzgledu na te zajebiste styki rzucaj±ce pioruny? Czy podlaczenie przekaznika dla zmniejszenia pradu na przerywaczu (instrukcja kolegi MaRPa) jest w³a¶ciwym kierunkiem dzia³añ czy to raczej wprowadzanie niepotrzebnej opcji w ¶ledztwie?

PS ksywkê nada³ mi kumpel stwierdzaj±c kiedy¶, ¿e chyba gra³em w Faronie Kawalerowicza z niejak± Basi± Brylsk± ale to wymaga³oby zakrzywienia czasoprzestrzeni :-) prawda jest taka, ¿e z Basi± mêczy³ siê Zelnik :-)

Kazmir
15.08.2011, 18:27
50W podzieliæ przez 12V lub 14,5V to wychodzi 4,16A lub 3,44A to sporo jak na styki. Ja mam od pocz±tku zamontowany przeka¼nik wed³ug tego opisu zmodyfikowanego o rêczny bardzo przydatny przycisk rêcznego dopompowywania paliwa i kontrolkê (led) pracy pompy. Ka¿dy ruch membrany mam sygnalizowany.
Dzia³a i polecam takie rozwi±zanie, bo kupiæ taki przeka¼nik mo¿na w ka¿dym kraju i na ka¿dym zadupiu:)

Faraon
15.08.2011, 21:01
Kazmir,dziêki bardzo. Rozebra³em, przemy³em, zabezpieczy³em dos³ownie wszystko, ³acznie z tymi kostkami pod airboxem (jedna z nich zasuwa do rzeczonego wy³acznika zespolonego na kierze). Kable przepatrzy³em jeszcze raz. Z³o¿y³em wszystko do kupy i krowa (bêdzie musia³a zaakceptowaæ tê nieuprzejmo¶æ) zagada³a. Przez godzinê na wolnych obrotach nie wyciê³a ¿adnego numeru. Od jutra testy w ruchu. Ten przeka¼nik docelowo zamontujê bo to logiczne usprawnienie, je¶li tylko zd±¿ê przed wyjazdem...

majo
16.08.2011, 21:51
Mia³em kiedy¶ taki przypa³ w Macedonii...styki na pompie domaga³y siê wymiany. Obecnie mam pompe podci¶nieniow± i zero podobnych problemów:)

sebol
22.08.2011, 20:37
ja mam inny problem. Przeczy¶ci³em wszystkie kostki kontaktem. Przy kostce tej okr±g³ej która idzie do regulatora napiêcia zachcia³o mi siê ¶rubokrêtem pogrzebaæ . Zrobi³em spiêcie. Oblecia³em resztê kostek i dzisiaj dopiero jak mia³em trochê czasu dokoñczy³em resztê . Wk³adam kluczyk w stacyjkê , przekrêcam i zero pr±du . Bezpieczniki wszystkie ok . Czy móg³ jaki¶ przeka¼nik przez te zwarcie siê spaliæ ? bo jakiego¶ innego powodu prócz zwarcia nie widzê no chyba , ¿e powodem mo¿e byæ z³e pod³±czenie drugiej kostki regulatora która siê nadtopi³a i j± na hermetyczn± wymieni³em . Co mo¿e byæ powodem braku zasilania w stacyjce ? Dodam ,¿e pr±d w aku jest

raf
22.08.2011, 21:00
A g³ówny bezpiecznik 30A jest na pewno dobry?

sebol
22.08.2011, 22:31
A g³ówny bezpiecznik 30A jest na pewno dobry?

a gdzie on bo w skrzynce z prawej najwiêkszy jest chyba 15A

raf
22.08.2011, 22:44
a gdzie on bo w skrzynce z prawej najwiêkszy jest chyba 15A

Pomiedzy tymi dwoma czerwonymi;)

https://lh6.googleusercontent.com/-n3vFiOHgoEo/S_LOv1Qc3wI/AAAAAAAAAYo/Odg_99F8lvA/Africa%252520021.jpg

sebol
23.08.2011, 09:16
wielkie dziêki :Thumbs_Up: po pracy popêdzê zobaczyæ i dam znaæ

oskar_z
23.08.2011, 09:55
Faraon napisz jak sobie poradzi³e¶. Mia³em jaki¶ czas temu podobn± sytuacjê przez grzebanie w pompie. Okaza³o siê ¿e za mocno dokrêcili¶my ¶rubê mocuj±ca ten plastikowy dekielek od pompy. ¦ruba powodowa³a zwarcie i pali³a bezpiecznik. A co do grawitacji - te¿ to przerabia³em. Przy prêdko¶ci do 70 km/h wszystko jest ok. Gorzej jak wjecha³em na autostradê, po kilku km zaczyna siê d³awiæ i ga¶nie. Niezapomniane wra¿enia w d³ugich tunelach bez pobocza;) Pozdrawiam

sebol
23.08.2011, 17:37
raf strza³ w dziesi±tkê dziêki jako¶ nie wiedzieæ dlaczego tego pomin±³em dlatego nie wiedzia³em , ¿e tam jest bezpiecznik

raf
23.08.2011, 18:57
raf strza³ w dziesi±tkê dziêki jako¶ nie wiedzieæ dlaczego tego pomin±³em dlatego nie wiedzia³em , ¿e tam jest bezpiecznik

Nale¿± siê dwa browary;)

sebol
23.08.2011, 21:56
za³atwione :) wysy³kowo czy na zlocie ?

Faraon
30.08.2011, 14:51
Cieszê siê, ¿e za moj± przyczyn± browar siê leje :-) chocia¿ wola³bym, ¿eby w mojej sprawie :-) Konkluzje po przejechaniu 4tys km po Ba³kanach - po 1000km pompa ze stykami wymienionymi na takie ze stycznika 400V, wzorcowo spali³a bezpiecznik. W³o¿y³em star± pompê, tê która pali³a mi bezpiecznik przed wyjazdem (tyle ¿e wyczy¶ci³em i wypolerowa³em jej styki). Dowioz³a mnie do koñca wycieczki bez kaprysów. Moja teoria - nazwijmy j± nieskromnie teori± Faraona :-) - jest taka, ¿e ³uk elektryczny na stykach, w wyniku nadtopienia ich powierzchni, czasami doprowadza do chwilowego sklejenia styków i wtedy idzie tam pr±d przekraczaj±cy warto¶æ bezpiecznika. Jak zdemontowa³em tê pompê i bez jej rozbierania pod³aczy³em do aku to poszed³ z niej sw±d. Po odkrêceniu dekielka zaczê³a pracowaæ. Wniosek taki, ¿e albo styki sklejone wg teorii Faraona, siê rozklei³y od wstrz±sów przy rozkrêcaniu albo winna by³a ¶rubka, o której donosi Oskar Z. Powinien zostaæ ¶lad na uzwojeniu - postaram siê to sprawdziæ w najbli¿szym czasie i poinformowaæ szanowne grono przysz³ych wkurwionych u¿ytkowników. Tak czy inaczej, zamierzam do³o¿yæ s³ynny przeka¼nik, ¿eby zredukowaæ moc piorunów na stykach.

Faraon
08.09.2011, 10:36
Troche jeszcze pogrzebalem w temacie i czas na wnioski. Styki wymienione metod± "ze stycznika" wyra¼nie naruszone, mimo ¿e przejecha³y raptem 1000km. Wygl±da na to, ¿e s± ze stopu zbyt miêkkiego i pioruny je topi±. W koñcu te styczniki s± projektowane do za³±czania i roz³±czania zasilania urz±dzeñ z nieporównywalnie mniejsz± czêstotliwo¶ci± ni¿ pracuj± styki w pompie. Moim zdaniem s³abe rozwi±zanie. Je¶li wymieniaæ to lepiej wydaæ 60 zeta w Larssonie. Plus do³o¿onie przeka¼nika. On te¿ wcze¶niej czy pó¼niej mo¿e pa¶æ z tego samego powodu (nie jest projektowany do ci±g³ego ³±czenia i roz³±czania) ale kosztuje 20z³, mo¿na go woziæ w zapasie a wymienia siê ³atwo. Je¶li chodzi o ¶rubkê mocuj±c± plastikowy dekiel to potwierdzam, ¿e te¿ by³a problemem - by³a za mocno wkrêcona i prawie dotyka³a uzwojenia cewki. S± ¶³ady piorunów na koñcówce ¶rubki i uzwojeniu.

JacaBaca
27.11.2021, 18:09
Cze¶æ koledzy.
Skorzystam ¿e z³otej ³opaty i wykopie temat który 10 lat temu zakoñczy³ faraon.
Mam problem ze swoj± Afryczka kostka od g³owê go zap³onu tam gdzie mamy bezpiecznik 30a ostro siê grzeje i jej plusowe styki s± ju¿ w bardzo mizrnym stanie. Dzi¶ Afryczka odmówi³a mi pos³uszeñstwa w trakcie lotki na pla¿y. Kilka dni temu zregwmreoealem kostke co mo¿na to wyczy¶ci³em a resztê polutowa³em. Moto pali³ na dotyk no ale dzi¶ jak mi zgas³a na tej pla¿y to niestety ale rozrusznik nie chcia³ ju¿ zakrêciæ. Z owej wtyczki gdzie jest ten bezpiecznik 30a by³o s³ychaæ bzyczenie/terakotanie ale rozrusznik nie krêci³. Po do pchaniu moto do drogi odpali³em z pomoca brata na pych i wróci³em do chaty mo¿e z 500m pod domem zgasi³em Afre i spróbowa³em odpaliæ oczywi¶cie królowa zapali³a i pewnie w duszy ¶mia³a siê ¿e mnie bo dysza³em i lecia³o ¿e mnie ostro po tym piaszczystym wysi³ku. Macie jakie¶ rozwi±zania na te kostkico tam najlepiej siê sprawdzi ¿eby móc spokojnie wyjechaæ motocyklem na przeja¿d¿kê.

Melon
27.11.2021, 18:43
Wymiana konektorów lub na sta³e lutowanie. Konektory nie s± wieczne.

wierny
27.11.2021, 19:45
http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=748272&postcount=21
W±tków o elektryce w starych AT by³o sporo, tak na szybko pierwszy z brzegu.

JacaBaca
28.11.2021, 22:25
Dziêki
Wczoraj ju¿ zamówi³em nowy przeka¼nik i nowa wtyczkê bo moja tez ju¿ nie domaga https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211128/2982caf821caf2510c2242bd662a2cb8.jpg


Wys³ane z iPhone za pomoc± Tapatalk